@ Mike: het is een windsmurfspot, dus die worden niet warm of koud van 5Bfrt. Het waaide echt heel hard. Maar het klopt dat het er in de zomermaanden 4/5 Bfrt kan zijn. Neem minimaal in C-shape maat 8/12m2 mee (16m2 heb ik niet hoeven gebruiken, maar je weet maar nooit).
Over Lefkas: hier wat info van mijn kant bij gebrek aan andere info. Ik ga kitebeaches proberen aan te passen op de foutieve info:
Ik ben net een dag terug uit Lefkada (Lefkas). Helaas niet van dat topweer gehad als normaal in Griekenland. Toch nog 4 van de 7 dagen kunnen kiten.
Agios Ioannis beach is de naam van dat strand met al die windmolen (ruines). Het is een 5km lang strand met stenen en grof zand. Helaas is het bezaaid met troep vanuit zee, maar ook van de Grieken zelf. Pas op voor glas, het ligt er veel en je ziet het niet goed!
Ik zal je moeten teleurstellen: er zijn GEEN andere spots op Lefkada waar kiten is toegestaan behalve op dit strand. Het staat nergens aangegeven, maar je kunt dit navragen in de surfclub op het strand:http://www.milosbeach.gr/en/index.php
De eigenaar is een windsmurfer, en voor het eerst dat ik iemand ontmoet heb die niet zo blij is met kiters, ook al verhuurd hij Carbinha materiaal. Voor de club liggen een paar gele boeien: stuurboord kite gedeelte, bakboord ervan windsmurf. Hij raakt aardig verhit als je je kite op het windsmurf gedeelte op gaat laten, ook al is er helemaal niemand (zoals in mijn geval). Er staat NIETS aangegeven, we hebben ook gezegd dat bordjes handig zouden zijn.
De spot zelf is top kwa windzekerheid. Is het die dag echt zonnig (zo min mogelijk bewolking), dan gaat tussen 13:00 -15:00 uur een thermische wind waaien die begint bij 8kn, en eindigt 20/25kn, in de zomer soms nog harder. Water was nu al heerlijk, alleen zwembroek volstaat! Maar wolken = te weinig wind. Ik ben op andere stranden aan de NO kant van het eiland geweest, maar daar is die wind zeker 2 Bfrt lager. Ook andere stranden in de buurt op het vaste land hebben minder wind heb ik mij door de locals laten vertellen. Dus Milos is de place to be!
De eerste dag waaide het niet, en toen heb ik gesnorkeld op de spot. Ik wist niet wat ik op de bodem zag. Heel grillige rots formaties waar je aardig je benen op kunt breken. Als het waait is er branding waardoor je deze haast niet ziet (zijn ook wit als het zand) Vlak naast de surfclub zijn 2 5m brede stukken zonder rotsen. Het is aan te bevelen de eerste paar meter body draggend af te leggen. De wind is veelal ietsje schuin on shore. Als het gaat waaien nemen ook de golven toe met een korte interval. Golfrijden kan enigzins maar door de grillige bodem heb je geen echt mooie rollers. Wel maakt het het kiten lastig.
In het windsmurfgedeelte is het water vlakker, en ook nog een betere golven. Omdat er naast deze plek een bergkam staat is de wind ook iets sterker door het venturi effect. Helaas mag je hier dus niet komen. In mei was er vrijwel niemand dus ik werd er 'gedoogd'. Erg jammer, want dit is zelfs volgens de locals de lekkerste plek om dicht bij de kant te kiten.
Het mag duidelijk zijn dat er voor beginners geen plek is. Ook met materiaal pech moet je oppassen voor de rotsen +/- 15m voor de kust. Tevens staat er een stroming naar het noorden. Dus boardje kwijt, oppassen geblazen. De Griekse locals zijn vriendelijk, spreken vrijwel geen Engels. Maar verwacht niet dat ze je helpen bij nood. Ik heb er een paar uit het water gevist, en ze waren verbaasd dat ik hielp. Erg dankbaar, maar als Nederlander niet te begrijpen dat ze elkaar niet helpen. Heeft mij overigens wel bier opgeleverd
Wees gewaarschuwd!
Achter het strand ligt een zeer aanlokkende lagune met ondiep water, en spiegelvlak water. Omdat er geen bomen staan haast een ideale, Braziliaanse aandoende spot. Maar wees gewaarschuwd: ligt er voor met visnetten en fuiken. Streng verboden om er uberhaupt te varen. Zelfs woedende vissers kun je achter je aan krijgen hebben locals mij vertelt.
Alleen bij Z in de wind mag er aan de zuidkant gekite worden, maar daar zijn vrijwel geen plekken om uberhaupt je kite op de te laten (geen stranden). Persoonlijk ook de minst mooie kant van het eiland wat mij betreft.
Dan heb je nog het onder windsmurfers beroemde Vassiliki in het zuiden. Een prachtige baai tussen twee behoorlijk hoge bergkammen in (venturi effect). Helaas is het hier verboden voor kiters. Ik had slecht weer, en voor de verandering was er geen zon (zelfs regen) en een harde wind uit het zuiden. Zeer zeldzaam dat er full onshore wind is, maar het was er. Ik ben er wezen kiten omdat het niet druk was, en bij navraag bij een paar windsmurfers mij niet leerde dat je er niet mag kiten. Heb ik later pas vernomen. Erg jammer, want spot is 150m uit de kant nog 1m diep met zacht zand op de bodem. Maar normaal gesproken is de wind hier schuin aflandig en erg vlagerig.
Kortom, wil je er kiten dan kan dat zeker met een zeer grote kans op wind elke dag, maar geen beginners en let op dat je nog altijd naar de kant kunt komen in geval van nood.
Voor meer info en foto's van de spot, stuur me een PB