Hallo
Alle kites meenemen en je kan daar geen kites huren wel een boardje
Ben er dit jaar in mei geweest zie onderstaand reisverslag van mij
Welk hotel zit je ?????
Gr Richardt
Reisverslag Rhodos
In mei 2007 zijn we voor 11 dagen naar Rodos geweest naar Theologus in het Hotel doreta beach al in via Ferio vacanties
Van te voren veel gelezen op de sites over het vervoer van de kites en het board
Ik had een 14 en en 10 meter raven Naish 2 kite mee genomen en een f-one board 1.40. style
We vlogen met Martinair die onderstaande melding gaf over kiteboards:
Surf-/kite-/wave-/etc- board < 165cm en < 20 kilo € 80 per retour. (
http://www.martinair.nl/?stlcmpid=9960&gclid=CKTquc7Xj4wCFRgHEgodeBrVAQ )
Ik had een kiteboard van 1.40 meter in een boardbag van 1.60 meter gestopt en dacht als "blonde" kiter dat ik dit wel voor niks kon mee nemen naar rhodos.
Had zels een uitdraai van transavia bij me die helemaal niet praat over (160 inch) (L+B+H). .
Ik had de meest blonde incheck STEWARDESS uitgezocht bij de incheck balie. Ze begon gelijk over 80 euro betalen mijnheer.
Ik haar de uitdraai laten zien van transavia en tegen haar gezegd dat ik van de week nog gebeld had met klantenservice Martinair waarna zij weer is gaan navragen bij haar chefs en hoofden van dienst, kortom alle tips die ik hier op internet had gelezen heb ik uitgeprobeerd
Maar na een ongeveer een kwartier te hebben gewacht moesten we als nog betalen
Bij transavia schijnt het vrij te zijn, dus als je kan kiezen vlieg niet met Martinair.
Het hotel was top al in en super gelegen aan het strand
300m links van het hotel ligt de kitespot
Als er wind was begon meestal te waaien om 14.00 uur bij Alex Beach
De start en landingzone bij Alex beach is niks. Een kiezelstrand waarbij je weinig grip heb bij een windvlaag en aan de kant was de wind vrij vlagerig
Weinig ruimte om je kite te starten en neerlaten.
Voor beginners geen goede spot
De surfschool waar ik mijn spullen heb gestald rekende 50 euro voor stalling en rescue dienst (voorseizoen) Hoogseizoen is 70 euro per week
Prasonisi ben ik nog geweest maar er was toen geen wind
We hebben voor 4 dagen een auto gehuurd a 80 euro en 25 euro voor de benzine. Het verhuurbedrijf zit tegenover het hotel
Regel je dit bij het hotel dan ben je bijna het dubbele kwijt
Eindconclusie :
Van de 11 dagen 3 dagen gekite waarvan 2 dagen lekker met de 14 meter raven 2 kites.
1 dag gevaren waarbij net te weinig wind was om knap hoogte te kunnen lopen.
Eigenlijk dus te kort gekite.
Wist wel dat het minder waaide in mei maar had op 50 % gerekend
Voor de rest heeft de familie zich prima vermaakt bij het hotel en op rhodos mede door het stralende weer en de weinige wind
Gr Richardt
PS ik ben nou in Frankrijk, Denemarken en Griekenland geweest, maar de beste plekken om te kiten zijn toch in Nederland (schellinkhout. wijk aan zee egmond aan Zee Andijk en Enkhuizen)
richardkiter geplaatst op Zondag 24 Juni, 2007(12:19) DeleteChange
Reg. date: 07 Apr, 2007 Hier nog wat extra info over rhodos
Veel plezier
Gr Richardt
Algemeen (stations open begin mei tot eind oktober)
Rhodos (het rozen-eiland) is het grootste eiland van de Dodecanese groep van eilanden, en heeft een bruisende, levendige sfeer. De kleurrijke haven, de oude hoofdstad, allemaal wordt het omgeven door een zee van prachtige bloemen. Na een dagje surfen kan je relaxen in een van de leuke barretjes of je gaat genieten van het nachtleven in Rhodos Stad. Rhodos is buiten het surfen een eiland waar je veel kan zien. Er zijn heuvelachtige gedeeltes, het eiland heeft prachtige groene vegetatie hier en daar, er zijn fraaie verlaten strandjes, leuke dorpjes, en ga zo maar door. Wil je dus een vakantie waarbij je wat wil zien, dan zit je in Rhodos goed.
Geschiktheid:
Families: uitstekend
Alleenreizenden: zeer goed
Niet windsurfers: goed tot zeer goed
Nachtleven: goed tot zeer goed
Cultuur: goed tot zeer goed
Sporten: goed
Prijsniveau: goed tot zeer goed
Eten: goed tot zeer goed
>>top
Surfspots
Er zijn 3 surfspots op Rhodos. 2 In het Noorden en 1 in het zuiden bij Prasonisi. Hier wijden we een aparte pagina aan. We focussen hier op het noorden. De eerste spot zit bij Theologos, net onder het vliegveld. Hier vind je het Happy Surf station, bij hotel Alex Beach. Verder noordelijk, meer in de buurt van het oudere Rhodos-stad, bij het dorpje Trianda vind je de Pro-Centers van Jurgen Niens, en Windstar (voormalig Club Mistral). Hier is meer keuze qua accomodaties.
