kiter dies in okinawa Japan

Marten

Berichten: 281
Juni 23, 2005, 17:51:02
edit2Rapporteer  
triest om te horen Undecided


We had a fellow kiter die two weeks ago when he was lofted and carried 50m downwind and slammed into a concrete wall head first. He was using a 9m kite and the conditions changed unfavorably very quickly. He was using a snap shackle that under load was very difficult to release. There were two people trying to hold this guy down and they were beginning to be picked up as well. He was unble to deply his safety, got ripped from the grip of the two that were holding him down. It was a tragic event that got eveyone to start thinking more about safety both on and off the water. The rider was relatively new to the sport, 8 months and was on a 9m kite and the gusts we measured at almost 40 knots. You can have all the knowledge in the world, but if your equipment isn't set up correctly and you don't test it occasionaly, you're gonna find out the hard way. Anyway, i thought that i should share this info with those of you who like to ride locked in using shacklesand similiar types of devices.
We had a safety meeting to discuss allot if issues reagrding potential safety issues that if not addressed, will result in more accidents if people don't start using their heads in a different way. It all begins with the training they recieve when they take classes. I believe that knowledge is key and riding should come second. I feel too many classes are more about the practicle side of the sport(getting them to ride) and not enough safety awareness. The safety aspect doesn't end once the class is over. We all have to be more concious about our surroundings and especially understanding the weather. Thant's enough for now I guess.

http://www.kiteforum.com/phpbb/viewtopic.php?t=2317163
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #1 Juni 23, 2005, 18:07:47
edit2Rapporteer  
Hij kreeg zijn QR niet geactiveerd! Deze weigerde.....en je bent aan het lot overgeleverd....
Heel triest.
Werkend materiaal maakt het verschil tussen leven en dood.
DaRipper

Berichten: 370
Antwoord #2 Juni 23, 2005, 18:17:14
edit2Rapporteer  
Er is vorig jaar een test geweest van verschillende quick releases, ook van gerenommeerde merken, het merendeel bleek niet naar behoren te functioneren. Voor sommige was zelfs meer dan 100 kg kracht nodig om hem te activeren!
Slis

Berichten: 563
Antwoord #3 Juni 23, 2005, 18:23:51
edit2Rapporteer  
het nut van een mes zie ik bij deze in.
je weet wel zo'n gordel snijder
Jurrien

Berichten: 2149
Antwoord #4 Juni 23, 2005, 18:35:06
edit2Rapporteer  
jah als je niet zeker weet of je safety werkt kun je maar het beste zoiets meenemen!
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #5 Juni 23, 2005, 18:39:36
edit2Rapporteer  
Kiten met vlagen tot 40 kn, breekt je lijn dan mag je heel blij zijn als je gewoon weer het strand op kunt lopen.
Is gewoon knetterhard, 30 kn ook al.
antoine
Gast
Antwoord #6 Juni 23, 2005, 18:44:44
edit2Rapporteer  
Ik heb een piepklein lijnensnijder ( of hoe het ook heet Shocked ) van Mystic aan mijn trapeze hangen je merkt er niets van en zit niet in de weg! Kost trouwens maar een paar euro!.Misschien een idee...

Better safe than sorry!

Greetz
tom_beul
Gast
Antwoord #7 Juni 23, 2005, 20:42:02
edit2Rapporteer  
Ik heb ook een 'lijnensnijder' een kite knife;) maar als je echt in zoon situatie zit denk je daar niet aan! de QR van North is goed eerst 6/7bft op strand horst zovaak gebruikt met mijn 35kg!
Naish........what else???

Berichten: 3039
Antwoord #8 Juni 23, 2005, 22:25:51
edit2Rapporteer  
Het gaat hier over een shackle! Die zijn dus niet te vertrouwen en ook die "goede" van Wichard niet!!!!!!
Als gelift wordt heb je niks aan een lijncutter en niet eens tijd voor! Ik gebruik inmiddels al geen Tickler of andere borg systemen meer!
Tom

Berichten: 2890
Antwoord #9 Juni 23, 2005, 23:55:06
edit2Rapporteer  
stomme vraag maar wat is een tickler ?
zal vast wel Owww zeggen maar dat naampje ken ik niet..
By the way echt weer een triest voorval man damn niks safety's betaal je een vermogen een spulle werkt die safety niet naar behoren :S
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #10 Juni 24, 2005, 10:21:59
edit2Rapporteer  
Dat is die pin die ervoor zorgt dat je niet per ongeluk uithaakt.
FLOF

Berichten: 879
Antwoord #11 Juni 24, 2005, 11:18:01
edit2Rapporteer  
Tragisch...maar eh, onervaren en 40 knopen? Klinkt niet echt verstandig. Dan kunnen ze wel zeggen dat de wind opeens toenam, maar dan was ie al vrij hard van tevoren hoor. Voor zover ik weet komen dit soort stoen toch vooral uit buien voort, dus: keep your eyes open.

Als je gelift wordt heb je niet zoveel aan je lijnen snijder lijkt me. Goed werkende safety + de tip die ik ooit gelezen heb, grijp tijdens het varen zo af en toe eens naar je QR, zo leer je hem blindelings te vinden. Maar goed, deze werkte dus klaarblijkelijk niet, nogmaals tragisch verhaal.
kentyman

Berichten: 2093
Antwoord #12 Juni 24, 2005, 13:32:51
edit2Rapporteer  
erg naar zo'n ongeluk...

als beginnende kiter is 't volgens mij niet zo'n goed idee om al met hardere wind te gaan kiten, beter blijf je als beginner zo lang mogelijk met een 12/13/14 meter lekker rustig leren bij 4 bft... De krachten die er uit zo'n kite kunnen komen zijn niet om mee te spotten..

Van die freaky vlagen zie je natuurlijk nooit aankomen (tenzij er zo'n donkere wolk boven hangt) dus alert zijn en je QR goed kennen is idd een must!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.