crossbow maar welke maat?

Matso
Gast
Augustus 25, 2005, 12:30:16
edit2Rapporteer  
Hallo,

ik ben een vrij beginnende kiter en ga int kort m'n crossbow bestellen.
Dit lijkt me een goede kite en vooral het grote rangebereik spreekt me aan.
Ik ga vooral op de noordzee varen, en zou het liefst 1 setje kopen om de prijs toch wat te drukken.

Ik weeg een 65 kg en ben 1,75 m groot. Ben ik nu het beste met een 9m of een 12m?

Als board zal het een 140 worden denk ik, zo lijkt mij het beste; niet?

greetz

ps: best een rolleach en helm kopen zeker?
bignelis

Berichten: 315
Antwoord #1 Augustus 25, 2005, 12:43:56
edit2Rapporteer  
ik zou voor jouw gewicht een 9 aanraden. Gewoon GEEN Leash kopen, die dingen zijn levensgevaarlijk, helm is altijd aan te raden.
Toch zou ik afwegen of je als je beginner bent wel direct zoveel geld uit wilt geven aan een kite, zonder anderes kite geprobeerd te hebben. Ik zou 2ehands of overjarig kopen.  Je niveau vergroten met wat er al op de markt is en dan eens kijken wat je daarna in een kite wilt. Ik vind de Bow te duur om het mee te leren.....maar ja als geld geen issue is
jelle192

Berichten: 189
Antwoord #2 Augustus 25, 2005, 12:49:33
edit2Rapporteer  
Gewoon GEEN Leash kopen, die dingen zijn levensgevaarlijk, helm is altijd aan te raden.

Daar is al veel over gezegd. Ik ben het er niet mee eens. Zeker in combinatie met een helm en een roll leash is "levensgevaarlijk" wat mij betreft overdreven. Gevaarlijker dan zonder leash?: Ja. Heel erg fijn als beginner en een aanvaardbaar risicio?: Wat mij betreft ook ja, zeker dus de roll leash icm helm.
bignelis

Berichten: 315
Antwoord #3 Augustus 25, 2005, 12:57:23
edit2Rapporteer  
Ik vind het off topic....maar het is niet alleen je hoofd dat geraakt kan worden door een achter je aanschietend board. Ik heb de snee die een vin maakte in de trapese van een maat van me gezien.....die wil je echt niet in je schouder hebben. Als beginner meot  je ook je board leren retrieven, gewoon leren upwind bodydraggen dan heb je geen probleem. Daarbij kan een beginner beter op een spot zonder golven leren, dus dan raak je je board echt niet zomaar kwijt. Ik vind GEMAK nooit boven veiligheid gaan....dan maar een paar keer achter je board aan draggen.
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #4 Augustus 25, 2005, 12:57:32
edit2Rapporteer  
Laten we het ON topic houden en niet weer de discussie gaan voeren over wel of geen leash!!!!
Matso
Gast
Antwoord #5 Augustus 25, 2005, 13:44:22
edit2Rapporteer  
Denken jullie dat ik dan (gezien m'n lage gewicht) met die crossbow 9m gepowerd al vanaf 12 knopen wind kan varen?
Of kan je de crossbow 12m zó goed depoweren, zodat je er ook tot een dikke 20 knt mee kan varen?

uiteindelijk kosten 2 overjaarse modellen, vb een 8m en een 12m, meer dan één crossbow hé... Of is mijn denkwijze een beetje te zwart-wit?
maarten_schepers

