Lengte board, vierkante meters vlieger

LK

Juni 11, 2007, 19:04:31
edit2Rapporteer  
Ik ben van plan voor de zomer een mooie kiteset te kopen. Ik heb al wat lessen gehad en gebruik vaak de set van een vriend van me om verder te oefenen. Nu ben ik van plan om voor mezelf een set aan te schaffen. Waar moet ik eigenlijk op letten? Ik ben zelf 1.85 lang en weeg rond de 80 kilo. wat voor lengte board hoort hierbij? Ik zoek een kite die geschikt is voor de meeste soorten wind. Dus eentje waar ik zo vaak mogelijk in nederland mee kan kiten. Ik kite niet op zee maar gewoon op de binnenmeren. Ik heb hiervoor veel op het land gevliegerd met een nasa dus heb al wel aardig wat ervaring met het vliegeren opzich.

ik hoop dat jullie me hier wat wijzer kunnen maken.

groet, Leonard
Wouter

Antwoord #1 Juni 11, 2007, 19:09:16
edit2Rapporteer  
indien je 1 kite wilt, 12 m SLE/BOW kite.

- meer range
- vangt makkelijker binnenlandse vlagerige wind op.

Boardje 1.30-1.50
Molliebollie

Antwoord #2 Juni 11, 2007, 19:12:53
edit2Rapporteer  
Ik ben van plan voor de zomer een mooie kiteset te kopen. Ik heb al wat lessen gehad en gebruik vaak de set van een vriend van me om verder te oefenen. Nu ben ik van plan om voor mezelf een set aan te schaffen. Waar moet ik eigenlijk op letten? Ik ben zelf 1.85 lang en weeg rond de 80 kilo. wat voor lengte board hoort hierbij? Ik zoek een kite die geschikt is voor de meeste soorten wind. Dus eentje waar ik zo vaak mogelijk in nederland mee kan kiten. Ik kite niet op zee maar gewoon op de binnenmeren. Ik heb hiervoor veel op het land gevliegerd met een nasa dus heb al wel aardig wat ervaring met het vliegeren opzich.

ik hoop dat jullie me hier wat wijzer kunnen maken.

groet, Leonard

12/13 m2 en board ong. 130x40cm (bijv. 129x39cm) lijkt mij een prima setje
Ik weeg, ik bedoel woog Grin, 85kg toen ik mijn set kocht, nu 90kg. Ik vaar zelf een F.One Tribal 13m2 en Nobile 666 129x39cm. Voordat iedereen begint te zeiken dat ik mijn spullen loop te promoten, dat doe ik niet, geef alleen even een voorbeeld. Daarnaast heb ik ook nog een 9m2 voor de wat hardere winden, maar dat heb je in eerste instantie nog niet echt nodig als je net bent begonnen.

Oja, pas op met een te groot board. Ik ben ook begonnen met een 145cmx41cm board, welke ik na niet veel meer dan een maand kon inruilen voor een kleiner board... ze zeggen dat je het minder snel leert op een kleiner board, die ervaring heb ik niet, maar als ik het over kon doen had ik een kleiner board gekocht en het miss. iets moeilijk hebben gehad met leren.
JCS

Antwoord #3 Juni 11, 2007, 19:13:46
edit2Rapporteer  
En wat voor maat als hij een C-Shape neemt? 14m?

@ Leonard: als boardje kijken naar 130-135 lang, niet langer dan 140 iig, daar ben je te snel op uitgekeken. Je leert het er misschien wel makkelijker op maar dan wil je vrij snel alweer een nieuwe...
Molliebollie

Antwoord #4 Juni 11, 2007, 19:15:44
edit2Rapporteer  
En wat voor maat als hij een C-Shape neemt? 14m?

@ Leonard: als boardje kijken naar 130-135 lang, niet langer dan 140 iig, daar ben je te snel op uitgekeken. Je leert het er misschien wel makkelijker op maar dan wil je vrij snel alweer een nieuwe...

13m2 kan ook ... en dat met dat board heb ik dus ook mee gemaakt
JCS

Antwoord #5 Juni 11, 2007, 19:20:04
edit2Rapporteer  
Ah ok, bedankt Smiley Dat wilde ik even voor mijzelf weten Smiley
TtHoM@s

Antwoord #6 Juni 11, 2007, 19:33:08
edit2Rapporteer  
Boardje: 130*39 daar kan je voorlopig op door

andere optie: goedkoop groot beginners board 150 oid, maar die wil je verkopen na een jaar/halfjaar

ik zelf zou voor de eerste keuze gaan, maar de keus is aan jou.

edit: kijk ook naar de breete van het board die is minstens zo belangrijk als de lengte
Myzrael
Gast
Antwoord #7 Juni 11, 2007, 19:44:42
edit2Rapporteer  
Niet bang zijn ook als beginner om een wat kleiner boardje te nemen. Ik vaar nu na 3 maanden op 130*36 en dat bevalt uitstekend. Low-end genoeg. Koop je later gewoon een leuke deur erbij voor de lichte wind dagen.
LK

