Naish X111 14m2 aankoppelen lijnen

Johan-Siva
Gast
September 07, 2006, 21:42:58
edit2Rapporteer  
Hallo

Was zaterdag even bij de brouwersdam bij het kiten aan het kijken, ging er lekker aan toe. ThumpsUp
Sprak ik iemand aan over de lijnen en hij vertelde mij het een en ander over de lijnen. en hoe de 5e lijn werkte.
Ik vertelde hem dat ik een Naish x 111 heb een 14m2 4 lijns  en dat mijn power lijnen aan de achterkant vast zet en de stuurlijnen aan de Le  Hij schrok en zij dat dit echt niet kon en dat altijd de stuurlijnen aan de achterkant zaten en de power lijnen aan de Le
Dit zit bij mijn kite ook zo qua kleur en aankoppeling dus oog en knoop. Dus tuig eigenlijk nooit anders op ben beginnend kiter (1 les en 8 x gevaren) dus hij maakte me aan het twijfelen.
Weet iemand hoe dit zit?

Groeten Johan
Lex

Berichten: 4827
Antwoord #1 September 07, 2006, 21:46:01
edit2Rapporteer  
dom
diederik123
Gast
Antwoord #2 September 07, 2006, 21:47:31
edit2Rapporteer  
denk volgende keer effe na voordat je handeld...je had ernstig kunnen verongelukken wat de kitesport weer eens in een negatief daglicht had gezet( en jou in het ziekenhuis)!

STUURLIJNEN ACHTER, POWERLIJNEN AAN LEADING EDGE!!!!

Echt zwaar lijp dat je tijdens de lessen niet hebt geleerd hoe je een kite vast moet maken, of je ben onoplettend of de kiteschool zuigt erg zwaar, waar heb je gelest???
globe

Berichten: 1143
Antwoord #3 September 07, 2006, 21:56:19
edit2Rapporteer  
jongens, niet zo snel oordelen en goed lezen! (Al begrijp ik jullie verontruste reacties wel!) Hij zegt toch dat het bij zijn kite maar op 1 manier kan omdat er aan de ene pigtail een lusje zit, en de andere een knoopje.


@ Johan-Siva
Haal je de begrippen stuurlijnen en powerlijnen niet door elkaar?
Als je de originele bar erbij hebt zit het als volgt:

Je stuurlijnen zijn de 2 gekleurde (blauwe en rode) lijnen en zitten aan het uiteinde van je bar. Deze moeten aan de rode en blauwe touwtjes die aan je kite zitten (aan de achterkant!!!)

Je powerlijnen zijn de twee grijze lijnen, deze lopen vanaf je depowerstrap naar de zwarte touwtjes aan de voorkant van je kite.

In principe kun je de lijnen er niet verkeerd aanknopen als de kite nog in originele staat is.

Laat voor alle zekerheid de volgende keer dat je het water opgaat een gevorderde kiter er naar kijken!
Johan-Siva
Gast
Antwoord #4 September 07, 2006, 22:16:55
edit2Rapporteer  
Hallo Globe
Ja dat klopt allemaal  maar op mijn kite Zitten de gekleude (rood en blauw) lijnaankoppelingspunten  aan de Le en de power aankoppelings punten  aan de achterkant.
Als het echt zo moet zijn dan de powerlijnen aan de Le moeten is er echt iets vanaf de winkel waar ik hem gekocht heb iets mis gegaan en zal ik even kijken of ik dit om kan draaien.
 gr Johan-Siva
globe

Berichten: 1143
Antwoord #5 September 07, 2006, 22:30:47
edit2Rapporteer  
Dan zitten je pigtails (aanknopingspunten) verkeerd om. De zwarte zitten aan de achterkant en hebben een knoopje, je grijze powerlijnen hebben een lusje.

De rode en blauwe pigtails zitten aan de achterkant en hebben een lusje, je lijnen hebben dan een knoopje. Als je dan de juiste kleur aan de juiste kleur knoopt kan er nooit wat misgaan.

Nogmaals mijn advies er even iemand te naar laten kijken.
chico

Berichten: 1112
Antwoord #6 September 07, 2006, 22:32:47
edit2Rapporteer  
Het kan zijn dat de kite (indien 2ehands) niet met een originele bar is gevaren. Ik heb ook de pigtails van de LE gewisseld met de TE omdat de kite steeds over me heen vloog. Zelfs met aangetrokken bar en geopende depowerstrap. Ga gewoon naar de shop of vraag een ervaren kiter.
kentyman

Berichten: 2093
Antwoord #7 September 07, 2006, 22:39:11
edit2Rapporteer  
LE = Leading Edge = de kant van de main tube -> daar gaan altijd de power-lijnen aan vast
TE = Trailing Edge = de "achterkant" v/d kite -> daar gaan altijd de stuurlijnen aan vast
de stuurlijnen zijn de lijnen die aan de uiteinden van je bar zitten
de powerlijnen zitten aan je strap (in het midden)

Ik heb zelf ook nog een X3 14m (in de kast) liggen, zo moet het ZEKER en niet andersom! Als je weer op het strand staat dan kun je inderdaad het beste een ervaren kiter vragen om ernaar te kijken... je lijnen verkeerd vastmaken kan tot grote ongelukken leiden!
Lex

Berichten: 4827
Antwoord #8 September 07, 2006, 22:46:57
edit2Rapporteer  
jongens, niet zo snel oordelen en goed lezen! (Al begrijp ik jullie verontruste reacties wel!) Hij zegt toch dat het bij zijn kite maar op 1 manier kan omdat er aan de ene pigtail een lusje zit, en de andere een knoopje.



Sorry Globe en Johan-Siva, ik had het niet goed gelezen. Stom van me. Ik hoop dat het goedkomt Johan  ThumpsUp
gerco

Berichten: 128
Antwoord #9 September 08, 2006, 00:10:54
edit2Rapporteer  
naish X111?? nog nooit van gehoord  Huh
en je hebt al 8x gevaren, is dat met die naish dan? als het echt fout zou zijn, kan die zo toch niet vliegen?
Lex

Berichten: 4827
Antwoord #10 September 08, 2006, 00:16:01
edit2Rapporteer  
Naish X3 bedoelt tie
gerco

Berichten: 128
Antwoord #11 September 08, 2006, 01:23:54
edit2Rapporteer  
ok, had ik kunnen weten, dom van me  loser
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.