Is een Raven3 icm zwaarder persoon hetzelfde als een Torch3 icm lichter persoon?

Jacobus

Februari 09, 2007, 07:51:53
edit2Rapporteer  
Naar aanleiding van dit topic vraag ik mij dit af:

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=22510.0

De raven heeft meer power en air time, als je hier een zwaarder persoon aanhangt dan zal de airtime en de power wellicht hetzelfde zijn als een torch3? Het is maar een hersenspinsel, maar als ik bovenstaand topic zo lees dan zou je dat eruit op kunnen maken..

Wat ik me ook afvraag is of de raven extra power heeft doordat deze standaard (volgens de site) geleverd wordt met 27m lijnen?

Ben zelf (nog) 110kg en heb de torch al gevaren en vond het een super kite, maar miste idd wel iets power (boost, kracht)...

Ben benieuwd naar jullie reacties, zodra het weer het weer toelaat ben ik van plan de raven nog wel te testen.
slufterhufters.com

Antwoord #1 Februari 09, 2007, 08:32:19
edit2Rapporteer  
Bedoel je met power zware bardruk/voelbare trekkracht?

Datzal je bij de Raven III ook missen, eigenlijk bij elke 2007 kite, tegenwoordig is het juist lichte bardruk en geen sleurhut meer maar toch meer low en high end.

Wat ik al eerder poste, de Raven III heeft ietsie pietsie meer hangtime.

De lijnlengte heeft er niks mee te maken.
Jacobus

Antwoord #2 Februari 09, 2007, 09:15:39
edit2Rapporteer  
De spronghoogte en hangtime is dik okee van de Torch III.

De Raven III blijft ietsie pietsie langer hangen.

De Torch III stuurt iets directer en sneller, low end en depower is hetzelfde.
De Torch III vergt iets meer ervaring van de rider om eruit te halen wat erin zit, het is tenslotte een vette freestyle kite de Torch III.

Met de Raven III is het iets makkelijker kiten, de kite is wat voorspelbaarder en meer basis in zijn handeling.
Vlieg je de Raven III op 24m lijnen dan kan je ook goed freestylen al is de boost bij bv loopen wel harder en directer dan bij de Torch III.
Maak je bv een uitgehaakte raley met de Raven III dan trekt de kite je omhoog, bij de Torch III moet jij het werk doen want de kite blijft stabiel op zijn plek, daardoor kan je wel makkelijker paasen en makkelijker landen.

De Torch III is in alles wat gemoedelijker, maar bij hardcore freestyle wordt het een voorspelbaar beest.

Dat wat zwart gedrukt is bedoel ik, volgens jou heeft de raven meer boost.
Erik Verhe1j

Antwoord #3 Februari 09, 2007, 21:03:05
edit2Rapporteer  
De Raven heeft inderdaad meer boost dan de Torch III .. Ik denk inderdaad dat een Torch voor de zwaardere riders misschien net wat te licht aan kan voelen, terwijl een Raven juist perfect is voor hen.

Anderzijds zal een Raven voor de lichtere riders in sommige weersomstandigheden net wat te veel leuren. Persoonlijk (75kg) houd ik wel van een beetje power in de kite. De ene kite is net wat lekkerder in zijn low-end gebied (Raven) de andere is in het high-end gebied weer wat beter (Torch).
Vraag jezelf af wanneer, met welke wind en met welke maat je wilt varen. Dat kan het kiezen makkelijker maken.
big_ben_lair

Antwoord #4 Februari 09, 2007, 23:22:17
edit2Rapporteer  
moet je als zwaardere kiter niet gewoon een maatje meer pakken voor de zelfde hangtime?????

waarom denk je dat ik een 14 heb ipv 12........
Jacobus

Antwoord #5 Februari 10, 2007, 06:42:13
edit2Rapporteer  
Ben jonguh, ga toch niet met een 16 varen, trage poep  ThumpDown. Heb niet de luxe om lichter te worden dan 100kg (zware botten  (grinnik_kitesmiley)).

Ben van plan om een 14 en 10 te halen. Misschien is het een idee om dan een 14 raven te halen en een 10 torch. Zodat ik vanaf een knoop of 15 kan varen tot een een dikke 30 knopen...

@Erik, heb je al eens Torch gevaren? Wat zijn jouw ervaringen met draaisnelheid van de raven ten opzichte van de torch?
slufterhufters.com

Antwoord #6 Februari 10, 2007, 16:28:24
edit2Rapporteer  
Is een hele mooie combie Jacobus een Raven III 14 met een Torch III 10m.