Spot bij Theologos:
Hier vind je een uitgestrekt strand, waar je kan kiten en surfen naast elkaar! Geen zandstrand: net zoals langs de hele kust. Omstandigheden zijn vlak water 's ochtends als de wind nog wat zwakker is, en als de wind toeneemt meer deining, en ongeveer 100 meter voor de kust ligt een ondiepe zandbank waar de golven leuk breken. De wind komt hier sideshore van links en is overwegend 4-6 Bft.
Spot bij Trianda:
De grote bocht van Ialyssos aan de Noordwestkant van Rhodos is een uitstekende allround surfbestemming. Gevorderden kunnen genieten van de windgolven tot 1,5 meter hoog, bij Meltemi-wind van 4-6 Bft. Beginners kunnen ’s ochtends als de wind niet zo sterk is prima oefenen met 2-4 Bft.
Het Pro Center bij hotel Blue Horizon ligt direct aan het water, aan het zand- en kiezelstrand. Een grote groene loper zorgt ervoor dat je voeten en het materiaal niet beschadigen bij het naar het water lopen met materiaal. De wind komt hier perfect sideshore van links. Leuke windgolfjes zorgen af en toe voor mooie schansen om op te springen.
Overzicht:
Beginner: goed
Gevorderde: zeer goed
Wave: goed
Slalom: goed
Instructie: goed
>>top
Kitespot
Voor kiters is Rhodos bijzonder geschikt door de combinatie van constante sideshore wind die bijna nooit te hard wordt, en het heerlijke klimaat. Er zijn in het Noorden van Rhodos 2 plekken waar gekite kan worden.
In de buurt van Trianda, op ongeveer 3 km afstand van het Jurgen Niens Procenter, tussen Trianda en Kremastie ligt het 1e kitestrand. Hier heeft Jurgen Niens met zijn zakenpartner Dinos een kitestation ingericht. Voor beginners en gevorderden biedt dit veel plaats en veel kiteplezier.
Je kan hier boards en kites huren van North. Je eigen kitemateriaal kan je hier ook stallen. Voor het starten en landen van de kite zijn er altijd 2 stationsmedewerkers paraat. Daarnaast zijn er jetski’s en reddingsboot aanwezig voor de veiligheid. Uiteraard wordt er les gegeven volgens IKO en VDWS normen. Tussen het Pro Center en het kitestrand rijden regelmatig shuttlebusjes. Deze is voor iedereen die les neemt, of stalling heeft, gratis. Je kan dan ook windsurf- en kitesurf combi’s boeken zonder problemen.
Ook voor de niet kiter is het aangenaam verblijven bij het kitestrand: ligstoelen op het strand kunnen hier gehuurd worden, en ook voor de interne mens wordt gezorgd. Slechts 50 meter van het station verwijderd bevindt zich een Grieks strandtentje, waar je lekker kan eten. Bij het station kan je douchen, en er zijn toiletten. Neopreen en trapeze moet je zelf meenemen, maar kan je eventueel ook huren.
De 2e kitespot in het Noorden van Rhodos, ligt bij het Happy Surf station, bij familiehotel Alex Beach. Dit is de enige plek in Griekenland waar je bijna direct voor de hoteldeur kan kiten. Stalling is mogelijk, huur ook, en lessen worden gegeven door het team van Happy Surf. Ook hier het modernste materiaal.
Opmerking: er is officieel een kiteverbod op zondag! Indien je dit niet respecteert en zo ongelukkig bent om van het water gehaald te worden, dan kan het in de papieren lopen.
>>top
Wind
Het Noorden van Rhodos ligt in de Meltemi gordel, en wordt vooral in de zomermaanden dus rijkelijk voorzien van goede wind tussen 4-6 Bft en soms harder. Ook als de wind niet 100% doorkomt staat er in de zomermaanden bijna altijd een windje 3-4 goed genoeg om te kiten. Wind is sideshore van links.
>>top
Stations
1. Trianda. Hier zitten 4 surfcenters:
-Club Mistral station bij hotel Sun Beach is nu veranderd van eigenaar, heet nu Windstar, met ook Mistral en North 2005 materiaal
-Jurgen Niens Procenter bij hotel Blue Horizon
-Jurgen Niens High-tech center met JP en Neil Pryde, ook bij Blue Horizon. Hier staan ongeveer 50 JP boards met Neil Pryde zeilen voor je klaar, tegen meerprijs van 35 euro voor 1 week, en 65 euro voor 2 weken (Prijzen zomer 2004).
-Jurgen Niens Windmill center, bij de windmolen (ongeveer 1km verder Noordelijk t.o.v. het Pro Center). Jurgen Niens Windmolen: voor beginners is deze surfspot het best geschikt: het water is hier iets vlakker, en de eerste meters zijn meer beschut.
