voorgefabriceerde layup

Mitchel_12000

September 26, 2006, 05:07:56
edit2Rapporteer  
Hey mensen,

Ik ben al een tijdje niet op het zelfbouwforum geweest vanwege drukte op het werk. Nu lees ik de topics van de laatste weken door en zie dat een aantal tegenwoordig eerst de layup zonder kern maken, om deze vervolgens op de kern te "lijmen".

Voor mijn volgende plankje wil ik het volgende gaan doen. Een core van 1 laag corecell (6mm) met rails van pu. Deze core shapen naar 2 of zelfs 1 mm shapen bij de tips. Vervolgens wil ik hier boven en onder een laag fineer/multiplex op lamineren met hiertussen 1 laag 220gr ud en erbovenop 1 laag 220 gr ud. Dus als layup krijg je dan:

1x 220gr UD
1x fineer (ca.1,5mm)
1x 220gr UD
corecell (6mm)
1x 220gr UD
1x fineer (ca.1,5mm)
1x 220gr UD

Het geheel afgewerkt met UD lak of eventeel misschien zo'n cap á la JT.

Mijn vraag is, kan ik deze layup ook voorfabriceren, dus de fineer tussen de lagen 220 ud, of wordt dit al te stijf om nog goed te verwerken op de core.

Ten tweede, wat denken jullie van de layup?
Lord of the Boards

Antwoord #1 September 26, 2006, 05:26:54
edit2Rapporteer  
Die layup is zeker sterk genoeg. Ik weet niet hoe dik die fineer is, maar ik heb in mijn laatste board dun triplex gebruikt (vliegtuigtriplex van 1,5 mm). Ik heb dit kaal op elkaar gelijmd met pox en multifibres (kort gesneden stukjes glasvezel). Geen glasmatten gebruikt dus. De core heb ik geshaped tot 0 bij de tips. de laatste 6 cm bij de tips is alleen maar hout. Als toplaag heb ik die cap van JT gebruikt.
Het werkt echt perfect. Het board is tot nu toe supersterk gebleken en de flex is echt fenomenaal! Zie ook: http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=19116.0

Mijn vlgende board ga ik op dezelfde manier bouwen, maar dan met vacuum.

Luc=los

Antwoord #2 September 26, 2006, 06:42:55
edit2Rapporteer  
ziet er vast cool uit, wat word het? noten, kersen, eiken-look of zo 
LeonB

Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #3 September 26, 2006, 12:18:42
edit2Rapporteer  
Hey Mitchel.

Hou er rekening mee dat 2x220UD een laminaatdikte heeft van 0.41 mm.
Dan zit je bijna op een 2mm dikke plaat. Ik weet niet hoe sterk jou vacuumpomp is??? Ik zou eerst ff een proefzuigseltje doen (grinnik_kitesmiley).

Als je gaat voor de prepreg zou ik het volgende doen:

Breather (tapijt);
Peelply;
2x 220 UD glas;
fineer;
JT's CAP;

Door een (afsluitende) tussenlaag als fineer te gebruiken denk ik dat je niet geheel luchtbel vrij bent. Misschien is het een optie JT's CAP er later op te lamineren om vervolgens de boel luchtbel vrij te maken met een spateltje.

Ik ben benieuwd!!!

Mitchel_12000 ofline
Gast
Antwoord #4 September 26, 2006, 19:04:02
edit2Rapporteer  
Thnx allemaal voor de tips. Ik weet nog niet wat voor fineer ik ga gebruiken. Misschien wel gewoon essen ofzo. Misschien doe ik de layup toch maar wel meteen tegen de kern aan. waarna ik later de cap er nog op lamineer.

Dus jij adviseerd om de fineer als toplaag te gebruiken i.p.v. een laagje ud Leon?
Mijn pomp is redelijk sterk. Het is een schotten vacuumpomp uit een oud beademingsapparaat uit een ziekenhuis. Hij had echter wel al moeite met het vacumeren van mijn formica cap. de laatste keer.

Greetzz,
Mitchel
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.