Hoogte verliezen, ligt het aan mijn board of mijn kite (of aan mezelf ;-) )

Jorro

Geen avatar

Berichten: 75
Oktober 28, 2005, 16:03:11
edit2Rapporteer  
Ik heb het volgende probleem: Wanneer ik met mijn North Rhino2 12m2 met een redelijke harde wind (4-5 bft) het water op ga kan ik geen hoogte houden. Ik ben zelf 1.75m 70 kg. Wanneer mijn board in plane gaat (AHD T-type 145), genereert de kite zoveel kracht dat ik hoogte verlies. Ik kan uit alle macht proberen de kant van mijn board in het water te zetten, maar op een bepaald punt verlies ik dan alle grip met het water. Ik kan dus ook niet stoppen door het board volledig af te remmen. De enige remedie daarvoor is een sprong maken. Niet echt veilig dus, en het kite ook niet zo relaxed.
Ok nu dan de echte vraag: heb ik een board gekozen dat gewoon weinig grip heeft op het water, of verwacht ik het verkeerde gedrag van mijn kite. Met mijn andere kite (Wipika airblast 6.3) heb ik het namelijk niet. Is er een stuurtrucje waardoor die rhino2 wel lekker upwind wil varen, want anders doe ik hem weg? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ik met 4-5 bft overpowered vaar met een 12m, ik zie zat andere gasten met 14m varen die ongeveer hetzelfde wegen als ik.

Groetjes van een enthousiaste beginner met wel wat windsurfervaring.
-M@rc-

Berichten: 113
Logs: 0 | 17 uur
Antwoord #1 Oktober 28, 2005, 16:16:44
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf een Rhino II 16 en als het ff doorwaait gebeurd bij mij hetzelfde. Volgens de "kenners" hoort het bij de kite die bekend staat als een van de beste low ends maar met een slechte depower dus als het harder gaat waaien..... houdt het gewoon op met deze kite en zal je dus moeten omtuigen.

Joost--

Geen avatar

Berichten: 1016
Antwoord #2 Oktober 28, 2005, 16:19:01
edit2Rapporteer  
http://62.58.67.190/yabbse/index.php?topic=12606.0
lees dit topic ff door.
komt denk ik ook neer op oefenen en nog is oefenen.
ik moet ook nog maar is wat meer oefenen Smiley

Jorro

Geen avatar

Berichten: 75
Antwoord #3 Oktober 28, 2005, 16:20:09
edit2Rapporteer  
Bedankt voor je (supersnelle) reactie. Ben wel benieuwd of er dan nog meer kiters met zo'n Rhino2 hetzelfde ondervinden.
Als ik die genoemde link doorlees, kom ik wat betreft stuurtrucjes niet veel nieuws tegen. De Rhino2 zal dan wel een kite zijn die niet lekker in de rand van het windvenster vliegt.
Zijn grotere vinnen op mijn board een oplossing?
Darkwing
Gast
Antwoord #4 Oktober 28, 2005, 16:21:33
edit2Rapporteer  
Mischien ook een keertje een wat kleiner board proberen?
FLOF

Berichten: 879
Antwoord #5 Oktober 28, 2005, 16:32:28
edit2Rapporteer  
Jaja, dat wordt de beurs trekken of Sinterklaas onder zijn Mijter verwennen. Koop een Thorn of Jaimie Pro. Mijn Thorn is zo flex, daarmee vaar ik zo scherp, dat mijn kite het op een gegeven moment maar opgeeft ;-)
ErikB

Berichten: 876
Antwoord #6 Oktober 28, 2005, 16:46:58
edit2Rapporteer  
De Rhino II is gewoon een enorme trekzak.
Met een klein depower bereik.

Een kleiner board zal wel helpen.
maarten_schepers

Berichten: 236
Antwoord #7 Oktober 28, 2005, 16:53:26
edit2Rapporteer  
Ik heb sinds dat ik een Underground Wavetray 137 heb ook last met hoogte lopen, Hiervoor had ik een Slingshot drake 147 waar het echt een eitje mee was, licht dit aan het board of is het in dit geval ook weer een kwestie van oefenen
lennart

Berichten: 1167
Antwoord #8 Oktober 28, 2005, 17:27:16
edit2Rapporteer  
je kite lager zetten helpt heeeel veel  vind ik
-M@rc-

