windwaarschuwing

Stanley

November 06, 2007, 13:04:11
edit2Rapporteer  
jongens het wordt een serieuze winddag vandaag
Bij twijfel niet toch maar even proberen
komen nog genoeg andere dagen met iets minder omstuige omstandigheden.

NOORDWESTELIJK 10-18 KNOPEN, IN HET OOSTEN EERST NOG
WESTELIJK 5-10 KNOPEN. AAN DE KUST EN OP HET IJSSELMEER 20-28
KNOPEN, OP DE WADDEN 27-35 KNOPEN. VOORAL BIJ BUIEN OOK
UITSCHIETERS 25-32 KNOPEN. IN DE KUSTGEBIEDEN 32-40 KNOPEN. OP DE
WADDEN EERST NOG 37-45 KNOPEN.
Jeroen Oomen

Antwoord #1 November 06, 2007, 13:50:40
edit2Rapporteer  
Hoop rode pijltjes: http://www.vliegerweer.nl/
Oppassen dus!

Gisteren met deze wind heb ik iemand "gered" die even zijn 14M kite wilde proberen die hij net van iemand over had gekocht. Geen safety, kite was half opgepompt en liet hem recht in het windvenster omhoog, terwijl ingehaakt. Ik liep een paar honder meter van die persoon vandaan, maar toen ik het nummertje 14 op zn kite zag staan begon ik maar vast te rennen, en dat bleek ook nodig: hij ging met een noodgang op de boulevard af (Scheveningen). Kite ging alle kanten op (doordat hij niet goed was opgepomt) en die jongen werd er met een noodgang achteraan gesleept/gelift. Hij had geluk dat ik de kite net uit de lucht kom pakken toen hij laag bij de grond was (op de boulevard!), anders was dit voor hem niet goed afgelopen.
Ik ben dan ook flink boos geworden, maar volgens mij verstond hij de helft niet (die jongen was pools ofzo?) en hij dacht zelfs dat ik de kite weer omhoog ging laten. Na nog een keer duidelijk te hebben gemaakt dat de wind toch echt veel te hard was om op het land te klooien met een 14m is hij toch maar in gaan pakken. Hij vroeg of het morgen (vandaag (dinsdag) dus) wel kon.......... Na nog een keer duidelijk te hebben uitgelegd dat er mensen zijn die op deze manier sterven en dat de wind dinsdag nog veel erger zou zijn besloot hij dan maar te wachten op minder wind (en hopen dat hij at ook echt doet!).
Het betrof trouwens een oude naish kite met een gerepareerde scheur van de LE tot het einde). De persoon die hem verkocht heeft aan die jongen had wel wat instructies mogen geven. Er zat zelfs geen safety op de kite, lekker dan als je ingehaakt over het stand wordt gesleept en de kite onbestuurbaar is. En volgens mij dacht die jongen dat het normaal was zand te happen, hij leek niet bepaald geschrokken.
Ze waren bezig op het stuk strand tussen jumpteam en strandclub WIJ in....
ES

Geen avatar

Antwoord #2 November 06, 2007, 14:33:50
edit2Rapporteer  
Jezus, hoe oud was die gast dan ? Die was zeker van het weekend langs het NK gelopen en dacht dat wil ik ook! Er komen steeds meer kites bij he! Het is hier nu een dikke 6 BFT met vlagen van 2 BFT. vlagen van 1 BFT zijn al erg!

Ohw bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Schaal_van_Beaufort
Quote: De schaal van Beaufort wordt níet gebruikt voor de snelheid van rukwinden op zich. Heel vaak worden die twee met elkaar verward. Als de wind bijvoorbeeld gedurende 10 minuten waait met een gemiddelde snelheid van 70 km/u met pieken tot meer dan 117 km/u, is er dus geen sprake van windkracht 12 (orkaan), maar van windkracht 8 (stormachtige wind).