Antwoord #8 Juni 11, 2007, 21:17:41
edit2Rapporteer  
oke dan bedankt voor de snelle reacties. Er word gezegd dat ik op de breedte van het board moet letten, aan welke breedte moet ik dan denken? Ik kreeg van iemand een mooie aanbieding van een naish aero 2 14m2 is deze dan al te groot voor mij?
TtHoM@s

Antwoord #9 Juni 11, 2007, 21:36:47
edit2Rapporteer  
oke dan bedankt voor de snelle reacties. Er word gezegd dat ik op de breedte van het board moet letten, aan welke breedte moet ik dan denken? Ik kreeg van iemand een mooie aanbieding van een is deze dan al te groot voor mij?

breete ong 38, 39, 40

naish aero 2 14m2: als je het echt echt goedkoop wil houden is het wel leuken kite maar je kan veeel beter voor een 2005 of nieuwer gaan (5e lijn systeem)

neem je een C- dan is 14 wel een leuke maat ja
neem je een bow dan zou ik voor een 12 gaan
Arnie26736

Antwoord #10 Juni 11, 2007, 22:10:14
edit2Rapporteer  

Aandachtspunten bij een 2e hands kitesurf-kite

- Controleer de naden(stiksels)
De naden(stiksels) van de kite geven aan hoe intensief de kite gebruikt is. Zijn de naden nog helemaal strak of uitgerekt? Uitgerekte naden geven aan dat de kite vaak en langdurig gebruikt is.

- Vraag naar en bekijk eventuele reparaties
Is de reparatie door een professionele zeilmaker uitgevoerd of door de eigenaar zelf. Een gerepareerde kite daalt, net als een auto, in waarde.

- Controleer de kite op lekkage(s)
Pomp de kite helemaal of in delen op en laat hem minimaal 10 minuten opgepompt. Zo kun je naden nakijken en controleren of de tubes(opblaasbare delen) niet lek zijn.

- Controleer de aanknopingspunten aan de kite
Deze mogen natuurlijk niet versleten zijn.

- Controleer de kitesurf controle bar
Controleer de bar in de eerste instantie op compleetheid(bar, lijnen, veiligheidssysteem).

- Controleer het veiligheidssysteem
Laat het veiligheidssysteem demonstreren door de eigenaar zelf en zorg ervoor dat je overtuigd bent in de werking ervan. In de praktijk moet je de kite, indien nodig, zelf kunnen ontkoppelen terwijl de kite door middel van een polsband of trapezeband krachtloos bij je in de buurt blijft.

- Controleer het touw op knopen en beschadigingen
Knopen in het touw maken zwakke punten waardoor het eerder zal breken.

- Controleer het depower gedeelte op slijtage
Deze lijn mag niet (te)beschadigd zijn. Controleer het gedeelte depower-lijn door de lijn die door de controle bar of het oog gaat te vergelijken met een stuk depowerlijn dat er niet doorheen gaat. Het moet ongeveer even dik zijn en er hetzelfde uitzien.

- Controleer de coating op het doek van de kite
De coating op het doek van een kite geeft de kite een beschermlaag en zorgt ervoor dat het doek van de kite luchtdicht is. Hoe intensiever een kite gebruikt is hoe minder coating er op zit.

LK

Antwoord #11 Juni 11, 2007, 22:23:05
edit2Rapporteer  
Oke bedankt voor al jullie tips. Een 5e lijn is dus erg aan te raden. Wat is het verschil tussen een C en een Bow kite? en welke is het best voor de beginner? En waarom is een bow kite van 14m2 niet goed maar een C kite van 14m2 wel goed?  mvg, Leonard
piede

Antwoord #12 Juni 12, 2007, 01:26:09
edit2Rapporteer  
Ga jij eerst maar ff googelen, of beter nog de site van kitehigh uitpluizen....
#RemcO#

Antwoord #13 Juni 12, 2007, 22:23:51
edit2Rapporteer  
huh?? je bent in 2004 geregistreerd op dit forum?? en je vraagt nu wat voor board kite je moet hebbeN?!!
hendrik@zwin

Antwoord #14 Juni 12, 2007, 23:38:30
edit2Rapporteer  
@ LK ik heb moest je willen nog een north rhino II 14m² liggen
en een crazy-fly promodel 127*38,5

mail me rikus777(at)hotmail.com
jeroen90

Antwoord #15 Juni 15, 2007, 01:51:19
edit2Rapporteer  
ik zou zelf niet voor een rhino 2 gaan. Heb gehoord dat het een ongeloofelijke trekzak is.. Zeker de 14 sloom en bijna geen depower..
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.