Sky pirate voor golfsurf kiten?

Chubby
Gast
December 08, 2005, 16:40:02
edit2Rapporteer  
Hoi,

Ik ben een beetje aan het overwegen om een North rocketfish te kopen.
Nu ben ik me wat aan het afvragen.... Huh
Wat is er dan zo anders aan de oude Naish sky pirates, behalve voet banden en de maat??( dat ik zie dan)

Ik heb zelf nooit met een Naish sky pirate gevaren maar wel met de North rocketfish  (2004),, het is echt een super boardje voor golf rijden.

Waar ik nu mee zit is eigenlijk of ik misschien een goedkope sky pirate kan kopen voor de zelfde ervaring en ombouwen??
En aangezien ik golfrijden niet heel vaak doe (en veel geld heb..)

Of ik heb hier ook in een eerdere topic gelezen over een gofsurfboardje ombouwen..
Ik kan ook goedkoop aan een shortboard 6.0 komen en daar pads opplakken?? Of is dit te groot??

Misschien ook adviezen van mensen die ervaring hebben met ombouwen.

Alvast bedankt
xray

Antwoord #1 December 08, 2005, 16:56:38
edit2Rapporteer  
Zit een wezenlijk verschil in de waterlijn en de outline van de boards en daardoor varen die nieuwe boards ook heel anders. Gewone shortboards zijn vaak te zwak voor kitesurfen. De kitesurfversies worden sterker gemaakt. Surftech zou je wel kunnen proberen!
chubby
Gast
Antwoord #2 December 08, 2005, 17:00:02
edit2Rapporteer  
surftech??? Huh
chubby
Gast
Antwoord #3 December 08, 2005, 17:12:16
edit2Rapporteer  
ok.. ff gegoogled..  vind een site.. zie veel shortboard en shapers..waar moet ik kijken..??

Maar ff over mijn topic..
Dus ik begrijp dat het een heel ander board is dan de oude sky pirates van Naish?? en dus ook hier niet goed aandoe met een aankoop..
Of in ieder geval niet de zelfde ervaring krijg als met de Rocketfish...
Maar is er een goedkopere manier dan 500,- eetjes???

guru
Gast
Antwoord #4 December 08, 2005, 20:22:13
edit2Rapporteer  
Als golfsurfer die is gaan kiten heb ik een aantal kite surfboards geprobeerd die speciaal gemaakt zijn voor golfsurfen en ook diverse shortboards die gemaakt zijn voor golfsurfen.

Mijn ervaring is dat je prima een shortboard kunt gebruiken als kiteboard. Het board is sterk genoeg als je zonder voetbanden vaart. Dit betekend ook dat je dan met weinig druk in je kite vaart anders kun je niet echt golfrijden en wordt je weggetrokken door je kite (ik heb nog geen crossbow geprobeerd).

De meeste kite golfsurfboards zijn te kort of hebben een te dikke rail. Er echt op golfsurfen is dan niet mogelijk op de Nederlandse golven. Doordat het  board te kort is zak het weg bij weinig wind en door een dikke rail kun niet hoogte lopen en springt je rail eruit. Dit heeft men geprobeerd op te vangen door een vlakke rockerlijn en veel breedte maar daardoor kun je je rail er bij een turn niet lekker inzetten en surft het board niet lekker. Het volume en met name de dikte van de rail van een shortboard is belangrijk. Over het algemeen heb je een een niet te dikke rail nodig voor kite golfsurfen.

Zelf geef ik de voorkeur aan een 6.2 high performance shortboard met een dunne rail. Maar het is allemaal afhankelijk van je gewicht (bij mij 65 kg).
Een kite golfsurfboard met voetbanden surft beter met meer wind. Een shortboard is juist erg leuk met weinig wind. Het voordeel daarvan is dat de golven dan ook mooier zijn en je echt kan golfsurfen met weinig kite ondersteunign in plaats van met veel druk een paar bochtjes op een golf kan draaien
Fré

Antwoord #5 December 08, 2005, 20:22:37
edit2Rapporteer  
zelf sheepen?
chubby
Gast
Antwoord #6 December 08, 2005, 20:57:31
edit2Rapporteer  
Thanks Guru,
Hier heb ik wat aan..
Maar als ik er straps op zet. Is dat ook wat op een golfsurf board??
Of wordt het boardje dan zwakker door de gaten van de straps??
Want een maat van me heeft een 6.0 boardje liggen goedkoop met een dunnen rail
Of wordt het boardje dan zwakker door de gaten van de straps??

guru
Gast
Antwoord #7 December 08, 2005, 22:14:45
edit2Rapporteer  
Het board wordt zwakker maar vooral doordat je met je hielen steeds op dezelfde plaats staat en er door de voetbanden veel meer druk op komt dan alleen bij golfsurfen krijg je grote deuken in het board onder je hielen. Pads erop en je voetbanden op de een of andere manier goed vastzetten (b.v. inlamineren) scheelt een hoop.

Eigenlijk moet je er gewoon niet mee gaan springen dan houdt een golfsurfboard het wel.
guru
Gast
Antwoord #8 December 09, 2005, 00:51:19
edit2Rapporteer  
Met straps zet je veel meer druk op je hielen waardoor een golfsurfboard indeukt. Maar met pads valt het wel mee.

Lastig is om de straps goed vast te zetten zonder dat het board slapper wordt. Blokjes inlamineren of de voetbanden inlamineren is een optie.

Maar je kunt het natuurlijk eerst proberen zonder straps. Dat is trouwens in het begin wel even wennen. Als lichtweerboard werkt het ook geweldig. Je loopt veel meer hoogte.
xray

Antwoord #9 December 09, 2005, 01:25:09
edit2Rapporteer  
Grote voordeel bij de golfsurfmerken van de Surftech boards is dat ze wat sterker zijn en dus ook wat meer kunnen hebben. Op kiteforum.com kun je met search diverse types vinden die veel gebruikt worden om te kiten. De M10 en dan in de 6.0 maat schijnt erg goed te zijn bijvoorbeeld.

Natuurlijk zijn door merken als JN en Naish en zo nog sterker.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.