Maar dan zeggen alle weermannetjes en weervrouwtjes vast wel, STORM met orkaanwindsnelheden!
JorritPi

Antwoord #3 November 06, 2007, 14:42:45
edit2Rapporteer  
Ongelovelijk dat soort mensen...maar jij hebt 't juiste gedaan. ThumpsUp

Gaat één van jullie vandaag nog naar Scheveningen? Ik zit thuis te wachten tot ik mensen op het strand zie  loser

pfff wel veel wind trouwens...  ListenToMe 30 knopen met stoten van 38 knopen.
martijn

Antwoord #4 November 06, 2007, 15:00:05
edit2Rapporteer  
whow wat een wind!
scheveningen ziet er erg uit op de cam! Joepie
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #5 November 06, 2007, 15:08:37
edit2Rapporteer  
http://www.scheveningenlive.nl/beach1.html
lekker klotsen! Tjeez wat een verhaal van die imbioot met z'n 14, goed gehandeld Jeroen! Anders hadden we for sure weer een niksverhaal in de krant. Ga maar lintje halen bij Bea.
Ponk

Geen avatar

Antwoord #6 November 06, 2007, 15:11:07
edit2Rapporteer  

Gaat één van jullie vandaag nog naar Scheveningen? Ik zit thuis te wachten tot ik mensen op het strand zie  loser

pfff wel veel wind trouwens... ListenToMe 30 knopen met stoten van 38 knopen.

ja ik wil graag maar mijn kleinste is een 10.
beetje groot. verder zie ik er niemand.
chico

Antwoord #7 November 06, 2007, 15:20:02
edit2Rapporteer  
Bij twijfel gewoon niet gaan. Het is kwestie van juiste materiaal en skills. Heb je beide en kan je de weersconditie goed analyseren dan kan je varen. Ik ben nog moe van gisteren dus vandaag niet.
Iman

Geen avatar

Antwoord #8 November 06, 2007, 16:24:24
edit2Rapporteer  

Gaat één van jullie vandaag nog naar Scheveningen? Ik zit thuis te wachten tot ik mensen op het strand zie loser

pfff wel veel wind trouwens... ListenToMe 30 knopen met stoten van 38 knopen.

ja ik wil graag maar mijn kleinste is een 10.
beetje groot. verder zie ik er niemand.

ja ik zit met hetzelfde probleem, deze week overdag moet ik werken maar het weekend zit ik in friesland, maar mijn kleinste is ook een 10 SLE weliswaar. maar even afwachten hoe de wind zaterdag/zondag is.
Ron Rodeo

Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #9 November 06, 2007, 17:31:48
edit2Rapporteer  
ik ga ook niet.
mijn kleinste is een 9 bow.
buiten het feit dat ik nu wat last van rug heb ga ik zoiezo niet.
ben niet bang of iets maar neem gewoon het risico niet met 9 bow.
het is vragen om problemen.

zoals anderen al zeggen, bij twijfel niet gaan.
@rjen

Geen avatar

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #10 November 06, 2007, 18:37:46
edit2Rapporteer  
Mmmmmmmmmm.................heb een waroo'07 7 en de skills maar zit op mijn werk me te verbijten!!!!!!!!!
Kevin

Antwoord #11 November 06, 2007, 18:41:33
edit2Rapporteer  
Ik heb een 8.5m dus morgen lekker knalluhhhh Grin:D:D
Bram Wilbrink

Antwoord #12 November 06, 2007, 18:58:05
edit2Rapporteer  
Uitlenen die waroon 7 
TtHoM@s

Antwoord #13 November 06, 2007, 19:02:18
edit2Rapporteer  
Mmmmmmmmmm.................heb een waroo'07 7 en de skills maar zit op mijn werk me te verbijten!!!!!!!!!

he lastig voor je  Tongue dan ga ik maar mijn waroo 7 uitlaten

maar ik heb net 2 uur gespijbelt en ga nu weg  Grin   laterrZ

ja zat je nog maar op school he  loser
Morres

Antwoord #14 November 06, 2007, 19:13:38
edit2Rapporteer  
ik zit op stage Angry
Kevin

Antwoord #15 November 06, 2007, 19:14:47
edit2Rapporteer  
Ikke heb lekker tot maandag vrij Tongue heb er zin in Grin
radrobby
Gast
Antwoord #16 November 06, 2007, 19:55:21
edit2Rapporteer  
shit,.. kom bijna nooit op deze praatsite,.. maar zie dat er wat belangstelling was voor te schitteren op scheveningen,... helaas te laat nu voor mij,.. morgen iemand om 1300uur?
tot 30 knopen, dikke lol,...
niet bang zijn voor wat wit schuim hoor,..... zit ook op je bier,...
JorritPi

Antwoord #17 November 06, 2007, 21:11:02
edit2Rapporteer  
Ik ben net een uurtje terug van Scheveningen.. van 9:30 to 13:30 wezen varen...

De wind was erg vlagerig maar prima te doen met een 9m. Ik ben niet één keer overpowered geweest. Dus met een 10m kan je nu prima varen.
Lekkerrrrrrr knallen.

