advies gevraag bij crash

bigboy
Gast
Februari 12, 2006, 21:39:18
edit2Rapporteer  
Hallo allemaal,

Ik kite sinds een jaar en ik kan rakjes varen, hoogte lopen en kleine sprongen maken.
Ik heb nog weleens het probleem dat er wat fout gaat en dat ik een crash maak door teveel snelheid
of iets anders. Als ik val blijf ik de bar beethouden tot ik hem niet meer kan houden, dit komt van het windsurfen wat ik lange tijd gedaan heb. Nu zie ik de laatste tijd veel in filmpjes dat de mensen de bar loslaten bij een crash!
Wat is nu het slimste om te doen en maakt het uit of je een bow kite gebruikt?

bigboy

Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 Februari 12, 2006, 21:59:51
edit2Rapporteer  
Bar loslaten? Als het goed is vaar je toch ingehaakt als beginner.

Als je crashed is het t beste om te proberen je kite naar de rand van het windvenster te sturen zodat deze je niet meer verder sleurt. Dit kan dus alleen als je nog enige orientatie/controle hebt.

Wanneer je zo hard crashed dat je echt niet meer weet wat boven en onder is, dan is het t beste om je bar helemaal los te laten omdat of zelfs je safety te trekken.

Zelf probeer ik altijd om de kite zo te sturen dat ie aan de rand van t windvenster komt, heb mn kite liever in de lucht dan in t water.
Emiel

Antwoord #2 Februari 12, 2006, 22:36:45
edit2Rapporteer  
loslaten moet je alleen doen als je uitgehaakt bezig ben en je een HPleash hebt.
als je ingehaakt springt moet je em niet loslaten maar probeer em uit het windvenster te krijgen. het zal wel zo blijven dat je dus flink wat meter gedragged gaat worden zonder dat je dat wil maar daar moet je ook gewoon de lol van inzien. als je uitgehaakt je bar loslaat crasht je kite en ben je zo het snelst van de kracht af maar ik zeg vasthouden bij ingehaakt en lossen die handel bij uitgehaakt. hopelijk zo je vraag beantwoord?
bass
Gast
Antwoord #3 Februari 12, 2006, 22:53:34
edit2Rapporteer  
Bar vasthouden en compact blijven! Kite naar 12 uur sturen!
Yannick

Antwoord #4 Februari 12, 2006, 22:58:25
edit2Rapporteer  
proberen hard up wind te sturen (des noods even kont in het water dippen voor extra "rem" kracht), bar vasthouden en dan schiet de kite vanzelf naar het rand van het windvenster.
Jurrien

Antwoord #5 Februari 12, 2006, 23:18:37
edit2Rapporteer  
ik rem idd zo maar ik stuur men kite altijd naar 12 uur  Huh

en kan iemand me vertellen hoe ik met 5th element met kite relaunch? loser
ik heb het nog niet geprobeerd ofzo maar ik heb sinds een paar dagen een 5de lijn bar (incl lijne) dus moet nog ff kijken hoe dit werkt  schater
Flakkee-John

Antwoord #6 Februari 13, 2006, 00:32:58
edit2Rapporteer  
ff oftopic als je 5th heb, dan werkt het goed op tegen druk te geven met je board voor je. Dan je 5e lijn een stukje aantrekken ff wachten dan draait de kite zelf en relauncht ie

DIt zijn ervaringen met naish 5th
slufterhufters.com

Antwoord #7 Februari 13, 2006, 01:00:22
edit2Rapporteer  
Of, gewoon door beulen, uren maken, dingen proberen, zo zijn we allemaal begonnen.

Komt allemaal goed.
www.surfensoul.nl

Antwoord #8 Februari 13, 2006, 01:30:29
edit2Rapporteer  
Probeer eens een bowkite !

Een Bow haalt dat extreme eraf dat is de reden dat de Bow zo snel populair wordt.
Vergis je niet je kan ook extreem met een bow het zijn big air kites maar door de gigantische depower kom je niet meer snel in overpowerde situaties waarin je alleen door te kanten de controle houdt.
Gewoon beetje meer depoweren en je pakt de controle terug met de bow.
De bow staat voor comfortabel varen .
slingshot {Thomas}

Antwoord #9 Februari 13, 2006, 06:06:43
edit2Rapporteer  
um.. als je unhookt vaart en gaat mis.. is beste om los te laten.
vaar je ingehaakt dan zou ik de kite zo ver mogelijk naar buiten sturen iedergeval.. zodat je haast geen druk meer in je kite hebt

p.s. gebruik je verstand
slufterhufters.com

Antwoord #10 Februari 13, 2006, 06:14:06
edit2Rapporteer  
Ja, met een Bow is alles opgelost, echt een verademing die Bows, al die jaren gekloot op het water en nu zijn alle problemen opgelost.