Erik, hoe vaak ben ik met mijn 9m Torch III terwijl Rutger met zijn 12m Raven III  staat, dus de low end is erg goed van de Torch III.
De low en high end zijn nagenoeg hetzelfde van deze kites, zo ook de bardruk, verschil zit hem in het sturen, de Torch III stuurt direct en snel, de Raven III stuurt iets zwaarder en reageerd iets trager.

Je zal met beide kites geen verkeerde keus doen.

Ik ben toen ik de Raven II had overgestapt op de Torch II, en geen seconde spijt van gehad, ik ben sinds ik de Torch hebt vele stappen vooruit gegaan, ik durf gewoon veel meer met de Torch omdat de kite het toelaat.

En Erik, je beult aardig met je Raven II, maar als je nagaat als je de Torch III zou hebben hoeveel je dan zou beulen, hoe meer tricks je dan zou doen.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, gebruik het juiste gereedschap voor de juiste job.

Nogmaals met geen van de 2 kites doe je een misser kopen, alle 2 zijn idioot goed.
Maar ga je toch unhooked tricks en golfrijden doen dan neem je een Torch, kite is daar voor gemaakt.
Wil je gewoon al het andere doen en een beetje freestyle dan neem je de Raven.
Vergeet de low end of high end, bardruk, trekkracht weet ik veel wat

Ik heb het wel eens meer uitgelegd bij deze kites.
Als je gaat freestylen met de Torch dan moet jij het werk doen, dus bv een raley maken is hard aankanten en jezelf opgooien de kite begeleidt je daarin, je zal merken dat doordat de kite jou begeleidt je verder kan groeien in een trick, dus na een tijdje kan je een Raley paas, zo werkt de Torch.
Ga je kiteloopen dan zal de Torch gemoedelijk jou begeleiden hierin, ga je hardcore kiteloopen dus bij 7 a 8bf een backroll kiteloop maken bv, dan kan dat flink overpowerd met de Torch.

Met de Raven doet de kite het werk, je maakt een raley en de kite trekt je omhoog mee.
Ga je kiteloopen dan krijg je een flinke boost om je oren, overpowerd kiteloop is gevaarlijk.
Nu ben ik wel voor gruwelijke kiteloops dus ik heb dat geprobeerd met de Raven III, maar de kite gaat niet snel genoeg rond dus je landingen worden gevaarlijk.

Ik zie ook veel beginners en 1e jaars met de Torch varen, er wordt ook les gegeven met de Torch, Kevin Langeree staat 2e op de wereldranglijst met de Torch.

Erik Verhe1j

Antwoord #7 Februari 10, 2007, 16:51:30
edit2Rapporteer  
@
@Erik, heb je al eens Torch gevaren? Wat zijn jouw ervaringen met draaisnelheid van de raven ten opzichte van de torch?

Ik heb meerdere malen met de Torch III en Raven III gevaren. Voor mij zou een RavenIII 12 en een Torch III 9  goed zijn.

Ik vind big-air en old-skool ook erg leuk, vandaar dat ik graag een Raven III 12 zou varen. Bovendien kan ik met deze kite ook nog handle passes en dat soort gek geneuzel. Met de Torch is dat net wat makkelijker, maar board offs enz. worden echt wat lastiger. 
Ik zou voor een 9m Torch III gaan, omdat ik bijna alleen maar wil loopen en hoog springen met harde wind. En geloof me.. daar is de kite goed in.

Draaisnelheid van de Torch is wat hoger dan die van de Raven. Dat komt je ten goede bij de kiteloops. Bij je old-skool tricks werkt het in je nadeel.

Jacobus

Antwoord #8 Februari 11, 2007, 06:24:00
edit2Rapporteer  
Heeft een van jullie ook ervaring met de 14m2? De torch draait sneller, maar draait de 14 raven dan nog wel snel genoeg? Vaar nu torchII 14m2 en zou de RavenIII 14m2 sneller draaien?

De TorchIII 10m2 komt er zeker, maar ben nog wel ietwat aan het twijfelen voor de 14m2. Hoor graag van jullie.

O ja, nog bedankt voor de zeer nuttige posts  ThumpsUp!
xray

Antwoord #9 Februari 11, 2007, 06:57:17
edit2Rapporteer  
Persoonlijk vond ik de 14m T3 een sleurhut vergeleken bij de 12m Raven 3. Appels met peren maar het verschil was zo immens dat ik ten allen tijde voor de Raven 3 zou kiezen...
Steve.
Gast
Antwoord #10 Februari 11, 2007, 09:19:40
edit2Rapporteer  
Ik ben er eigenlijk ook al wel overuit dat ik voor de T3 wil gaan, alleen wat mij tegen houdt is dat de LE bij de tips erg snel slijt. Is dit iets waardoor ik moet gaan kiezen voor een andere kite? Ik wil niet een hagel nieuwe kite gaan upgraden met een beetje tape.
slufterhufters.com

Antwoord #11 Februari 11, 2007, 16:26:26
edit2Rapporteer  
Vindt ik ook, de Torch III 14m is een heerlijke kite hoor, maar de Raven III 14m is lekkerder.

