Beginnen met Zelfbouw

Maartenvanb

Mei 08, 2007, 22:25:04
edit2Rapporteer  
Hallo,

Ik wil beginnen met het bouwen van een kiteboard. Ik heb nog geen ervaring, daarom wil ik het zo simpel mogelijk houden! Ik denk zelf aan 3x3mm triplex oid. gelamineerd met glasvezel/epoxy. Is het Uberhaupt mogelijk zo een dergelijk board te maken zonder vacuumpomp?

Daarnaast weet ik nog niet wat ik met de rails aanmoet. Ik weet ergens ABS te koop, maar hoe breng je dit op het board aan? Moet dit op de core?

Ten slotte de kleur/opdruk. Moet dit onder of over het glasvezel, epoxy, welk materiaal je dan ook gebruikt?

Ik ben beniewd,

Gr.

Maarten
Lord of the Boards

Antwoord #1 Mei 09, 2007, 07:48:47
edit2Rapporteer  
Hey Maarten,

Welkom bij de zelfbouwwereld van de kiteboards. Besef wel dat je aan een nieuwe verslaving begint.(grinnik_kitesmiley)

Je kan heel makkelijk een board maken van triplex lagen, ook zonder vacuum. Je moet het dan gewoon persen. Zoek gewoon even rond op het zelfbouw forum en je zult genoeg topics vinden die hier over gaan.

ABS is een lastig materiaal. Ik heb mijn laatste board (bijna af) ook voorzien van een ABS rail. Ik heb eerst de core gemaakt en de rail daar omheen geplakt met Bison secondelijm (bestaat uit 2 delen, lijm en activator). De ene kant spuit je in met activator en de andere kant smeer je in met lijm. Dan even aandrukken en het zit vast. Je kan de ABS dan gewoon rond de tips "vouwen".

De afwerking/ graphics/ kleur/ opdruk hangt af van wat je wil gaan doen, maar meestal gaat dit gewoon op je laminaat. Je kan hem in 1 kleur lakken en bestickeren, graphics op papier printen en inlamineren, PBT laten drukken, in de blanke lak zetten, gekleurde toplaag gebruiken, etc. Het is maar net wat je wil.

Zoek even rond op het forum. Er is genoeg info te vinden.
Maartenvanb

Antwoord #2 Mei 09, 2007, 22:17:01
edit2Rapporteer