Berichten: 113
Logs: 0 | 17 uur
Antwoord #9 Oktober 28, 2005, 18:17:17
edit2Rapporteer  
Dat wordt een kleiner boardje kopen Jorro, moet er zelf ook maar aan. Oefenen kun je nooit genoeg doen (liefst elke dag).Wel een vraag aan wie het weet moet het dan een smaller board zijn of korter?
pollepel

Berichten: 271
Antwoord #10 Oktober 28, 2005, 20:24:55
edit2Rapporteer  
Ik had ook een Rhino 2 12. (helaas 3 weken geleden gecrasht..).
Maar ja het vaart wel moeilijker met hardere wind, maar dan moet je gewoon de
kite lager houden en meer aankanten. Gewoon doen. Tis erg zwaar ik weet het, maar
het is de enigste oplossing. En voor t remmen Mmsschien is je bord wel te groot voor jou
met de kracht van de Rhino dat weet ik niet, maar je kan altijd nog je aars gebruiken om
te remmen. Na een tijdje lukt het wel. Bij mij wel tenminste.. Succes.
Brenkie

Berichten: 716
Antwoord #11 Oktober 28, 2005, 20:57:03
edit2Rapporteer  
Volg Lennarts advies, als het te "hard"gaat hou dan je kite laag.
Het gaat op dat moment misschien even tegen je natuurlijke reactie in (omdat hoog gewoonlijk controle betekend), maar je zult zien dat het effect heeft.
Dan wordt je board namelijk niet uit het water "getrokken", maar kan je je board hard kanten. Op dat moment krijgt je kite een versnelling en kruipt nog verder de hoek van het windvenster in, en dan ga je merken dat je flink hoogte kunt lopen!

Suc, en probeerze dit weekend!
Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #12 Oktober 28, 2005, 22:07:15
edit2Rapporteer  
Inderdaad kite laag houden dan heeft het board meer grip en wordt door die powerbak niet uit het water getrokken. Ik weet niet hoe allang je vinnen zijn maar ik ben van 3cm naar 5cm gegaan.. dit scheelt enorm. Je board is minder los op het water maar dat went in no time.
Roni-Size

Berichten: 284
Antwoord #13 Oktober 28, 2005, 22:09:07
edit2Rapporteer  
Die Rhino,s II zijn idd sleurhutten maar ik heb er de laatste 3 jaar vanaf beginner mee gevaren en heb er heel veel plezier van gehad.

Probeer als je gaat planeren gelijk al je snelheid onder controle te houden door je board flink te kanten en je achterste been erin te trappen en niet opgeven.

Wat bij mij ook een hele positieve verandering in de eigenschappen van de Rhino II bracht was het 5th element , deze kon ik gebruiken omdat er op al mijn Rhino,s een pomplus zit.
Hierdoor kan je de kite bij vlagen langer houden, en wordt hij een stuk stabieler en is langer te houden.
f-one rules kwa boards
Gast
Antwoord #14 Oktober 29, 2005, 11:54:04
edit2Rapporteer  
als je voor een ander board gaat zou ik de f-one style 128 nemen van 2005 of de 129 die varen zeer relaxed en daar kan je zelfs met weinig wind goed mee varen ik heb dat boardtje nu 1 jaar en het vaart echt top maar het is wel zo als je een board net heb moet je er eerst aan wennen.
-M@rc-

Berichten: 113
Logs: 0 | 17 uur
Antwoord #15 Oktober 29, 2005, 13:11:23
edit2Rapporteer  
Oh ja, was ik nog vergeten. Als ik de Rhino 2 16 meer depower met de depowerloop dan merk ik wel dat hij beter aan de wind loopt
diederik

Berichten: 908
Antwoord #16 Oktober 30, 2005, 02:15:34
edit2Rapporteer  
Heb zelf ook zo'n sleurhut...was bij een beetje meer wind niet meer te houden, echt een enorme kracht die ik zeer ben gaan waarderen en mis bij andere/nieuwere kites (heb ook een v4) heb later een 5de lijn bevestiging op de rhino 2 gemaakt, resultaat: een enorme pawer kite die plotseling stabiel was, snel stuurde, veel depower had en een meer high end!!!!echt superrelaxed en zelfs beter dan menig nieuwe kite...nooit wegdoen en 5th erop bouwen!!!!
-M@rc-

Berichten: 113
Logs: 0 | 17 uur
Antwoord #17 Oktober 30, 2005, 23:43:32
edit2Rapporteer  
Toch maar kijken naar een nieuwe bar dus. ( Ik heb een pomplus op de rhino II) Of is de biijbehorende bar goedkoop om te bouwen naar 5th?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.