testverslag Gaastra Jekyll 2008 12m2

kitemafkees

Juni 21, 2007, 21:49:35
edit2Rapporteer  
testverslag Gaastra JEKYLL 2008 12m2

Testrider: Jeroen Gerritsen, 68kg.
Niveau old-school en new-school, met 6 jaar ervaring.

Test omstandigheden: (13-06) Scheveningen, aantrekkende wind van 10kn naar 15kn.
Daarna nog een downwinder naar Noordwijk ermee gemaakt……

Bar en afwerkingen kite:
Heb er helaas geen foto’s van. Hoe dan ook: Gaastra heeft voorgaande jaren erg geprust qua kwaliteit, en heeft dat heel veel verbeterd. Voorgaande jaren gingen ze vaak “jelly fishen” wegens een slappe contructie. De kites hebben nu een hoop kevlar verstevigingen en zijn bijna overal 3dubbel in elkaar gestikt. Dus….. tot ziens “jelly” apparaten! Bij de bar hebben ze gekozen er geen katrollen aan te maken, goede keus! Hoop alleen wel dat de depowerlijn nog ietsje slijt vaster wordt in de toekomst.

Vaareigenschappen:
Wat meteen duidelijk was is dat de kite extreem stabiel is! Hij vliegt nagenoeg niet over je heen. Depower is gigantisch!! Gelukkig geeft het geen aan/uit gevoel wat bij een hoop kites wel zo is. Doordat de bar geen katrollen heeft stuurt de kite lekker licht en direct. Of je de bar nou helemaal aantrekt of maximaal van je afhoud maakt niet uit, hij blijft altijd in de hoek van het windvenster vliegen. Dit geeft heel veel voordeel bij vrij weinig wind met het hoogte maken. De drukopbouw gaat erg geleidelijk maar is wel veel. Zeker voor wat zwaardere kiters is dat gunstig. De stuursnelheid is gemiddeld tot ietsje hoger. Loopen doet hij als een idioot!!
Ingehaakt is de spronghoogte best goed, maar heb ik helaas niet goed kunnen testen omdat de wind daar nét iets te weinig voor was. De low-end is goed, en door de bar aan te trekken voel je in de kleinste windvlaagjes al een lekkere versnelling.

Uitgehaakt (tegenwoordig ook belangerijk) is de kite een echte powerbak. Geen wonder natuurlijk aangezien het een “bow” concept is. Het grote verschil in vergelijking met andere kites is dat deze wél controleerbaar blijft. Zijn vliegsnelheid blijft ook uitgehaakt lekker hoog zodat hij een enorme “boost” kan leveren voor wakestyle achtige tricks als een S-bend.
Wel is het belangrijk dat de strap goed wordt aangetrokken omdat hij anders na een vrij heftige kiteloop kan gaan stallen of zelfs achteruit wil vliegen. Het enige waar hij zich niet voor leent zijn Hp’s voor dummie’s als mij. Hij heeft namelijk niet echt een dood punt in zijn lift.

Kortom, een kite die eigenlijk bedoeld is om te cruisen maar veel meer in zich heeft.
Deze kite is voor erg veel mensen geschikt, van 45+ (sorry kite opa’s) tot de new-school generatie….

Mzzlssssssss jeroen
Kevin

Antwoord #1 Juni 21, 2007, 21:52:33
edit2Rapporteer  
Mooi verslag al ben ik wel reuze benieuwd naar een foto er van Smiley
Effe op gegoogled en voila:
http://www.newsportsgmbh.com/index.php?option=com_remository&Itemid=44&func=select&id=4

Daar staan wat mooie pdf's met foto's
kitemafkees

Antwoord #2 Juni 21, 2007, 21:54:11
edit2Rapporteer  
Volgen nog zodra ik er zelf 1 heb voor de test....
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #3 Juni 21, 2007, 21:59:07
edit2Rapporteer  
Leuk verslag, maar wat info over de kite had ook wel fijn geweest. Ik kan heel weinig vinden over de kite op internet, niet eens een foto.

Wat is het voor kite? Opvolger van de Spider?