Berichten: 236
Antwoord #6 Augustus 25, 2005, 13:52:32
edit2Rapporteer  
als je op windsurf.de kijkt zie je dat je voor 300 al een nieuwe kite hebt. En als je een beetje zoekt ben je stukken goedkoper uit dan wanneer je een nieuwe bow koopt, tenzij jij een wel zeer goedkope shop ketn
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #7 Augustus 25, 2005, 14:09:00
edit2Rapporteer  
heb geen ervaring met de crossbow maar ik kan mijn 12m van 14-21kn varen, wel icm 5e-lijn en erg klein boardje [oja weeg 58kg] en het schijnt dat de crossbow een nog groter bereik heeft dan 'gewone' ktes. maar als ik jou was zou ik gewoon een overjarige set van 2 kites [14-10] of 3 kites [16-12-8] nemen. ook kun je voor de prijs van 1 crossbow 2-3 overjarige/2e-hands kites kopen.

aan jou de keus
benjamin
Gast
Antwoord #8 Augustus 25, 2005, 17:33:35
edit2Rapporteer  
ik geloof dat de 12 c bow 1399 kost das een hoop voor 1 kite, de bow kan een hoop maar als beginner 2 vliegers vervangen. overpowerd varen is niet leuk en underpowerd al helemaal niet,
dus wees wijs en koop  2 classic kites[ gaat ook een stuk langer mee] vegas of torch altijd goed.
succes met je keuze kite safe
barry
Jurrien

Berichten: 2149
Antwoord #9 Augustus 25, 2005, 17:35:54
edit2Rapporteer  
Denken jullie dat ik dan (gezien m'n lage gewicht) met die crossbow 9m gepowerd al vanaf 12 knopen wind kan varen?
Of kan je de crossbow 12m zó goed depoweren, zodat je er ook tot een dikke 20 knt mee kan varen?

uiteindelijk kosten 2 overjaarse modellen, vb een 8m en een 12m, meer dan één crossbow hé... Of is mijn denkwijze een beetje te zwart-wit?


er stond in het nieuwe kitesurfmagazine dat je met de 12 tussen de 12 en 25 knopen kon varen, maar ik weet niet in welke gewichtscatogorie ze rekenen
Derpertje

Berichten: 318
Antwoord #10 Augustus 25, 2005, 17:37:53
edit2Rapporteer  
torch!!!!!!! je bedoelt raafje
Jurrien

Berichten: 2149
Antwoord #11 Augustus 25, 2005, 17:39:41
edit2Rapporteer  
torch!!!!!!! je bedoelt raafje

tegen wie is dit?
Darkwing
Gast
Antwoord #12 Augustus 25, 2005, 17:49:21
edit2Rapporteer  
torch!!!!!!! je bedoelt raafje

tegen wie is dit?


Tegen benjamin, lijkt me zo...
~Sjors RE-CO2

Berichten: 1376
Antwoord #13 Augustus 25, 2005, 18:23:51
edit2Rapporteer  
"ik ben een vrij beginnende kiter en ga int kort m'n crossbow bestellen."

De crossbow is geen beginnerskite, ondaks dat sommigen dat hier zeggen. De depower is dan wel iedeaal, maar als beginner met zoveel bar druk varen is niet ideaal. Met powerlock heb je daar weer geen last van, maar dan is hij dus vol gepowerd en retesnel. Definitly geen beginnerskite.

Cabrinha komt daarom met een soortgelijke bow kite for intermediates... de switchblade... Even wachten dus zou ik zeggen. En dan een 12m kopen.

Greets

Sjors
WIM

Geen avatar

Berichten: 385
Antwoord #14 Augustus 25, 2005, 19:14:43
edit2Rapporteer  
The crossbow is dan misschien voor gevorderde in de "bow"klasse. Ik vindt hem supermakkelijk varen en ik denk dat hij ook voor beginners wel makkelijker zal is dan een klassieke 4 of 5 lijn s tube. Vooral vlagen vangt hij perfect op in vergelijking met een klassiek kite.
Als je al wat board feeling hebt, windsurfen, snowboard, wakeboard, en of wat vlieger er varing kan je denk ik wel voor de crossbow gaan.
kootsie

Berichten: 444
Antwoord #15 Augustus 25, 2005, 21:00:07
edit2Rapporteer  
Mee eens Wim,
Die Crossbow vaart zo makkelijk en je hoeft je board veel minder te kanten. Je wordt ook nooit meer voorover eraf getrokken. Herstarten is een lachertje.
De Crossbow is een super beginnerskite.