Veel plezier nog voor de gene die nog gaan!!!!  Joepie Joepie Morgen maar weer even op Oostvoorne kijken.  loser
radrobby
Gast
Antwoord #18 November 06, 2007, 21:13:42
edit2Rapporteer  
getsie!! YeSS,.. precies de tijd dat ik ook effe wilde,... zag steeds wel en niet twee kiters,... dus steeds dacht ik: zal ik wel, zal ik niet!
morgen weer een kans! ThumpsUp
Haring High Richardt

Antwoord #19 November 06, 2007, 23:37:32
edit2Rapporteer  
Citaat

Hij was weer top op Andijk     ThumpsUp ThumpsUp

Het was weer een echte andijk wind met vlagen van 35 knopen    Grin
Heerlijk gevaren van 11.30 tot 16.00 uur met de waroo7.     Joepie YeSS Joepie YeSS     

Heb zelfs nog een kite loop gemaakt volgens een getuige.   

Jammer voor die gasten die later kwamen toen de wind inkakte    ThumpDown

Morgen maar weer eens een daggie naar zee met theo teiger   ThumpsUp
Jeroen Oomen

Antwoord #20 November 06, 2007, 23:56:13
edit2Rapporteer  
Jezus, hoe oud was die gast dan ? Die was zeker van het weekend langs het NK gelopen en dacht dat wil ik ook!
Jongen was tussen 20-25 jaar oud, met roodachtig stekeltjeshaar.

De manier dat hij hem opliet ook: kite helemaal ingegraven, plat op de grond en half opgepomt, toen wat lijnen aantrekken en naar achteren lopen, de kite klapte aan een kant dubbel (reverste bijna) maar dit herstelde.
Maargoed, gelukkig goed afgelopen, hoop dat hij het volgende keer uit zn hoofd laat.

JorritPi

Antwoord #21 November 07, 2007, 02:09:18
edit2Rapporteer  
Jezus, hoe oud was die gast dan ? Die was zeker van het weekend langs het NK gelopen en dacht dat wil ik ook!
Jongen was tussen 20-25 jaar oud, met roodachtig stekeltjeshaar.

De manier dat hij hem opliet ook: kite helemaal ingegraven, plat op de grond en half opgepomt, toen wat lijnen aantrekken en naar achteren lopen, de kite klapte aan een kant dubbel (reverste bijna) maar dit herstelde.
Maargoed, gelukkig goed afgelopen, hoop dat hij het volgende keer uit zn hoofd laat.

Ik las laatst dat ze een soort kite-bewijs willen gaan invoeren! En dit vind ik een goed idee. Af en toe sta ik met kromme tenen te kijken naar gasten die voor het eerst of bijna voor het eerst het water op gaan zonder skills en zich niet bewust te zijn van de gevaren, waardoor snel handelen bij gevaren ook niet het eerste is waarop word gereageert.
Mensen zijn nou eenmaal niet allemaal het zelfde en er zitten soms gewoon lompe gasten tussen die geen enkele vorm van bewustzijn van gevaren kennen. En hier moet gewoon echt aandacht aan geschonken om de ongevallen te beperken.

In de media zou er meer aandacht moeten zijn voor, zo veilig mogelijk kitesurfen ipv. negativiteit en de scholen nog meer aandacht voor veiligheid.

....een bekend discussie punt... hahaha

maar ik dacht zo, als de media niet wil meewerken................

Er zijn websites zoals Skoeps.nl en Ikoptv.nl die volledig bestaan van burgerjournalistiek (nieuws voor burgers door burgers) en hebben in Nederland een vrij groot bereik. Op deze websites kan iedere burger foto's en filmpjes plaatsen en als ze goed genoeg zijn halen ze de televisie of de kranten. Maar het krachtige achter dit idee is dat je op deze manier nieuws in de media kan brengen vanuit het perspectief zoals jij het brengt. Misschien een leuk idee om op deze manier een bewustzijn van veiligheid te creëren omtrent kitesurfen.

Tis maar een ideetje wat misschien helemaal niet werkt maar niet verkeerd om over na te denken toch....
Jeromez

Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #22 November 07, 2007, 03:08:22
edit2Rapporteer  
Een kitevaarbewijs zou sommigen inderdaad niet misstaan.
Zelf ga ik bij harde wind voorlopig nog even niet varen. Vind het wel machtig mooi om te kijken naar de experts Smiley
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.