Het is juni, en nu al 2008 materiaal? Dacht dat Naish en North al gek waren met september  loser
Marc_87
Moderator

Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #4 Juni 21, 2007, 23:07:42
edit2Rapporteer  
Haha Cabrinha komt begin juli al met hun 2008 kites.  (geschokt_kitesmiley)

Wel een vette kite die Jekyll!  ThumpsUp
Silversurfer1

Antwoord #5 Juni 21, 2007, 23:52:55
edit2Rapporteer  
cabrinha? weet je dan al wat daarover?
jaapd

Antwoord #6 Juni 21, 2007, 23:57:58
edit2Rapporteer  
Dus de Jekyll is de allround bow van Gaastra naast de Spyder en de Max.

Maar waarom is er dan geen Mr. Hide-kite?
zarda

Antwoord #7 Juni 22, 2007, 00:43:21
edit2Rapporteer  
haha en dan dat bikkembergs jumplogo erbij
100%-DINGES-®!!!!!!!!

Antwoord #8 Juni 22, 2007, 00:55:31
edit2Rapporteer  
hmmm...
mischien word het nog 'ns wat met gaastra.
ik hoorde trouwens ook al goeie berichten over de max.
slingshot {Thomas}

Antwoord #9 Juni 22, 2007, 01:20:13
edit2Rapporteer  
lekker verslag jeroen!!

je bent er ook lekker snel bij met je verslag van een 2008 kiten ThumpsUp

moeten snel maar weer eens gaan varen. (als me enkelbanden weer genezen zijn) (cry_kitesmiley)

Ciao Thomas
arjanschip

Antwoord #10 Juni 22, 2007, 01:25:50
edit2Rapporteer  
Het is toch eigenlijk raar dat er bijna niiemand met gaastra vaart. Zijn die kites van bijvoorbeeld 2006 nou echt zo slecht of hebben ze gewoon een slecht imago?
VOlgens mij zijn er vrij veel duitsers die wel met gaastra varen??
drifter

Antwoord #11 Juni 22, 2007, 01:27:22
edit2Rapporteer  
stond een duitser met een 18 gaastra, terwijl ik stond te knallen met een 9!
Marcel~

Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #12 Juni 22, 2007, 02:28:37
edit2Rapporteer  
Ik vlieg een Gaastra Vision2 6 meter. Lekkerste 6 metertje wat ik tot op heden heb gevlogen...
slingshot {Thomas}

Antwoord #13 Juni 22, 2007, 04:18:51
edit2Rapporteer  
Het is toch eigenlijk raar dat er bijna niiemand met gaastra vaart. Zijn die kites van bijvoorbeeld 2006 nou echt zo slecht of hebben ze gewoon een slecht imago?
VOlgens mij zijn er vrij veel duitsers die wel met gaastra varen??

komt omdat mensen meestal keuzen hebben uit meederen merken dan kiezen ze toch voor betrouwder merk dan gaastra. gaastra is nog niet zo bekend met hun goede materialen. maar ik denk, dat daar zeker verandering in gaat komem de aankomende jaren
Marc_87
Moderator

Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #14 Juni 22, 2007, 04:47:50
edit2Rapporteer  
cabrinha? weet je dan al wat daarover?

Ik heb op het neilprydemaui forum wat rond gesurft en daar stond voor de Xbow3 een datum van 1 juli dus.

En ik denk dat het met Gaastra wel goed komt, ze zijn er al redelijk van het begin bij dus.
Het waren in de begin jaren volgens mij zeker geen slechte kites.
Antwoord #15 Juni 22, 2007, 08:50:01
edit2Rapporteer  
als ik aan gaastra denk, denk ik aan zeilen, niet aan kiten.

moet een hoop geld achter zitten want ze blijven maar doorgaan, en zat mensen die ze toch kopen?

misschien in andere landen?

het zal veel met vooroordelen te maken hebben...
Nino

Antwoord #16 Juni 22, 2007, 13:02:00
edit2Rapporteer  
Gaastra is goed bezig. Nu nog wat aan het imago doen en ze zijn weer back in biz.
EW-OUD

Antwoord #17 Juni 22, 2007, 16:23:48
edit2Rapporteer  
maar het verslag ziet er wel aardig goed uit ben benieuwd wanneer ik hem kan testen! YeSS
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.