Davidov
Logs: 0 | 27 uur
|
Je kan het altijd proberen. Maar of het gaat werken?
Elke instinct heeft ook een aparte afstelling. Zo kan je de bar van een 9 m² totaal niet op die van een 13 gebruiken.
Gewoon eens naar je kiteshop mailen zeker?
|
|
|
Mitchel_12000
|
Hey davidov, waarom kan je de 13 niet op een 9-bar varen? Dat snap ik even niet .
|
|
|
Michiel.
Moderator
Logs: 0 | 308 uur
|
Je kunt zelf pigtails maken om dat te compenseren. Kost wel wat tijd om de juiste afstelling te vinden. Dat moet vaak al tusen dezelfde type kites in verschillende maten. Davidov geeft al aan dat het met de Instinct ook het geval is.
De vraag hoe de bar in elkaar zit is interessanter. Ik ben juist geinteresseerd in de grotere maten van die Instinct sport die gaat komen ipv bijvoorbeeld Rebel 14m2.
Zover ik op de website kan zien heeft hij geen Y 5th bar (zoals Niash shift, North 5h), maar eentje waarbij alle lijnen starten bij de bar zelf
|
|
|
Mitchel_12000
|
Inderdaad baart mij dat ook het meeste zorgen. Gaat het goed in combinatie met de Y-splitsing. Extensions voor de frotlines is geen probleem. Heb ik ook al op mijn c-kite gedaan dus dat moet wel lukken met een beetje afstellen.
|
|
|
Mitchel_12000
|
Welke bow of hybride kites kunnen trouwens wel op een rebel bar gevaren worden?
|
|
|
Willy
Gast
|
Alle vijf lijnen van de North 5th (rebel bar) zijn toch evenlang????
|
|
|
Erik de Berik
|
Tuurlijk gaat dat,kwestie van lijnen goed afstellen op de cm
|
|
|
Erik de Berik
|
Tuurlijk gaat dat,alleen lijnen even afstellen op de cm.Lijnen van North zijn allen even lang,van Instinct is de 5th korter.Dus gewoon knoop maken in de 5th van North op de juiste lengte zoals bij Instinct.Houd er ook rekening mee dat de bar van de Instinct 9, 55cm breed is.
|
|
|
Michiel.
Moderator
|
North bar is 45 of 52cm (kun je zelf instellen door pigtails te verplaatsen).
Nogmaals geloof ik zeker dat de Instinct kan vliegen op de bar. Maar hoe zal de kite reageren op de Y-splitsing. Bijvoorbeeld mijn Vegas 2004 kan op 4 lijnen gevlogen worden, maar met de 5th lijn bar en de 5th lijn helemaal slap stuurt hij sneller en heeft minder bardruk. Andere kites klappen dubbel door deze Y-splitsing.
In principe zou elke andere flat met 5 lijnen met de Rebel (North 5th) bar kunnen vliegen. Dat zijn zover ik weet de SS Link, Rebel en de Instinct.
|
|
|
svenpronk
|
Heb je wel is met de 9 Rebel gevaren Mitchell?
|
|
|
Davidov
|
@ erikmaul,
bar van een 9m² is 45 cm. Die van een 13 en 15 zijn 55 cm.
De 9 kan niet op een 13 bar gevaren worden omdat: de bar anders is. De 5th line is anders. Die grijs kleurige stukken koord aan de kite voor de lijnen te bevestigen is anders. De gewone lengte is anders.
Je kan het proberen maar volgens mij gaat het niet
|
|
|
Mitchel_12000
|
Ik heb de 9 nog niet geprobeerd sven, wil ik wel binnenkort gaan doen. Mijn idee van het nerveuze gedrag heb ik dus niet uit eigen ervaring maar door een flink aantal reviews. Wie weet vind ik het wel meevallen en koop ik de rebel 9m. Wel zo makkelijk, maar de instinct blijft toch ook wel een interessante keuze.
|
|
|
svenpronk
|
Eerst proberen want van reviews kan je niet uitgaan! en ik denk dat het gewoon een kwestie van wennen is. Ik vaar met de 10 en ik vind em helemaal goed en niet te snel kan nog veel sneller vind ik.
|
|
|
Agnes
Gast
|
Staat eem 9 meter Rebel te koop op deze site en Hanglos!
|
|
|
Michiel.
Moderator
|
Ik heb de 9m2 Rebel gisteren 'uitgelaten' in 25 - 35 knopen zeer vlagerige wind. Je moet in ieder geval een vaste hand hebben, want de kite stuurt echt gigantisch snel. Ook de vliegsnelheid is hoog, even door de powerzone sturen resulteert in een gigantische drukopbouw in het high-end bereik van de kite.
