Ervaringen gevraagd met overstap 16 naar 12

rikjonker

December 15, 2005, 01:24:58
edit2Rapporteer  
Jongens,

Ik vraag me af hoevaak de windcondities je dwingen om over te stappen van je 16 naar een 12 of van een 12 naar een 16.
 Mijn eigen ervaring (90 kilo) is dat dit niet vaak gebeurd, de dagen dat ik met een 16 begin (vanaf 13 knopen), gebeurt het zelden dat de wind boven de 20 knopen uitkomt (bovengrens 16) en moet overstappen naar een 12. Andersom gebeurd ook zelden. Meestal tuig ik mijn 12 op bij 17/18 knopen, het gebeurt dan zelden dat de wind afneemt tot onder de 15 knopen (ondergrens 12).
Hebben jullie deze ervaring ook, of heb ik gewoon geluk gehad?
Ik vraag dit omdat ik erover denk mijn 18 (toch iets lekkerder varen bij lage windsnelheden)  in te ruilen voor een 16 (bovengrens va 18 schat ik op 18 knopen), omdat indien mijn ervaring klopt, de bovengrens toch niet vaak word overschreden. Gebeurd mijn inziens maar zelden, dat de dag begint met gemiddelde BFT 4 en eindigt met dikke 5BFT. Ben benieuwd of jullie deze ervaring ook hebben?

Rik
Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 December 15, 2005, 01:37:55
edit2Rapporteer  
Het gebeurt mij ook niet zo heel vaak dat ik moet switchen en als het al voorkomt komt dat vooral  omdat de condities zo zijn dat ik misschien net met mn 12 weg kan komen en ik dan maar mn 12 pak omdat deze veel lekkerder is als een trage 16. Als daarna de wind ietsje inzakt moet de 16 alsnog opgepompt worden.

Heb op 1 dag zelfs al mn maten gevlogen doordat er een buigebied over kwam, ervoor was t net 16m windje, tijdens het buigebied nam de wind toe tot ik net mn 12 niet meer kon houden dus mn 8 gepakt. Een paar uur later was de regen weer weg en zakte de wind weer in tot helemaal niks meer.
rikjonker

Antwoord #2 December 15, 2005, 01:42:24
edit2Rapporteer  
Dit beeld ken ik wel, maar dan is het dag waar meedere ''frontjes/buien'' overtrekken. Dat zijn k.. dagen, maar bij stabiele situatie gebeurt dit zelden is mijn ervaring.
Het gebeurt mij ook niet zo heel vaak dat ik moet switchen en als het al voorkomt komt dat vooral omdat de condities zo zijn dat ik misschien net met mn 12 weg kan komen en ik dan maar mn 12 pak omdat deze veel lekkerder is als een trage 16. Als daarna de wind ietsje inzakt moet de 16 alsnog opgepompt worden.

Heb op 1 dag zelfs al mn maten gevlogen doordat er een buigebied over kwam, ervoor was t net 16m windje, tijdens het buigebied nam de wind toe tot ik net mn 12 niet meer kon houden dus mn 8 gepakt. Een paar uur later was de regen weer weg en zakte de wind weer in tot helemaal niks meer.
Leander

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #3 December 15, 2005, 02:01:52
edit2Rapporteer  
Ik probeer eigenlijk altijd met de 12 te varen en die pak ik dan ook vanaf 15 knopen. Meestal is het ook zo dat als de wind dan inzakt dat ik met de 16 ook niet weg kan komen.

Andersom is wel het geval, dat als ik met de 16 vaar en ik sta goed gepowered, dan kan ik ook met de 12 varen en dan pak ik die. Je springt gewoon hoger en kan er veel meer mee.

Maar als het dus even kan, dan pak ik de 12.
peterb

Antwoord #4 December 15, 2005, 04:28:55
edit2Rapporteer  
Bij mij komt het ook bijna niet voor. Ik weeg 100 kg en kan mijn 16 varen vanaf 13-14 knopen tot ruim 20 knopen. Mijn 12 kan ik vanaf 17-18 knopen varen  tot 25 knopen en mijn 9 van 21 tot ruim 30 knopen dus wat dat betreft heb ik veel behoorlijk veel overlap. Maar doordat de wind meestal niet extreem toeneemt hoef ik bijna nooit om te tuigen. Als voorspelt is dat de wind wat gaat toenemen, kies ik altijd voor een maatje kleiner. Andersom gewoon gelijk met een grote beginnen.
xray

Antwoord #5 December 15, 2005, 18:15:31
edit2Rapporteer  
Daarnaast is het wat mij betreft lekker om juist wel wat overlap te hebben, kun je kiezen wat je wilt, major airtime of lekker truukjes doen/oefenen...
Fré

Antwoord #6 December 16, 2005, 16:26:56
edit2Rapporteer  
Zelden gebeurd dit jaar...
Denk 1 keer op een miezerige dag dat een 16 vrij heftig werd en toch maar ebbe willen overschakelen.
Misschien enige keer dat we met een 12 op't water zat en dan de wind inzakte, maar da kan ik mij eigenlijk zelfs niet herinneren.

12je is vrij lang te houden, naar weinig wind toe, en 16 toch ook wel lang naar boven toe, dus...

KiteDemon

Antwoord #7 December 16, 2005, 20:01:19
edit2Rapporteer  
Het verschil in lowend tussen 12 en 16 is hooguit 2 knopen.
@rjen

Geen avatar

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #8 December 16, 2005, 21:09:40
edit2Rapporteer  
2 knopen....?????????????????? Vindt ik wel erg aan de lage kant Fer
kentyman

Antwoord #9 December 17, 2005, 08:12:25
edit2Rapporteer  
ik vlieg m'n 16 m denk ik door tot een knoop of 18 a 19 (bij vlagen 20) en m'n 12 m tot 23 a 24 ofzo, ze hebben dus best veel overlap. Het liefste vaar ik met m'n 12 omdat je daar gewoon meer mee kan maar underpowered varen met een 12 is ook niet tof vind ik (dus liever ietsje overpowered met een 16m). Switchen tijdens een sessie doe ik bijna nooit maar soms moet je gewoon wel ivm safety of gewoon totaal ingekakte wind.

Een 18 m is eigenlijk gewoon te groot om relaxed te vliegen vind ik, 16 of 17 m is zo'n beetje de grootste kite waar je nog iets mee kan denk ik..

Trouwens, de meeste extreme sessies heb ik gehad met m'n 9 m, vet harde wind, bizar hard knallen! Lekkerrrrr :-) Heel soms zet ik ook m'n 5 meter op (1 of 2x per jaar?) als 't ECHT (te?) hard waait, niet dat je daarmee kan springen maar gewoon lekker gepowered cruisen met een 5m is soms ook best lachen :-)
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.