breedte board opvangen door kleinere kite!

timo
Gast
April 21, 2004, 10:40:10
edit2Rapporteer  
Ik wil 1 boardje kopen en zit te twijfelen tussen een breed board of iets smaller.

Ik wil voor een 40 cm of 38cm breed board gaan.

Men zegt dat je zo'n 40 cm board niet lang kan houden maar kan je dat ook niet opvangen door gewoon steeds een kleinere kite te pakken?

Ik zat te denken aan een jami pro L of fantic joyrider 128
JorritW
Gast
Antwoord #1 April 21, 2004, 11:23:33
edit2Rapporteer  
Hi Timo,

Inderdaad is het met een breed board vaak zo dat je eerder start, maar dat hij minder lang te houden is. Een smaller board is vaak langer te houden, maar je levert wat in in het onderste windbereik.

Ikzelf heb de F.One SK8 128 x 35 (2004) en SK8 138 x 37 (2003) en vind ze erg goed. De gebruikte techniek is top en de vaareigenschappen zijn ook super! Snel, makkelijk te varen, super te edgen etc en niet kapot te krijgen! In 2003 waren er maar een aantal maten, maar nu hebben ze erg veel maten erbij met verschillende breedtes: erg veel keus dus! Kijk maar even op de website. Misschien is de SK8 wel wat voor je, of anders de Style.

Verder heb ik geen ervaring met de Jaime Pro of Joyrider...

Groeten,
Jorrit
drifter

Antwoord #2 April 21, 2004, 11:30:33
edit2Rapporteer  
je hebt maar voor de eerste 3/4 kn ( dus tot 14 ongeveer) breedte nodig.
Bij alle wind hoger dan 14 kn, heb je die breedte niet meer nodig en zit het alleen maar in de weg.
KiteDemon

Antwoord #3 April 21, 2004, 13:06:24
edit2Rapporteer  
Het is ook afhankelijk van je gewicht welke breedte het beste bij je past.
maar 38 breed is een goede breedte als je tussen de 80 en 70 kg weegt om als enig board te gebruiken. Net genoeg om vanaf 12 knopen al fun te hebben (probeer zoveel mogelijk power uit je kite te halen) en smal genoeg om in highwind condities nog goed te kunnen kanten. Maar er spelen natuurlijk nog veel meer factoren mee.
De Jaime Pro 128 zal een goede keus zijn als enige board voor de meeste condities.

Ik vaar zelf in alle condities een 122 x 38 en weeg 76 kg en heb geen behoefte om een ander board er bij te hebben (heb wel 2 boards gehad maar geeft altijd de voorkeur de 122 x 38)
Wilco
Gast
Antwoord #4 April 21, 2004, 16:13:36
edit2Rapporteer  
de shape (scoop/rocker outline etc..) van een board is altijd nog veel bepalender voor de eigenschappen dan de getallen van lengte en breedte. Verder kunnen verschillende vormen goed werken  - lang en smal - kort en breed, de newschool boardjes zijn niet voor niets 120 of korter en toch 40cm breed, met die dingen kan je genoeg wind hebbben  Wink  t zit em meer in de lengte hoeveel je over de achterste voet kan afremmen...size does matter ;D
KiteDemon

Antwoord #5 April 21, 2004, 17:00:46
edit2Rapporteer  
Maar je kan idd gewoon een maatje kleiner gaan in het highend gebied en dan kan ook met licht weer al relatief snel varen. Scheelt je toch weer een extra board.
randy
Gast
Antwoord #6 April 21, 2004, 17:07:23
edit2Rapporteer  
Ik heb nog wel een JamiePro 128 voor je te koop !! NIEUW !!...

mail maar ff..

kzou niet gaan voor de bredere die 128 is 37.5 en is ook breedt genoeg je komt er ook supersnel mee weg.

gr. randy
JorritW
Gast
Antwoord #7 April 21, 2004, 18:16:37
edit2Rapporteer  
Ikzelf gebruik mijn 138 ook niet meer na ik de 128. Het is dus niet zo dat ik 2 board nodig heb, maar heb mijn 138 nog gehouden van vorig jaar.
Inderdaad maakt de rocker en scoop etc. veel uit, dit zie je in het verschil bij de SK8 en Style.
KiteDemon

Antwoord #8 April 21, 2004, 20:15:05
edit2Rapporteer  
De meeste boards beneden de 130 zijn tegenwoordig vrij vlak. Dat betekend sneller planeren en erg snel varen. Met de juiste flex zal je ook in highwind condities goede kontrole houden. Ook de vinnen spelen een belangerijke rol, meer grip met harde wind en eerder planeren en hoogte lopen met weinig wind omdat je het board dan wat vlakker kan veren. Verder heeft ook de outline veel invloed op het vaar gedrag.
Een board met de juiste combinatie faktoren hoeft ook niet langer te zijn dan 125 of 130. En de breedte zou ik eerder afstemmen op je gewicht. Hoe zwaarder je bent hoe breder je board.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.