Idd. is hij wat nerveus in het high-end, zeker als je de kite niet genoeg powered. Tegen je natuur in is het beter om wat meer druk dan je normaal gewend bent te geven op de bar. Zoals bij zoveel flat kites is de controle in het gebied van de meeste depower heel slecht.
Hij wordt al wat minder nerveus door de achterste pigtails te gebruiken en de bar op de binnenste lengte af te stellen
|
|
|
Jobsie
Gast
|
Kan je de Rebels 9 en 7 ook met een 5th line varen wanneer de y-splitsing vanaf je de-powerbuckle is? Of moet die y-splitsing in het midden van de lijnen zitten?
|
|
|
Michiel.
Moderator
|
Ze zijn ontworpen om te vliegen met de bridle. Ik heb het nog nooit anders geprobeerd bij al mijn North kites. Wel weet ik dat het met de Vegas resulteert in minder stuursnelheid.
Beetje omgekeerde vraag wat betreft de Instinct op een North 5th bar (grinnik_kitesmiley)
|
|
|
Davidov
|
Rebel-kiter, dan draai je gewoon in alle antwoorden de woorden Instinct en Rebel even om.
|
|
|
RH
|
Tav het topic. Er is niet zoiets als een Rebel-bar; er is een vijfslijns North-Bar en die kan je varen op elke kite met vijf lijnen (C of flat, maakt niet uit).
De Y zit 13 meter van de kite bij North, maar ik heb de Rhino 6 ook wel eens gevaren met een Wipika Y van 16 meter van de kite. Ik heb geen verschillen opgemerkt.
Wat betreft de Rebel en harde wind. Ik vind hem prima; vorige week de 7 gevaren. Deze is zeker heel erg snel. Dit ligt mijns inziens niet zozeer aan de draaisnelheid, maar eerder de snelheid van de kite. Alle Rebels sturen erg direct en snel, alleen hoe kleiner de kite (en dat geldt voor alle merken) hoe sneller deze door het windvenster gaat (minder weerstand van de kortere en dunnere LE). Dus als je de kite instuurt is deze in no time aan de andere kant van het windvenster (of in het water). Je hebt dus minder tijd om weer terug te sturen. Sommigen noemen dit wellicht nerveus gedrag, maar dat is volgens mij gewoon een kwestie van wennen. In Nederland is harde wind over het algemeen heel vlagerig, en dat vind ik resulteren in nerveus gedrag van de kite. Doordat de kite telkens een beetje terugvalt na een vlaag en dan een seconde later weer vooruitschiet (over je heen als je op 12 uur hebt staan), krijg je het gevoel dat je niet alles onder controle hebt. Het fijne van een flat kite bij dergelijke omstandigheden is dat je kan depoweren. Bij oude C's had ik regelmatig dat ik even uit het water werd gelift bij het "herpakken" van de wind door de kite na een windgaatje.
|
|
|
Michiel.
Moderator
|
De hoogte van de Y splitsing maakt wel degelijk wat uit, zeker als je de kite op een gewone bar zal vliegen. In geval van de Instinct, gewoon eens proberen. Ik wil best mijn bar beschikbaar stellen voor het experiment.
Idd. is niet voor iedereen de definitie van 'nerveus' gelijk wat betreft een kite. Ik hou persoonlijk ook van een zeer directe, snelle kite. Ik vindt dat niet nerveus.
Nerveus noem ik zeer direct reageren op stuurbewegingen en power/depower, waardoor het moeilijk is om controle te houden. Dat doet de Rebel 9m2 zoals ik hem heb afgesteld zeker niet.
|
|
|
Sake
Gast
|
Staat eem 9 meter Rebel te koop op deze site en Hanglos!
Heeft Agnes niks over te zeggen (grinnik_kitesmiley)
|
|
|
polleeeepel
Gast
|
Ik heb ook de Rebble 9 en ik vind hem helemaal niet nerveus.. Wat RH al zegt: dat komt meer door de vlagerige wind dan door de kite. En als het heel hard waait heb ik zoiezo (bijna) nooit mn kite op 12 uur. Als er dan een ubervlaag komt, valt hij ook niet uit de lucht:)
|
|
|
Michiel.
Moderator
|
In high-end Rebel 9m2 is het in Nederland altijd vlagerig. Idd. kite niet op 12 uur houden. Alleen met starten is dat wat lastiger, maar wel te doen.
|
|
|
TheoLat
Gast
|
Heeft iemand de rebel 9 al eens gevaren met 5 lijns zonder Y-splitsing. Dus met 5 lijnen vanaf de bar (geen safety functie van de 5th line)...????
|
|
|