Over dat slijten en zo, iedereen hier op Kitehigh die Naish vaart kan jou vertellen dat dat niet zo is.
Ik kite al 7 jaar met Naish kites ik werk in een kiteshop en heb het nog nooit gezien of over gehoord.

En anders ga je voor een ander merk.
KiteDemon

Antwoord #12 Februari 11, 2007, 18:30:47
edit2Rapporteer  
Het is maar net wat je idd met de kite wil doen.
De Raven geeft een veel grotere powerpiek met loopen dan de Torch. Dat maakt loopen in de highend echt een uitdaging waar je echt wel stalen ballen als meloenen voor nodig hebt. Zware afstraffing als je deze niet goed kan landen. Maar de Torch is nou eenmaal ontworpen voor loopen en daar is de powerafgifte konstanter in de loop en de kite trekt ook sneller door de bocht.
In de lowend zal je bij de Torch juist weer harder en aggressiever met je board moeten werken om de boost en power eruit te halen bij de pop, waar de Raven je juist weer makkelijker uit het water trekt en makkelijker in de lucht houdt. Dit is goed merkbaar als je transitions in de lowend maakt.
De Torch is meer handling gericht en de Raven meer performance gericht.
De combi Raven in de grote maat en Torch in de kleine maat zou perfect moeten zijn. De juiste kite voor de juiste omstandigheden.
Rutger
Founding Father

Antwoord #13 Februari 11, 2007, 18:43:36
edit2Rapporteer  
Ha ha ha ha Wat een Bla Bla bla allemaal........

Ga gewoon kiten....De Raven 3 is een top kite en de Torch 3 ook. Het verschil is niet heel groot tussen de kites. Ik denk dat je voor jezelf het besluit moten nemen wat ligt binnen mijn bereik van kunnen. (waar heb ik en krijg ik het meeste lol mee.)

Wat Arno zegt Kevin staat 2de op de wereld ranglijst...prima maar die jongens groeien als maar verder de kites die zij nodig hebben voor hun truuks die sla ik liever over.
Een formule 1 auto ga je ook niet mee op vakantie. (beetje weinig laadruimte)

Daarom denk ik dat de meeste mensen die van een kite afkomen (bijvoorbeeld een aero 2) die gaan bij beide kites er stappen op vooruit en wanneer zij klaar zijn om te pasen en de moben dan hebben ze alweer een nieuwe nodig. Want dat leer je niet in 1 week ook niet met een T3.

Ik doe alles met een Raven 3 en dat bevalt mij prima.......Ik zeg testen en kopen die boel ThumpsUp
edwin

Antwoord #14 Februari 11, 2007, 23:14:15
edit2Rapporteer  
Nog even een korte opmerking over dat slijten...
Ik heb afgelopen week mijn twee nieuwe Torches (10m en 14m) opgehaald. Zonet even de kites bewonderd en ze zijn echt onswijs vet. Ook heb ik even de LE bij de aansluitpunten van de stuurlijnen en powerlijnen bekeken. De nieuwe lichting kites heeft daar extra verstevigingen zitten... Met andere woorden, het verhaal van slijtage is verleden tijd en zeer goed door Naish opgelost...
Jacobus

Antwoord #15 Februari 12, 2007, 18:53:10
edit2Rapporteer  
TOP! Kan ook niet anders. Zodra ik mijn kites verkocht heb ga ik voor de Raven 14 (na testen of niet, vaar altijd al naish en is gewoon super!) en Torch 10! Kan niet wachten.

ListenToMe Edwin veel plezier met de kites.
markus.
Gast
Antwoord #16 Februari 12, 2007, 19:15:45
edit2Rapporteer  
Nog even een korte opmerking over dat slijten...
Ik heb afgelopen week mijn twee nieuwe Torches (10m en 14m) opgehaald. Zonet even de kites bewonderd en ze zijn echt onswijs vet. Ook heb ik even de LE bij de aansluitpunten van de stuurlijnen en powerlijnen bekeken. De nieuwe lichting kites heeft daar extra verstevigingen zitten... Met andere woorden, het verhaal van slijtage is verleden tijd en zeer goed door Naish opgelost...
Kun je daar eens een foto van er op zetten, ben wel benieuwd. want wat je er ook op plakt of op vast maakt, het blijft slijten, ook extra versteviingen.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.