Safety getrokken bij north scepter bar !

Tijn74

Geen avatar

Berichten: 13
Juni 28, 2005, 14:05:35
edit2Rapporteer  
Ik heb zondag de safety getrokken van mijn north scepter bar (2004) omdat er niemand in de buurt op het strand om mijn kite omlaag te laten. De kite hing op dat moment alleen nog aan mijn leash maar wilde wel nog steeds de lucht in! Hierdoor ontstond een gevaarlijke situatie.

2 vragen:
- Hoe kan dit ? In principe moet de kite toch volledig gedepowered zijn als hij alleen nog aan je leash hangt ?
- Hoe krijg je een kite op het strand veilig aan de grond zonder hulp en zonder je safety te trekken ?
 
Graag een reactie !

Martijn

ThomasC

Berichten: 253
Antwoord #1 Juni 28, 2005, 14:56:40
edit2Rapporteer  
Zat je stopperball op de juiste afstand? Als je met 4 lijnen vliegt moet de afstand tussen je bar en de stopperball minimaal de lengte van de LE van je grootste kite zijn.
Jurrien

Berichten: 2149
Antwoord #2 Juni 28, 2005, 18:51:31
edit2Rapporteer  
om je kite zonder safety en zonder hulp aan de grond te krijgen moet je hem ong 2/3 meter boven de grond laten hangen aan de rand van het windvenster en dan stuurje zo hard mogelijk naar beneden om de LE op de grond te krijgen en dan (uithaken en) rennen!!
ThomasC

Berichten: 253
Antwoord #3 Juni 28, 2005, 19:09:14
edit2Rapporteer  
Het helpt ok om, nadat je 'm op de maner van kuper op de grond hebt gegooit, metteen de lijn van de tip die aan de kant van de wind ligt aan te halen. Hierdoor draait hij een beetje in de wind, zoals je 'm normaal ook neer zou leggen.
Japairman

Berichten: 1169
Antwoord #4 Juni 28, 2005, 20:38:28
edit2Rapporteer  
Maar met 6/7 beaufort lukt dat ook niet meer en dan zal je toch je leach stevig moeten vasthouden en hem rustig moeten inhalen.
Met een vijfde lijn is het wat lastiger omdat hij de neiging heeft omhoog te gaan.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #5 Juni 28, 2005, 21:38:55
edit2Rapporteer  
lastiger met 5e lijn?? als je m goed afgesteld hebt blijft je kite gewoon op zn rug op het zan liggen en als je geluk hebt valt ie zelfs met de LE naar beneden zolas je m normaal neerlegt op t strand.
kiteron

Geen avatar

Berichten: 41
Antwoord #6 Juni 29, 2005, 08:16:13
edit2Rapporteer  
lastiger met 5e lijn?? als je m goed afgesteld hebt blijft je kite gewoon op zn rug op het zan liggen en als je geluk hebt valt ie zelfs met de LE naar beneden zolas je m normaal neerlegt op t strand.

Mwao...
Als het maar hard genoeg waait dus niet...
Had ook een keer mijn Toro 16 met 5de lijn geland bij windje VEEL door de safety te trekken.
Op dat moment blijft'ie in de lucht, op zijn kop hangen aan de vijfde lijn. Doordat er redelijk wat wind stond, trok de vlieger zelfs in die positie nog best veel. Probeer dan maar eens met zo'n dunne dyneema lijn je vlieger binnen te vissen... Worden je vingers niet echt blij van...

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #7 Juni 29, 2005, 11:02:07
edit2Rapporteer  
dan staat je stopperbal, die je bar tegenhoud na het releasen, te ver weg. je moet m zo afstellen dat er nog net een heel klein beetje spanning op je stuurlijnen blijft staan, net genoeg om je kite niet te laten zweven. 
Sake
Gast
Antwoord #8 Juni 30, 2005, 03:44:48
edit2Rapporteer  
Idd. Wat evan zegt klopt.
De restspanning op je voorlijnen zorgt ervoor dat de kite op de grond blijft.
Die restspanning bepaal je met de stopperbal. ListenToMe

En wat heeft een 4-lijns scepterbar met 5th E te maken??  :Smiley
Japairman

Berichten: 1169
Antwoord #9 Juni 30, 2005, 21:01:43
edit2Rapporteer  
Probleem blijft dan nog steeds het binnen halen!

Op een gegeven moment ben ik voorbij de stopperbal met inhallen en dan gaat alle spanning van je lijnen af en heb je em alleen nog aan je vijfde lijn vast en dus gaat tie omhoog.

Let wel ik praat over veel wind zonder hulp.
Sake
Gast
Antwoord #10 Juni 30, 2005, 23:56:53
edit2Rapporteer  
Is lastiger idd.
Maar als de stopperbal goed zit, valt 't wel mee met de druk. Da's 't belangrijkst.

Board als schep in 't zand + extra lading zand en voorzichtig naar je kite lopen.
Overpowered R4-8 reeds enkele keren gedaan.
In dat geval pak ik vanaf stopperbal tevens de linker (of rechter) depowerlijn.
Terwijl ik de 5de lijn vasthou (nog steeds grijs gedeelte) haal ik een van de depowerlijn binnen totdat ik de tip van de kite kan pakken.

En nogmaals: Wat heeft een 4-lijns scepterbar met 5th E te maken??  :Smiley
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.