Als je valt uitgehaakt dan wil je dat niet mee maken met een Bow, die sleur je alle kanten op.

EenC-kite met 5e lijn erop is de uitkomst, gaat het dan mis laat je gewoon je bar los, de kite valt uit de lucht, bar naar je toe trekken herstarten en klaar.

Oefen je tricks ingehaakt, en blijven oefenen, iedereen heeft daar last van gehad.

www.surfensoul.nl

Antwoord #11 Februari 13, 2006, 15:11:37
edit2Rapporteer  
Als je valt uitgehaakt dan wil je dat niet mee maken met een Bow, die sleur je alle kanten op.

Dat doet een c kite ook , en safety op een bow als je uitgehaakt gaat springen is wel handig, gewoon vastmaken aan je depowerloop bijvoorbeeld een handlepassleash.
Probleem= bar los, bow float boven je seconde of 10 en gaat langzaam naar de rand.
Rustig je bar weer pakken en probleem voorbij.

Dus ik zie het probleem niet !

De vijfde lijn dropt je kite altijd uit de lucht bij loslaten, dat vind ik net niet zo geweldig.
Je krijgt hem niet altijd zo makkelijk herstart het is altijd een risico ik heb de kite liever in de lucht en dat doet de bow bij loslaten van de bar.
slufterhufters.com

Antwoord #12 Februari 13, 2006, 17:14:01
edit2Rapporteer  
Die jongen heeft zijn kites al en vaart ermee, dus antwoordt geven op de vraag die hij stelt is beter dan reklame maken voor een Bow.

In veel gevallen bij wat jij omschrijft val je onder je kite door, of de kite dwarrelt naar beneden, gevolg kite draait 9 van de 10x door zijn lijnen, of val wel goed op het water maar gaat dan rollen, dan kan die door zijn lijnen rollen of erger binnenste buiten opstijgen gevolg kite kapot.

De toekomst met C-kites en SLE of Bows, zijn kites die ertussen in gaan zitten, North, F-one en wipika en Flexifoil hebben daar al kites van uitgebracht.
De andere merken volgen, ben zeer benieuwd wat het gaat brengen want ik heb met de Vegas 6 gevaren en je hebt het gevoel van een C-kite en het depower van een Bow.
Naish........what else???

Antwoord #13 Februari 14, 2006, 01:14:33
edit2Rapporteer  
Laten we ff je probleem analiseren: je vaarsnelheid wordt waarschijnlijk te hoog en dus haal je je kite in en dus komt je kite steeds verder in het midden van het windvesnster te staan, de kite gaat steeds harder trekken................gevolg.......... je kan de druk niet meer aan en valt hard. Oplossing van het probleem: zorg dat je kite niet in het midden(of in de buurt) van het windvenster komt je kunt dit doen door:

- hard aankanten, je kite schiet naar de rand van het windvenster en de druk neemt af!
- Raak met je billen het water en je kite schiet naar de rand van het windvenster en de druk neemt af!
- je stuurt je board snel in de richting waar de wind heen waait (down-wind), de druk neemt snel af en je stuurt je kite langzaam omhoog naar de neutrale stand boven je!

succes!
www.surfensoul.nl

Antwoord #14 Februari 14, 2006, 01:34:06
edit2Rapporteer  
@Adje

Bigboy- de topic starter- vraagt letterlijk...
Daar slaat mijn antwoord op. Met een Bow heb je veel meer controle punt of jij dat nou leuk vind of niet !
Dus de kans dat je overpowert raakt is er niet en de controle terugpakken is niet nog harder kanten nee gewoon een beetje depoweren.

Je gaat bij een crash door het water niet harder dan je kite in de lucht dus die haal je bij een c shaped niet in en ook niet bij een bow, dat is gewoon flauwekul.
Maar bij een bow kom je niet bij dat crash moment omdat je makkelijk de controle houdt door te depoweren !