2. Theologos. Hier zit het (Duitse) Happy Surf station.
>>top
Activiteiten
Op Rhodos kan je van alles ondernemen. Het is een bruisend gebied van Rhodos, met Rhodos stad in de buurt, dus shoppen, uit eten gaan, feesten, gezellig rondwandelen, het kan er allemaal. Naast surfen kan je er ook zeilen e.d. en snorkelen in de fraaie baaien rondom het eiland. Het eiland zelf is groot, redelijk groen, dus absoluut de moeite waard om met huurauto, scooter, of mountainbike eens rond te kijken. De meeset hotels hebben zelf ook uitgebreide sport- en activiteitenprogramma's dus je hoeft je niet te vervelen.
>>top
Onderkomens
Bij Theologos:
Alex Beach hotel:****het enige hotel op Rhodos waar wind- en kitesurfen naast elkaar toegestaan is!
” Familiehotel bij uitstek”
Onderwerp: Spotreview Rhodos (Theologos Beach & Prasonisi) (gelezen 250 keer)
MartijnM
Full KiteHigh member
Spotreview Rhodos (Theologos Beach & Prasonisi)
« Gepost op: juni 26, 2006, 05:27:55 pm » Antwoord met citaat
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo iedereen,
De afgelopen 2 weken heb ik doorgebracht op Rhodos in hotel Alex Beach. Hierbij een klein verslagje van mijn bevindingen.
Hotel Alex Beach
Alex Beach is een hotel met +/- 200 kamers wat gelegen is tussen de kustweg en het strand.
Het hotel richt zich voornamelijk op duitse gasten met kinderen. Omdat ik nederlander ben en geen kinderen heb, paste ik niet in dit profiel. Toch moet ik zeggen dat ik het niet vervelend vond. Aan het animatieteam wen je snel genoeg en als je een beetje op de juisten tijdstippen (heel vroeg of heel laat) eet, valt het met de kinderherrie reuze mee. De sfeer is ok, mijn persoonlijke ervaring is; liever duitsers dan britten.
Het eten is prima: veel salades, vis en gegrild vlees. Na 2 weken kende ik het aanbod echter wel van buiten.
Kamers zijn ook goed, niets mis mee. Al met al een prettig hotel.
Kitespot Alex Beach (Theologos Beach)
200m links van het hotel ligt de kitespot. Het strand is 25m breed en ligt vol met dikke kiezelstenen; schoentjes zijn aan te raden maar ja, met schoentjes kiten is ook waardeloos dus ik heb de hele vakantie met gaten en sneetjes op m'n blote vloeten gelopen...
Let op: om de 50m bevinden zich 20 cm onder water betonnen dammetjes die 20m het water in lopen.
70m vanaf het strand ligt een zandbank waar het stadiep is. Op de zandbank breken golfjes van 0,5 a 1,0m.
Achter de zandbank wordt het snel diep en vind je veel windgolven van 1 a 2m hoog.
De spot is rustig: maximaal 5 kites tegelijk op het water. Dit is perfect voor een spot die +/- 500m breed is.
Het is niet de bedoeling dat je voor het hotel gaat kiten. De Happysurf school is hier gevestigd en zal je hier ook nadrukkelijk op wijzen. Uitvarende windsmurfen, zwemmers en badgasten maken de 100m voor het strand ongeschikt om te kiten. Mocht je door een inkakkende wind toch downwind voor het hotel langs gaan: die gasten van Happysport gaan helemaal uit hun naad! Helaas vond ik dat er niet echt een positieve kitesfeer rond het surfstation hing; de vibe die je hoort te krijgen bij zo'n station was niet aanwezig...
Al met al een redelijke spot; geschikt voor de wat meer gevorderde kiter.
Kitespot Prasonisi
Drie keer had ik het voorrecht om op Prasonisi te kunnen kiten: een droomspot.
Het is als het ware een stuk strand zo groot als de Brouwersdam wat het zuidpuntje van Rhodos verbindt met een klein eiland. Aan de ene kant van het strand heb je golven (bij 6 bft tot 3m hoog!), die erg clean komen binnenrollen. Aan de andere kant heb je een spiegelgladde racebaan.
Let op: bij de golven-kant is de wind pal onshore, daarentegen is bij de vlakke kant de wind pal offshore.
Mocht je afdrijven dan, zo hoorde ik bij gerucht, komen ze je voor € 50,- met een bootje halen...
Zoals gezegd een superspot.
www.prasonisi.comWindcondities
Van de 15 dagen heb ik 2 dagen niet kunnen kiten! Lijkt me een prima score.
Bij Alex Beach pikt de wind tegen 14:00 op en trekt aan tot ongeveer 18:00:
gemiddeld 13 a 20 knopen: 16/14/12 m2 kites meenemen dus.
Prasonisi is vanaf 12:00 al ok en het gaat daar flink tekeer tot in de avond:
gemiddeld 17 a 30 knopen: 12/10/8 m2 kites meenemen dus.
Mij is Rhodos prima bevallen. Voor toeristische informatie kun je beter even googlen.
Groetjes Martijn