Gelamineerde prepreg PBT-plaat is gelukt!!!!

LeonB

Logs: 0 | 28 uur
September 02, 2006, 15:27:14
edit2Rapporteer  
Mannen!!

Op advies van Elevation en Oz is mijn gelamineerde "Prepreg PBT-plaat" een feit!!!!  Joepie Joepie. Een soort L-SIM dus.

Ik heb de PBT-topsheet op een vlakke vacuumtafel met glasweefsel gelamineerd en vanmorgen met succes gelost.
Resultaat: een rete-strak "HPL-achtige" plaat die nog flexibel genoeg is om, langs een bol dek en rocker, gelamineerd te worden. En je kan het knippen!!  ThumpsUp

Loop Proof Layup: PBT, 2x 220UD, 1x 280gr glasweefsel.

Nu is het, net als onze vroegere Servaas-boardjes, een kwestie van het verlijmen van 2 prepregs skins aan de core in de rockertafel.

Hier wat picca's...
Elevation

Antwoord #1 September 02, 2006, 15:29:54
edit2Rapporteer  
goed leon.. zieter stark uit.. geen rare dingen ?? werkte m'n methode ???

zeker dat vooraf insmeren van rug pbttje is belangrijk.. die stoffe laag zuigt gewoon (best veel epoxy op) !! strak hoor.

komt ie op die pvc kern die je nog hebt liggen, met die gele sidewalles ??

LeonB

Antwoord #2 September 02, 2006, 15:45:31
edit2Rapporteer  
Yep, de core met de gele sidewalls krijgt deze skins. Zoals je kan zien....echt strak!!!

Wat ik gedaan heb is het volgende:

1) PBT-sheet en vlakke maltafel insmeren met lossingswax.
2) PBT-sheet langs een heeeeeel klein randje vastgeplakt om eventuele epoxy-kanaaltjes te vermijden.
3) PBT ontvetten met MP-reiniger en laten drogen.
4) PBT insmeren met 120 gr epoxy en ff laten rusten.
5) glasweefsel lamineren.
6) afsluiten met PeelPly, breether en rubber membraan.
7) zuigen maar!!!!

En het werkt zo netjes.  Echt een aanrader om op deze manier te werken! ThumpsUp
prokiter

Antwoord #3 September 02, 2006, 17:30:57
edit2Rapporteer  
Heyy,

Dat ziet er zekker goed uit.... ThumpsUp

Maar als ik het dus goed begrijp heb je dus de grafics kant van de PBT op de kant van de tafel gelegt...????

En de rest er bovenop gegooit....maar heb je nog iets van kleurpigment toegevoegt om het doorschijnen te voorkomen???? Huh

Greetings...Pro Kiter.... (hangloose_kitesmiley)
LeonB

Antwoord #4 September 02, 2006, 17:46:40
edit2Rapporteer  
Yep, graphics aan de kant van de vlakke tafel.

Geen kleurpigment omdat PBT niet transparant is.
prokiter

Antwoord #5 September 02, 2006, 19:04:14
edit2Rapporteer  
Heyy,

Maar is het eigenlijk niet mogenlijk door de epocty pigment te doen en zo een gekleurde achtergrond te krijgen....????....net als die prinmer die je voorstelde..... Huh...en kan je eigenlijk de pigment die je voor de PU gebruikt ook door de epocty heen gooien zonder dat het wat kwaad kan????

Greetings...Pro Kiter... (hangloose_kitesmiley)
Psychotic

Antwoord #6 September 03, 2006, 19:22:53
edit2Rapporteer  
nee, epoxy hard niet massief uit, je ondergrond zal dus altijd doorschijnen.

@ leon, ziet er strak uit!
MartinK
Gast
Antwoord #7 September 05, 2006, 19:04:52
edit2Rapporteer  
Strak werk Leon,

Ik begrijp dat de buitenkant nu super strak is, maar moet je de kant die straks tegen het schuim komt nog eerst een stevige schuurbeurt geven of is deze ook glad genoeg om geen bobbels te krijgen na het lamineren.

LeonB

Antwoord #8 September 05, 2006, 22:33:36
edit2Rapporteer  
Hey Martin,

De "graphics"-zijde is echt superstrak (grinnik_kitesmiley). Gisterochtend (zeer vroeg...) m'n 2e PBT-prefab gelost met het zelfde succes als de 1e. Gewoon weer strak!

De lijmkant is vlak en ruw vanzichzelf omdat ik het hele laminaat heb afgesloten met PeelPly + Breether.
Daarmee voorkom je hechtingsproblemen omdat het "wasachtige" laagje, wat na uitharding van Pox naar de oppervlakte komt, weggetrokken wordt. Wel moet ik goed ontvetten met MP-reiniger voordat ik de Prefab's ga verlijmen aan de kern.

Kortom, ik voorzie geen problemen. Voorwaarde is wel dat je een stevige vacuumpomp gebruikt zodat de epoxylijm goed verdeeld wordt over het oppervlak.
Tommie

Geen avatar

Antwoord #9 September 05, 2006, 23:37:12
edit2Rapporteer  
ik blijf het een super mooi print vinden!!!
succes met het verdere verloop van dit project.

ik ben ook al nood gedwongen weer aan het bouwen,
ga over 2 week op vakantie, en net afgelopen weekend 2 boards gemold!!!!
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.