Als maat zou ik een 12 nemen bij 65 kg. Pak je bijna het hele gebied van 10 tot 14 m zonder onwijs aan de bar te moeten trekken. Ik voor laatst ook met een te kleine kite en had binnen een half uur zere ellebogen.
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #16 Augustus 25, 2005, 21:23:03
edit2Rapporteer  
Wat safety en bereik betreft zullen alle bowtypes volstaan, maar Sjors heeft gelijk! De Xbow draait te snel op stuurimpulsen voor een beginner. De Switchblade wordt als intermediate neergezet omdat deze handelbaarder is voor een beginner. Daarom zijn alle instap kites ook wat trager dan gemiddeld om ongekontroleerde stuurbewegingen van een beginner niet gelijk in een afstraffing te laten eindigen.
En gezien het bereik van die beestjes zit je met een 12 altijd goed.
blackbooster
Gast
Antwoord #17 Augustus 25, 2005, 21:35:44
edit2Rapporteer  
Heb een aantal mensen gesproken die zowel met de 9 als de 12 hebben gevaren. Met de 12 moet je i.c.m. je gewicht van 65 kg vanaf een kn of 10 kunnen varen tot aan 25-30 kn. De kite is zeker weten een super veilige kite om mee te beginnen. Door het loslaten van de bar staat hij meteen op de safety. Door aantrekken van de bar meer power. Het nadeel is wel dat je de kite niet tegen de knoop aan kunt varen met springen dus weer wat minder!!!! Daarvoor kun je wel met powerlock of fp loop werken maar dan ben je het effect van de kite compleet kwijt. Zijn voors en tegens dus. Wat gezegd wordt over beginnen te kiten met de bow is dat je veel makkelijker kunt leren varen en waterstarten is al helemaal geen probleem.

Ik zou als ik jouw was nog ff een seizoen wachten met het aanschaffen van een bow en nu een 12 aanschaffen van een "klassieke" tubekite. Je kunt dan leren kiten zonder meteen een vermogen uit te hoeven geven en in het begin zal je kite nog wel een keer crashen. Je leert dan ook het reguliere waterstarten en  krijgt naar mijn mening meer kite gevoel dan met een bow. Eventueel kun je een kite aanschaffen met 5e lijn wat het waterstarten wat makkelijker maakt.

Veel succes met het maken van je keuze!!!
Emiel

Berichten: 3004
Antwoord #18 Augustus 25, 2005, 23:13:16
edit2Rapporteer  
ik heb in egypte de crosbow even vastgehad maar niet kopen, zeker niet als beginner. concept van de kite is inderdaad leuk maar het idee moet nog uitgewerkt worden. kite kwam in wokkel met als resultaat dat er een dag toming uit de knoop kon worden gehaald en gebeurde mee rmaar weet ni meer precies wat. koop eerst maar een 12 gewone kite 2dehands en dan kan je altijd later nog een bowkite kopen
Matso
Gast
Antwoord #19 Augustus 26, 2005, 15:03:35
edit2Rapporteer  
Ik ben gaan horen voor de bow, en heb prijs laten maken:

1299 voor de crossbow met powerlock
en 399 voor een Carbinha Icon 2005 board (140cm)

Ik denk wel dat dit leuk setje is hé  InLove
Qua veiligheid zit ik zeker goed met die kite, en qua windbereik ook...
Mick
Gast
Antwoord #20 Augustus 26, 2005, 15:07:28
edit2Rapporteer  
Zo te horen heb je je keuze al gemaakt.....

Ook al is de Bow niet echt een kite voor de beginnende kitesurfer en voor dat geld heb je ook twee nieuwe "normale" inflatables die het zelfde windbereik hebben en die waarschijnlijk meer bij je niveau aansluiten.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.