Enquete Controle/verzekering kiten in Nederland.

Psychotic

Antwoord #25 Maart 29, 2006, 22:39:12
edit2Rapporteer  
Er is een motor rijbewijs, een auto rijbewijs (zelf met aanhanger of groot) en dagelijks komen er mensen om in het verkeer.

En je denkt serieus dat zonder een rijbewijs dus dat elke mafkees in een auto kanstappen en wegrijden er niet veel meer verkeersslachtoffers zouden vallen? Right........
Maarten112

Antwoord #26 Maart 30, 2006, 00:30:09
edit2Rapporteer  
Ik heb de enquete ook ff ingevuld! goed idee!

politie
Gast
Antwoord #27 Maart 30, 2006, 01:48:16
edit2Rapporteer  
voordeel als je een bewijs moet halen is dat er moinder mensen deze sport gaan beoefenen dus minder ongelukken want er zijn minder mensen op het water.
naish fakkel06
Gast
Antwoord #28 Maart 30, 2006, 17:19:10
edit2Rapporteer  
Hey medekiters,

Slecht nieuws.   

Ik heb net uit zeer betrouwbare bronnen gehoord dat het ZHL (Zuid Hollands Landschap), als het allemaal doorgaat, de kiters op de locatie Oostvoorne en Slurfter wel wilt gaan controleren.
Een groot deel van evt. boetes gaan dan in het potje van het ZHL, o.a.  om het vogel rust / natuurgebied beter te kunnen beschermen. ThumpDown

Mij mening;
Ik vind een kitebewijs belachelijk. Een kitebewijs staat niet garant dat er bijv. geen of minder ongelukken gebeuren, mensen kites verkeerd oplaten, enz enz. In geen één land ter wereld is een kitebewijs verplicht.
Behalve in het regeltjes land dat Nederland heet, als het zo doorgaat.
Ik ben furieus, zeker nu ik uit betouwbare bronnen heb gehoord dat onze euro's naar het ZHL gaan (bij boete).

Je ziet maar, die k*t vogeln**kers zijn ons weer te slim af.
royboy

Antwoord #29 Maart 30, 2006, 17:33:13
edit2Rapporteer  
ik vind et ook f*cked up! want als zon bewijs komp dan kan je ook nog weer vet veel betalen voor zon flikkers kitebewijs. wakeboarders, waterskiers, windsurvers hoeven toch ook geen vaarbewijs. ik vin et machtig krom, en je moet dan ook nog natuurlijk examen doen voor je bewijs. dit is gwoon achterlijk!!!
kiteron_niet ingelogd
Gast
Antwoord #30 Maart 30, 2006, 18:36:12
edit2Rapporteer  
Ingevuld.

Ik denk dat je het onderscheid moet maken tussen een "kitevaardigheids-bewijs" en een "veiligheidskennis- bewijs". Eerste lijkt me niet zinvol, tweede wel.

Zo'n theoretisch bewijs zou je dan moeten kunnen halen door middel van een theorie examen waarin zaken aan de orde komen als:
- Hoe monteer je je lijnen.
- Hoe laat je veilig je vlieger op.
- Voorrangsregels.
- Wat te doen in geval van ongelukken.
- etc..

Dit heeft zeker niet tot gevolg dat er geen ongelukken meer gebeuren, maar zal er in ieder geval voor zorgen dat mensen zich verplicht een keer moeten inlezen in deze aspecten. Je wilt niet weten hoeveel mensen ik op het strand al niet heb moeten helpen met het vastmaken van hun lijnen. Allemaal hebben we vast wel een keer de ervaring gehad: "Je meent het toch niet dat die kerel DAAR zijn vlieger op gaat laten????" Dit wordt voor het grootste deel veroorzaakt doordat die mensen het gewoon nog nooit gehoord hebben. 'Tuurlijk, iedereen krijgt (bij een nieuwe kite) een mooi boekje waarin dit allemaal wel staat beschreven (zit tenminste wel bij mijn Norths) maar de realiteit is dat de meeste mensen dit hooguit doorsnuffelen om te kijken wat voor mogelijkheden (lees: geile gadgets) hun vlieger heeft. Het hoofdstukje veiligheid wordt gemakshalve overgeslagen.

Met een verplicht theorie bewijs, forceer je in ieder geval dat! Alle ervaren kiten hebben deze kennis (als het goed is) al en hoeven dus echt geen lessen te volgen om dit bewijs te kunnen halen...

Echter, ook ik zie hele grote vraagtekens bij de uitvoerbaarheid van dit verhaal. Wie gaat dit organiseren? Wat moet/mag het kosten? Wie gaat het controleren?

Voor de kosten zou je desnoods de vliegerfabrikanten op kunnen laten draaien: lever bij iedere vlieger een "tegoedbon" waarmee je gratis aan het examen deel kan nemen. De fabrikanten hebben er per slot van rekening ook baat bij dat er zoveel mogelijk gekite (en dus gekocht) wordt.

Zitten nog een hoop haken en ogen aan, maar gezien de grote inperking van de mogelijkheden om te varen in ons land denk ik dat we er op den duur niet aan ontkomen...

My two cents...

Kiteron
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.