Y-splitsing van naish shift bar verwijderd

piede

Maart 29, 2007, 22:10:05
edit2Rapporteer  
Ik heb deze naish bar bij mijn Rhino 05 14m gekocht, die prima met de y splitsing vloog. Nu heb ik er ook een fuel 05 9m bij gekocht, maar deze vind ik met de y splitsing niet lekker loopen. Hij draait gewoon niet egaal rond.

Dit vermoeden bleek meer waar te worden toen ik er achter kwam dat de fuels standaard met 4 lijnen vliegen, en als ze al een 5e lijn hebben, dan loopt die vanaf de bar, dus zonder y splitsing.

Aangezien ik vaker met de 9 vaar als met de 14, wou ik de 9 optimaal laten vliegen. Nu heb ik de y splitsing vervangen door 2 even lange lijnen vanaf het depowerkoord. De 5e lijn heb ik gewoon laten zitten, verder niks aan gedaan.

Ik ga deze opstelling zaterdag proberen, maar nu ben ik bang dat mijn windrange wel kleiner is geworden, doordat de y splitsing de tips beter bij elkaar houdt, waardoor de kite stabieler wordt. En volgens mij moet ik geen probleem krijgen met het safety systeem, als ik mijn HP leash weer aan de 5th vast maak.

Iemand hier al ervaring mee??

Ps. Ik wil hem 5 lijns laten varen zodat ik geen last heb van de leash bij rotaties en ik ook niet zoals met 4 lijnen hem dan aan de chickenloop vast hoef te maken.
diederik.,
Gast
Antwoord #1 Maart 29, 2007, 23:25:10
edit2Rapporteer  
pfff je vraag is me niet helemaal duidelijk, heb hier zelf ook mee lopen experimenteren, had eerst een y-splitsing later vijf lossen lijnen en nu bij nader inzien weer een y-splitsing. Mijn ervaringen:

Zonder Y:
-minder stabiel
-trager in de bochten
-meer low-end
-minder high-end
-lijnen eerder in de war na crash

Met Y:
-stabieler
-sneller in de bochten
-minder low-end of gelijk aan zonder Y
-meer high-end
-lijnen minder snel in de knoop (en sneller uitgelopen)

Ik heb nu zelf de y-splitsing nagebouwd maar heb de maten van de lijnen na de Y-splitsing aangepast.
Eerst waren de lijnen (na de y-splitsing) 13 meter lang (=origineel bij north 5th element), hierdoor ging mijn kite niet ver genoeg op staan en verloor ik low-end, (dit gebeurt met name bij kites met een verwijde span of grote AR).
Nu heb ik de lijnen (na de Y-splitsing) een lengte van 15 meter gegeven waardoor mijn kite gewoon helemaal open gaat staan.

Ik heb nu de voordelen van het Y-systeem maar niet de nadelen...
piede

Antwoord #2 Maart 29, 2007, 23:31:17
edit2Rapporteer  
En dit is ook bij een fuel?

Mijn vraag is of mijn windrange nu kleiner is geworden. Uit jou antwoordt blijkt van wel.

Bedankt iig!
diederik.,
Gast
Antwoord #3 Maart 30, 2007, 01:09:48
edit2Rapporteer  
windrange blijft nagenoeg gelijk...het scheelt misschien 1 a 2 knopen low-end maar naar boven toe kan je hem  zeker langer houden, door meer stabieliteit en depower. Door het snellere draaien hou je snelheid in de bochten waardoor het met de low end ook wel goed zit...al met al maat het weinig uit. Door het Y-lijn systeem is het makkelijker om mn kite in mn eentje neer te laten.

Mijn conclusie: Y-is beter en kan op elke c-kite toegepast worden (ook fuels)
piede

Antwoord #4 Maart 30, 2007, 02:39:35
edit2Rapporteer  
windrange blijft nagenoeg gelijk...het scheelt misschien 1 a 2 knopen low-end maar naar boven toe kan je hem  zeker langer houden, door meer stabieliteit en depower. Door het snellere draaien hou je snelheid in de bochten waardoor het met de low end ook wel goed zit...al met al maat het weinig uit. Door het Y-lijn systeem is het makkelijker om mn kite in mn eentje neer te laten.

Mijn conclusie: Y-is beter en kan op elke c-kite toegepast worden (ook fuels)

Het gaat mij vooral om de high end. Voor de low end heb ik de 14 meter wel. De ysplitsing van een standaard shift bar zit gewoon te hoog naar mijn idee voor een fuel. (als het gaat om loopen) Loop jij met je fuel? Want hij loopt echt niet lekker door met mijn huidige ysplitsing.
diederik

Antwoord #5 Maart 30, 2007, 03:45:12
edit2Rapporteer  
Heb geen fuel maar een best nemesis 14, yarga 11 en nemesis 10 meter. De performance van die modellen is vooruitgegaan, de yarga komt qua handling denk ik in de buurt van de fuel.
Ik kan me niet voorstellen dat de fuel raar gaat doen op een Y-systeem, je zou eens op moeten meten hoe lang de lijnen vanaf de Y-splitsing naar boven zijn, ben ik ook wel benieuwd naar!
Marcel~

Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #6 Maart 31, 2007, 02:03:26
edit2Rapporteer  
Gewoon 20 meter gebruiken! Doe ik ook. 13 meter is voor veel kites idd te kort...
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.