Vraag over Ozone Instinct

Marcel~

Logs: 0 | 281 uur
Januari 13, 2007, 05:43:55
edit2Rapporteer  
Ik heb de 9 vandaag voor de eerste keer gevlogen. Nu heb ik de kite only, dus zonder originele bar en lijnen, Had er dus maar een WiPiKa 5th bar opgezet. Mijn vraag is nu hoe de originele Ozone bar de 5th heeft gemonteerd. Conform Naish dus met een stopperballetje achter de y-splitsing of zoals WiPiKa die de 5e lijn helemaal laat doorlopen en bij de depowerloop laat stoppen. Wat mij namelijk opviel is dat op de WiPiKa manier de 5th strak stond bij maximale power, dus bar aangetrokken, maar los kwam te staan bij depower. Ik ben met een c-kite volgens de Naish 5th systematiek gewend dat dit juist andersom is... En voilgens mij zou 5th juist bij meer wind, wanneer je depowerd, strak moeten staan maar aangezien ik bow newbee ben...
Davidov

Logs: 0 | 27 uur
Antwoord #1 Januari 13, 2007, 06:03:19
edit2Rapporteer  

foto van de instinct bar.

Waar je de clamcleat ziet, zie je in het midden nog een stuk grijs dyneema, daar is gewoon de 5th aan gemonteerd. De lijnen er naast zijn dan de hoofdlijnen.

De 5th line stopt dus gewoon bij de clamcleat en loopt niet door.
Er bestaat wel een update waardoor je een extra lijn vastmaakt aan de 5th(ofzo) en die loopt door tot je chickenloop. Dat is dan een 5th line safety.

Het beste is om de instinct op de originele bar te vliegen. Zo vliegt die het beste! Lijnlengtes zijn precies afgesteld.
Zal morgen eens op de 5th line letten. Hoe die staat als die gepowerd is en als die gedepowerd is.

Maar ik denk dat die altijd even strak.

greetz
michiel v geel

Antwoord #2 Januari 13, 2007, 06:14:18
edit2Rapporteer  
de ozone bar ljikt op geen andere lijkt me het beste dat je gewoon een ozone bar aanschaft het zijn topdingen
Marcel~

Antwoord #3 Januari 13, 2007, 16:07:32
edit2Rapporteer  
Thx Davidov,

Is inderdaad een mix van beide systemen. Met dit systeem trek je de 5th ook aan wanneer je de depowerstrap aantrekt, dus ala Naish maar dan zonder safety.

Het is natuurlijk onzin om de Ozone bar hierbij aan te schaffen wanneer je een lading 5th barren hebt liggen. De WiPiKa bar is alleen blijkbaar niet het geschiktste systeem, het werkte ovrigens wel...
Erik de Berik

Antwoord #4 Januari 13, 2007, 21:13:03
edit2Rapporteer  
Originele bar werkt t beste,anders blijf je klooien.Ti,s precies afgesteld allemaal.Geloof me als je de originele erop zet weet je niet wat je meemaakt.Denk dat je nog nooit zo,n lekkere vlieger in je handen hebt gehad.!Zo te lezen ben je al een tydje aan het klooien met de niet originele bar.Je hebt een topper in je handen en daar hoort gewoon de originele bar op! sucses. ThumpsUp (morgen misschien op de Sluf kijk je maar hoe t bij mij in mekaar zit allemaal)
Davidov

Antwoord #5 Januari 13, 2007, 23:02:03
edit2Rapporteer  
Vandaag toch lekker gevaren met de 13 (op de originele bar  (hangloose_kitesmiley))

De 5th line blijft gewoon even strak en even los als de hoofdlijnen. Dus als je powerd, komen ze alle 3 strak te staan.

Als je depowerd komen ze alle 3 wat losjes te staan.

Suc6 ermee en ik denk dat die 9 wel lekker was vandaag!
KiteDemon

Antwoord #6 Januari 14, 2007, 01:01:36
edit2Rapporteer  
Het ozone systeem werkt net iets anders.
Als je de strap (in dit geval een clamcleat) aantrekt dan wordt volgens mij de 5e 2 x zoveel getrimd als de powerlijnen. Bij de powerlijnen gaat deze nog door een oogje en de 5e niet.
Je hoeft geen hele bar aan te schaffen maar volgens mij is het wel noodzaak om het lijnsysteem te kopieeren wat boven de bar zit, om de kite goed te trimmen.
Marcel~

Antwoord #7 Januari 14, 2007, 01:11:00
edit2Rapporteer  
Ik moet het eens op het strand zien Fer...