Volgende generatie Bows is er al en de vergrote depower van de vegas 06 of de f-one kan niet tegen de bows op.100%depower  halen die niet. Lees de reviews maar op www.ikiteboarding.com.
Is ook logisch zonder bridle en vlakker profiel lukt het je niet om de kite zover tegen de wind in te kunnen draaien.
Daarom heeft Bruno Legaignoux het bow principe bedacht.

p.s. voor de bows hoef ik geen reclame te maken de BOW maakt reclame voor zichzelf !

gr,
Bart

KiteDemon

Antwoord #15 Februari 14, 2006, 02:08:24
edit2Rapporteer  
Hallo allemaal,

Ik kite sinds een jaar en ik kan rakjes varen, hoogte lopen en kleine sprongen maken.
Ik heb nog weleens het probleem dat er wat fout gaat en dat ik een crash maak door teveel snelheid
of iets anders. Als ik val blijf ik de bar beethouden tot ik hem niet meer kan houden, dit komt van het windsurfen wat ik lange tijd gedaan heb. Nu zie ik de laatste tijd veel in filmpjes dat de mensen de bar loslaten bij een crash!

bigboy

In het begin ben je geneigt om aan je bar te trekken als je op je plaat gaat en swiept je kite vaak weer de powerzone in waardoor je nog eens van je sokken wordt gerukt. In het ergste geval trek je je kite in een loop en ga je nog eens horizontaal achter de kite aan na een crash. Beter laat je de bar gewoon los na of tijdens de crash zodat deze automatisch ergens aan de rand van het windvenster uitkomt of het water raakt. Tijdens de crash ben je gedesorienteerd en als je niet weet waar je kite staat kan je beter ook niet aan de bar trekken omdat je deze juist dan vaak weer de powerzone in jaagt, met alle gevolgen van dien.
Naarmate je meer ervaring krijgt dan zal je niet meer automatisch aan de bar trekken als het mis gaat en zal je zien dat als je weer boven bent dat de kite ergens netjes aan de rand van het windvenster op je zit te wachten.
Of het uitmaakt of je een bow/SLE gebruikt? Het antwoord is ja!
Je hebt meer kontrole, en mocht het toch fout gaan dan laat je de bar los en de kite is alle trekkracht kwijt zodat je rustig in het water blijft liggen zonder dat de kite je nog mee trekt.
bigboy
Gast
Antwoord #16 Februari 14, 2006, 03:39:56
edit2Rapporteer  
Allemaal bedankt voor jullie meningen, als je net als ik zo lang heb gewindsurft blijft het een hardnekkige gewoonte om de bar tot het laastste vast te houden. Daarom heb ik een paar
meegemaakt wat hierboven staat van kitedemon. Dus als ik niet meer weet waar de kite sta beter los laten tot ik hem weer zie.
Passie

Antwoord #17 Februari 14, 2006, 03:48:01
edit2Rapporteer  
Wat ik dus zelf doe:
ik laat me bar dus nooit los... Je ziet altijd wel die kite even ergens vliegen..
als 't echt zo ver is dat je overal heel vliegt en alles.. trek dan gewoon je safety
www.surfensoul.nl

Antwoord #18 Februari 14, 2006, 03:54:38
edit2Rapporteer  
Ik zou mn bar ook niet loslaten alleen bij een noodgeval.
Probeer te depoweren door de bar van je af te duwen niet aantrekken, je kite krijgt dan weinig stuurimpulsen, en probeer je bar horizontaal te houden.

Voordeel je kite blijft waarschijnlijk in de lucht , laat je de bar los moet je hem herstarten en dat moet maar net lukken.
Frits

Antwoord #19 Februari 14, 2006, 04:02:29
edit2Rapporteer  
Probeer je kite in het begin beetje laag te houden, daardoor zul je minder snel de controle kwijt raken... dit hielp bij mij erg in het begin
KiteDemon

Antwoord #20 Februari 14, 2006, 04:53:11
edit2Rapporteer  
Allemaal bedankt voor jullie meningen, als je net als ik zo lang heb gewindsurft blijft het een hardnekkige gewoonte om de bar tot het laastste vast te houden. Daarom heb ik een paar
meegemaakt wat hierboven staat van kitedemon. Dus als ik niet meer weet waar de kite sta beter los laten tot ik hem weer zie.

....ook ik heb 15 jaar gewindsurfd voordat ik met kiten begon.....
Maar als je die reflex, om aan de bar te trekken als je crasht afleert, dan zal je zien dat je je bar veel ontspannender beet houd als het mis gaat. Je kite zal netjes op één plek aan de rand van het windvenster uitkomen, en niet meer trekken of weer dwars door het hele windvenster gejaagd worden.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.