Montage asymmetrische vinnen

Faxie

Logs: 0 | 7 uur
Juli 15, 2012, 22:34:09
edit2Rapporteer  
Even een vraagje over asymmetrische vinnen, met een bolle en platte kant dus.

Overal waar ik zoek lees ik dat de platte kant naar het midden van het board moet wijzen, en dat klinkt ook wel logisch op zich.

Alleen op m'n Acid5 hebben de vinnen dus een kleurcode, en als je ze volgens die kleurcode monteert dan zitten alle platte kanten richting toeside en de bolle kanten aan heelside.

Dit zal mi beter zijn voor hoogte lopen als je dus heelside vaart, maar toeside zal dus minder worden.

Maar wat is nou echt de correcte manier? F-One zal dat toch niet zomaar gedaan hebben? ...
Faxie

Antwoord #1 Juli 15, 2012, 22:57:06
edit2Rapporteer  
Nog eens gecontroleerd.... en de bolle kanten moeten toch echt allemaal naar heelside....

Marcel~

Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #2 Juli 16, 2012, 12:50:23
edit2Rapporteer  
Ow ? Ik ben inderdaad ook gewend dat de platte zijde naar het midden van het board wijst. Althans bij directional surfboards...

Ik zou gewoon ff proberen wat je het beste bevalt. Vaak verandert het vaargedrag van je board wanneer je de vinafstelling wijzigt. Ik zie ook zat mensen met een Quad directional de asymmetriche vinnen achter varen ;-)
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #3 Juli 16, 2012, 12:57:35
edit2Rapporteer  
Het betreft hier volgens mij een F-one Acid twintip.

Ik moest het ff schetsen op een papiertje om te begrijpen wat je bedoelt. Maar inderdaad is het mogelijk met 2 typen vinnen (je hebt niet 4 dezelfde, maar 2 x 2 paar links en rechts met een plat vlak uitgeruste vinnetjes. En die kun je op verschillende 4 manieren monteren.

Ik zou wat F-one opgeeft aanhouden, immers hebben ze het board ook met die vinnetjes zo ontworpen.

Je kunt altijd wat Marcel al aangeeft later testen als je aan beide rails de bolling naar de buitenkant doet.
feddomw
Gast
Antwoord #4 Juli 16, 2012, 13:42:39
edit2Rapporteer  
Bolle kant naar de rail. Dat is bij surfboards zo, en theoretisch bij twintips ook logisch, bolle kant geeft lift en vergemakkelijkt het hoogtelopen. Theoretisch.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Antwoord #5 Juli 16, 2012, 16:17:41
edit2Rapporteer  
hahahaha wat een topic... met alle respect Faxie

Dit is nou typisch een voorbeeld hoe een consument zich kan laten verleiden dooor 1 of andere krampachtige marketing truc (in dit geval F-one). Waarom heeft bijna ieder ander bekend merk gewoon symmetrische vinnen??? Omdat het werkt en veel goedkoper in grote series zo wordt gefabriceerd. Waarom? Omdat zich dat (symmetrische vinnen) allang heeft bewezen. Bovendien is een symetrische vin hydrodynamisch gezien, veeel gestroomlijnder. En praktisch: 4 gelijke vinnen passen ook op alle hoeken.. En bovenal die 10 vierkante cm die tijdens het varen werkelijk in het water zit, nix betekent vergeleken bij de rails waarmee je edged en stuurt.

Je kunt niet een twintip vergelijken met een directional... eerder met een wakeboard/snowboard (en daar zitten niet eens vinnen op)
Bij de directional (vanuit het golfsurfen) vaar je en stuur je juist veel meer op de vin en niet op de rail (tenzij je full edged in een bottom turn). Hier is juist de drag die daar weer ontstaat met de assymetrische vinnen van belang omdat voor de drag de volle rail niet meewerkt, wel het achterste deel van de scherpe rail natuurlijk, maar die komt pas bij heftig insturen van pas.

Kortom een twintip is een twintip en een directional een directional. En hier probeert F-one de klant iets van een directional te verkopen wat onder een twintip niet of nauwelijks van invloed is.

Aan eenieder wat hij of zij met deze verkooppraatjes van F-one wil doen...

Faxie, probeer eens zonder vinnen te varen en puur te edgen, daarmee kun je ook hoogte lopen en ben je uiteindelijk zelfs nog sneller... Om te beginnen laat je alleen de toe side vinnen eraf

Suc6
Faxie

Antwoord #6 Juli 16, 2012, 17:12:29
edit2Rapporteer  
Ik heb dat board niet gekocht vanwege de vinnen hoor :')

Maar ze moeten gewoon goed zitten, en de fabrieksinstelling lijkt wat vreemd omdat iedereen altijd maar zegt 'platte kant binnen'

feddomw
Gast
Antwoord #7 Juli 16, 2012, 17:32:33
edit2Rapporteer  
Hoeveel van je toeside vinnen zitten in het water als je heelside aan het varen bent? Die hebben toch nul effect?
Faxie

Antwoord #8 Juli 16, 2012, 17:35:25
edit2Rapporteer  
Hoeveel van je toeside vinnen zitten in het water als je heelside aan het varen bent? Die hebben toch nul effect?

Tja lijkt mij ook ja. Maar als je dan toeside vaart zouden ze zogenaamd verkeerd om moeten zitten...

Of de kleurcodes van m'n board zijn naar de klote... :')
feddomw
Gast
Antwoord #9 Juli 16, 2012, 18:07:18
edit2Rapporteer  
Dat zeg/denk ik dus ook. Lekker bolle kant naar rails op beide kanten doen.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.