Ik had m vandaag meer stuurlijnspanning en 5th spanning gegeven en dat ging voor mij een stuk beter. Nu draaide ie al een stuk beter. Hoogte zat gisteren al bijna goed maar vandaag zweefde ie meters ver. Stukken verder dan ik gewend was , is uitkijken geblazen !

Arno hing er ook nog ff aan maar die trekt de depowerstrap weer gelijk helemaal dicht... het zal wel aan mij liggen YeSS

Maar ik geloof dat bow wel my kind of thing is loser
slufterhufters.com

Antwoord #8 Januari 14, 2007, 01:34:59
edit2Rapporteer  
Lekker Bowtje hoor die Ozone 9m.

Erg stabiel, heel voorspelbaar, stuurt wel iets zwaarder dan een gemiddelde Bow, maar daardoor wordt je niet verrast, loost zijn power goed, maar ook al laat je de bar los je blijft doorvaren, springen is ook oke, lekker relax omhoog en dan lang hangen en rustig landen.
KiteDemon

Antwoord #9 Januari 14, 2007, 01:58:59
edit2Rapporteer  
De 5e ondersteun het hele profiel van de kite, dus als je de powerlijnen trimt dan zal ook de 5e in een bepaalde verhouding mee moeten worden getrimt. Dat die lijn nog door een oogje loopt zal niet voor niets zijn. Anders zou je idd een standaard 5-lijnsbar kunnen gebruiken.
Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en het gewoon kopieeren. Het lijkt mij stug dat de Ozone designers onnodige systeempjes zouden toepassen.
Erik de Berik

Antwoord #10 Januari 14, 2007, 02:09:46
edit2Rapporteer  
Ik neem morgen nog een Ozone bar mee naar de Sluf.Kun je m,proberen mits er genoeg wind staat natuurlijk voor je 9.Ikzelf heb een blauwe 15 en een zwarte 11,we vinden elkaar wel.(is alleen een 60cm en voor de 9 zegt ozone dat je een 55cm moet hebben,maar we zien wel).Ben er rond een uur of 11h00. ThumpsUp
Davidov

Antwoord #11 Januari 14, 2007, 02:11:40
edit2Rapporteer  
voor de 9 een 45 cm Wink
Marcel~

Antwoord #12 Januari 14, 2007, 06:23:09
edit2Rapporteer  
Ik zag ineens het licht... Had dat ringetje niet gezien Fer, dus snapte er geen biet van...

Dus wanneer je de depowerstrap aantrekt trek je dubbel zo hard aan je 5th lijn. (waar hoorde ik dat double depower nu ook weer eerder (grinnik_kitesmiley)). Daardoor helt de kite eerder naar voren, depowered dus extra terwijl de spanning op de achterlijnen minder hard afneemt. Hierdoor krijgt de kite het enorme depowerbereik, dat Ozone claimt, van 20 knopen en blijft ie bestuurbaar terwijl gisteren de achterlijnen te slap kwamen te hangen en de kite dus niet geweldig draaide...

PS Arno, je vloog de kite dus niet zoals Ozone de kite bedoeld heeft, de 5th had ook strakker gemoeten...

Mijn huidige WiPika setup is dus nog minder ideaal dan de al niet ideale Naish setup... Tenzij ik mijn 5th tijdens het varen verstelbaar maak. Bijvoorbeeld met een clamceatje onderin. Of heeft iemand betere ideeen ?
Ik wil de safety van 5th niet missen. Zeker niet nu ik gisteren zag wat bij Fer gebeurde toen een toming van zijn Waroo brak...

Maar vast afgesteld en zonder de depowerstrap te gebruiken werkt mijn setup dus prima... Dat was vandaag ook te merken, hoger en vooral veel langer en verder.

Bedankt voor je aanbod Erik maar ik ben morgen niet van de partij. Ziet er eind volgende week weer goed uit dus heb me ff gericht op donderdag/vrijdag...

Ik vlieg nu op 50 cm barbreedte. De kite draait niet supersnel dus 55 moet makkelijk kunnen...
Marcel~

Antwoord #13 Januari 14, 2007, 23:58:22
edit2Rapporteer  
Ik zie net op de site van ozone dat er slechts 50 en 60 cm barren worden geleverd... Hoezo 45 en 55 dan ?!
Davidov

Antwoord #14 Januari 15, 2007, 04:34:05
edit2Rapporteer  
50 voor 7/9 en mss 11 maar zeker 60 voor 13 en 15 dan.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.