Beginnen met Zelfbouw

Maartenvanb

Mei 08, 2007, 22:25:04
edit2Rapporteer  
Hallo,

Ik wil beginnen met het bouwen van een kiteboard. Ik heb nog geen ervaring, daarom wil ik het zo simpel mogelijk houden! Ik denk zelf aan 3x3mm triplex oid. gelamineerd met glasvezel/epoxy. Is het Uberhaupt mogelijk zo een dergelijk board te maken zonder vacuumpomp?

Daarnaast weet ik nog niet wat ik met de rails aanmoet. Ik weet ergens ABS te koop, maar hoe breng je dit op het board aan? Moet dit op de core?

Ten slotte de kleur/opdruk. Moet dit onder of over het glasvezel, epoxy, welk materiaal je dan ook gebruikt?

Ik ben beniewd,

Gr.

Maarten
Lord of the Boards

Antwoord #1 Mei 09, 2007, 07:48:47
edit2Rapporteer  
Hey Maarten,

Welkom bij de zelfbouwwereld van de kiteboards. Besef wel dat je aan een nieuwe verslaving begint.(grinnik_kitesmiley)

Je kan heel makkelijk een board maken van triplex lagen, ook zonder vacuum. Je moet het dan gewoon persen. Zoek gewoon even rond op het zelfbouw forum en je zult genoeg topics vinden die hier over gaan.

ABS is een lastig materiaal. Ik heb mijn laatste board (bijna af) ook voorzien van een ABS rail. Ik heb eerst de core gemaakt en de rail daar omheen geplakt met Bison secondelijm (bestaat uit 2 delen, lijm en activator). De ene kant spuit je in met activator en de andere kant smeer je in met lijm. Dan even aandrukken en het zit vast. Je kan de ABS dan gewoon rond de tips "vouwen".

De afwerking/ graphics/ kleur/ opdruk hangt af van wat je wil gaan doen, maar meestal gaat dit gewoon op je laminaat. Je kan hem in 1 kleur lakken en bestickeren, graphics op papier printen en inlamineren, PBT laten drukken, in de blanke lak zetten, gekleurde toplaag gebruiken, etc. Het is maar net wat je wil.

Zoek even rond op het forum. Er is genoeg info te vinden.
Maartenvanb

Antwoord #2 Mei 09, 2007, 22:17:01
edit2Rapporteer  
Wat voor hout kan ik hier het beste voor gebruiken? Zat zelf te denken aan 3x3mm oid? Waar kan ik het het beste mee lijmen? Ik las dat epoxy een kier nodig heeft om uit te harden dus wellicht minder geschikt is? ABS vouw je om de rail heen, en daar lamineer je vervolgens overheen als ik het goed heb, niet? Huh

Als ik het goed heb kan ik het beste eerst alle hardware (vinnen,pads/straps) aanschaffen voor dat ik met de core begin, is het niet? (ivm met het uitlijnen van de inserts voor pads/straps en vinnen?)

Alvast bedankt,

Maarten
xav

Geen avatar

Antwoord #3 Mei 09, 2007, 22:58:15
edit2Rapporteer  
Hee maarten, dat is zeker verstandig.
xav

Geen avatar

Antwoord #4 Mei 09, 2007, 22:59:03
edit2Rapporteer  
Je kan met 3x 4 mm triplex prima een board bouwen, maar als je denkt dat je het leuk gaat vinden dan kun je overwegen om meteen van schuim te bouwen.
Maartenvanb

Antwoord #5 Mei 09, 2007, 23:07:04
edit2Rapporteer  
Hej

Ik wil maar beginnen met een houten kern. Toch bedankt voor je aanbod trouwens. Ik las ook iets over na het lamineren een stuk plastic over je glasvezel/epoxy heen te spannen. Hoe zit dit? Is dit noodzakelijk? Schuur je dit later weer weg? En wat voor plastic is dit?

Gr.

Maarten
xav

Geen avatar

Antwoord #6 Mei 10, 2007, 03:13:19
edit2Rapporteer  
Plastic hecht niet aan epoxy, dus dat kun je er zo aftrekken. Het is pe folie, liefst wat dikker. Heb het zelf een aantal keer geprobeerd, maar helemaal vlak is het noooit geworden. Als je een vlakke tafel hebt, en glas of plexiglas kunt krijgen van ongeveer 1,5 x 0,5 m , kun je ook prepreg laminaat maken. Hoe je dit doet moet je maar ff kijken, leon heeft het uitgebreid uitgelegd.

Bij mijn laatste board heb ik de plaat ingesmeerd met loswas, vervolgens glasvezel er op gelegd, gewoon gelamineerd, peelply er over en een dagje wachten, en toen perfect strak laminaat.
Frank77

Antwoord #7 Mei 10, 2007, 04:26:27
edit2Rapporteer  
Ik heb het met PE folie gedaan (gewoon transparant plastic) en dat is voor 3/4 gelukt. een zijde is bobbelig geworden door niet goed uitvlakken van de epoxy. Het werkte voor mij ook het handigste om eerst de epoxy tot over de rand uit te srijken en daarna pas de plastic laag erover heen om het nog een keer goed aan te drukken/uit te rollen. Met een roller eroverheen werkt beter dan met een spatel over folie.

Btw: mbt kosten: Je moet het doen voor de lol. Kosten: epoxy+dd-lak+keper was 86 eur bij de bekendste zaak van NL; houten plaat bij big boss van 2.5x1.2m was 30 eur. En dan nog inserts 10 eur totaal, en evt dan nog pads en voetpads. Daarnaast evt nog extra materieel: decoupeerzaag, schaaf, boor, houtenpaat voor rockertafel en vrije tijd ;-)

Succes,
Lord of the Boards

Antwoord #8 Mei 10, 2007, 08:09:51
edit2Rapporteer  
Maarten,

Het is inderdaad om voor je eerste board even accesoires bij de hand te hebben. Als je slim bent, maak je meteen even een mal van de vingaten (afstand) en een mal van de inserts uitlijning.

ABS is kun nje krijgen als strips (3mm X 10 mm). Die lijm je tegen de zijkant van je board, zodat die strip je uiteindelijke rail wordt. Dat is dus de sidewall van je board bij een snowboard bouwwijze.

Als je een compleet houten board wil maken, kun je het best ocume gebruiken denk ik. Je kan dit prima verlijmen met epoxy. Ik begrijp ook niet helemaal wat je bedoelt met dat epoxy een "kier"  nodig heeft om uit te harden............ Gewoon je hout insmeren met (verdikte) epoxy en dan persen op de rockertafel. Verdikte epoxy is epoxy met een toevoeging zoals microballoons of multifibres.

Je kan met folie gaan werken om hem strak te krijgen, maar mijn ervaring is dat dat heel veel gepriegel is om het goed te krijgen. Beter is het om een toplaag te gebruiken. Bijvoorbeeld formica, PBT (kan ook gewoon in wit), Durasurf, etc. Dat geeft een veel strakker resultaat.
xav

Geen avatar

Antwoord #9 Mei 10, 2007, 18:08:35
edit2Rapporteer  
Ja of zelf een prepreg maken van gewoon glas, dan is het ook strak, alleen moet je eventueel nog wel lakken.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.