Afstellen 5e lijn - kite vliegt te ver naar de rand vh windvenster

edwin

April 28, 2005, 08:05:44
edit2Rapporteer  
Hallo,

Heeft iemand nog zinvolle tips voor het afstellen van het 5e lijn systeem.
Gisteren heb ik daarmee gevaren en ik had het gevoel dat de kite heel sterk geneigd was om helemaal naar de rand van het windvenster te vliegen waardoor ik niet voldoende vaart en power in de kite kon houden. Waar zou dit aan kunnen liggen? Is dit een bekend probleem.
Moest uiteindelijk de kite elke keer weer helemaal terug sturen waarbij ik een hoop hoogte verloor.
KiteDemon

Antwoord #1 April 28, 2005, 08:30:09
edit2Rapporteer  
Welke kite is het??
rocket man

Antwoord #2 April 28, 2005, 10:23:41
edit2Rapporteer  
ik zou tippen dat je 5th te strak en je kite daadoor te vlak stond
edwin

Antwoord #3 April 28, 2005, 10:55:52
edit2Rapporteer  
Ik vaar met een Aero 2 kite.
Ik had trouwens niet het idee dat m'n 5th te strak stond, want ik moest de bar echte helemaal aantrekken om voldoende power in de kite te krijgen.
Tijdens het varen kwam de kite lekker op snelheid, maar dan ging ie weer naar de rand van 't windvenster en viel ik weer bijna stil..
Buur

Antwoord #4 April 28, 2005, 12:09:09
edit2Rapporteer  
Was je 5de lijn gespannen toen je je kite gedepowerd had. want die moet niet strak staan.  die moet dus een beetje loshangen. dat is mijn ervaring. 
rocket man

Antwoord #5 April 28, 2005, 13:29:30
edit2Rapporteer  
Ik vaar met een Aero 2 kite.
Ik had trouwens niet het idee dat m'n 5th te strak stond, want ik moest de bar echte helemaal aantrekken om voldoende power in de kite te krijgen.
Tijdens het varen kwam de kite lekker op snelheid, maar dan ging ie weer naar de rand van 't windvenster en viel ik weer bijna stil..

Hoe strak stonden je achterlijnen toen je de kite gedepowerd had. Als ze losjes stonden met de powerstrap helemaal open, dan is de basis afstelling van je lijnen niet in orde en moet je de stuurlijnen een knoopje naar beneden zetten (inkorten) of de powerlijn verlengen.
KiteDemon

Antwoord #6 April 28, 2005, 13:42:07
edit2Rapporteer  
Tja.... moeilijk bepalen wat er precies loos is. Maar was er voldoende wind? Stond de setting van de depower- en stuurlijnen goed?
Bij het afstellen van de 5de kan je het best beginnen met een slappe neuslijn en dan telkens wat strakker zetten tot deze net strak staat als de kite gepowerd is.
Voorwaarde is wel dat de overige 4 lijnen al goed zijn afgesteld.
Erik Verhe1j

Antwoord #7 April 28, 2005, 14:59:29
edit2Rapporteer  
niet te strak zetten die lijn.

Ik heb gemerkt dat ook enorm veel hangtime scheelt. En je kite voelt minder betrouwbaar aan.
Liflaf

Antwoord #8 April 29, 2005, 14:08:18
edit2Rapporteer  
Mijn ervaring met de North rhino5 is dat het ook prettig is dat hij naar de rand van het windvenster gaat: je loopt hierdoor veel hoger aan de wind. Door de 5de niet te strak te hebben, hou je genoeg power in je kite(met genoeg wind) Verleng/verkort buiten de knoopjes om bij het oog waar de leashe aan vast gaat.

kiteclub
huib

Antwoord #9 April 29, 2005, 23:04:11
edit2Rapporteer  
He Edwin,

heb je de zelfbouw handleiding al gelezen http://www.kitehigh.nl/z_tips_vijdelijn_zelf_maken_kite.php

En dan paragraaf 9 over het afstellen. Dus achterlijnen zeker niet te slap als de strap op full power staat en dan de 5th niet te strak.

Dinsdag ben ik vast aan het bijkomen van mijn jetlag maar als het wonesdag waait kunnen we wel weer naar Wijk gaan. Het helpt wel als er iemand meekijkt want als je zelf recht onder de kite staat zie je het niet zo goed.
KiteDemon

Antwoord #10 April 29, 2005, 23:17:08
edit2Rapporteer  
Dit gaat voor elke kite op die met 5de gevaren wordt.

http://www.kitehigh.nl/yabbse/index.php?topic=6472.msg50035#msg50035
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.