North Evo 2008 (F-one Bandit?)

Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
November 28, 2007, 14:34:28
edit2Rapporteer  
Stond al op hanglos.nl, een filmpje van de nieuwe kite van North genaamd Evo:

[youtube]Tv-ZfDSsUa8[/youtube]

Sommige kites lijken op elkaar vanuit de verte, maar dit lijkt wel een F-one Bandit gemaakt met de kleuren en logo's van North. Zelfs de F-one Evo (leuke naam) V-bridle is identiek (blijkbaar heeft F-one geen patent aangevraagd). Daar ik zelf al een tijdje bezig ben met een vervanger voor mijn 9m2 Rebel was mijn oog al gevallen op deze kite.

Ook heb ik de F-one Bandit getest waarover ik heel enthousiast ben. Hij heeft bijna de power en inzetbereik van een Rhino7, net zo'n goed stuurgedrag (maar blijft bij vrijwel total depower wel bestuurbaar, een mega pluspunt) en het herstarten is kinderspel.

Daar ik al 4 jaar North vaar zou de keuze voor deze Evo de makkelijkste zijn. Alleen heb ik ondanks de dealer catalogus van North voor 2008 gehad waar deze evo en ook de nieuwe Rhino8 in staan. Helaas ontbreken hierin nog de details over deze twee kites. Wat er wel instaat is de volgende tabel:

M.a.w. waar de bandit gewoon dikke prestaties alround wordt de Evo hier weggezet als beginnerskite. Heeft iemand hier al aangehangen, of kan er meer over vertellen?
Roni-Size

Antwoord #1 November 28, 2007, 14:50:37
edit2Rapporteer  
mooi filmpje op Mauritius ...ja daar zitten op het eiland wel twee North schops haha... wat een gave spot...
Ben wel benieuwd naar die kite...
RH

Antwoord #2 November 28, 2007, 15:24:35
edit2Rapporteer  
Als je leest wat North schrijft in de press release van de EVO, dan dichten ze hem juist hele goede low-end toe. Net als F-one bij de Bandit doet (en dat is ook zo kan ik uit eigen ervaring melden). Raar dat juist dit punt minder scoort t.o.v de andere types in het overzicht.

Ik denk dat North hier strategisch aan het werk is, en niet direct z'n andere kites (Rebel & Rhino) wil afvallen. Zal mij niets verbazen als North in de toekomst verder gaat met het EVO systeem (evt met een Vegas ernaast).

BTW: Ook raar dat de flying speed van de EVO zo laag wordt ingeschaald. Of hij is inderdaad heel anders dan de Bandit, want de Bandit is wel de snelste kite van de wereld op dit moment (+/- de 5 snelste runs ooit zijn met de Bandit gevaren). Of is flying speed iets anders dan (vlieg)snelheid?
Hessel

Antwoord #3 November 28, 2007, 15:37:27
edit2Rapporteer  
Ik denk dat ze met flying speed bedoelen de snelheid van de vlieger zelf, dus hoe snel hij door het windvenster vliegt. Sommige kites doen dit sneller dan ander. Maar als je kite sneller vliegt zal die meer kracht geven en ga je misschien ook wel sneller
RH

Antwoord #4 November 28, 2007, 16:49:01
edit2Rapporteer  
Ik begrijp wat je bedoelt Hessel, daar dacht ik ook aan. Maar een kite die sneller door het venster gaat heeft blijkbaar minder (lucht)weerstand. Dat zou, lijkt mij, dus ook moeten betekenen dat de kite ook sneller is op speedruns.
florisvw

Geen avatar

Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #5 November 28, 2007, 17:25:41
edit2Rapporteer  
ik sprak in mijn vakantie op isla coche een team rider van north en die vertelde mij dat de evo van north hun nieuwe beginners kite zou worden. dit omdat de nieuwe rebel (en dan vooral de kleinere maten) te snel zijn geworden.

ik vaar zelf de bandit en vind dit een erg fijne kite! ik ben er super tevreden mee.

als ik een north zou kopen zou ik persoonlijk voor een vegas gaan, deze is toch beter voor uithaken en denk ik dat je een hoger niveau mee zal bereiken. dit is alleen gebasseerd op wat ik heb gezien op het water.
Michiel.
Moderator

Antwoord #6 November 28, 2007, 19:58:45
edit2Rapporteer  
Ik begrijp wat je bedoelt Hessel, daar dacht ik ook aan. Maar een kite die sneller door het venster gaat heeft blijkbaar minder (lucht)weerstand. Dat zou, lijkt mij, dus ook moeten betekenen dat de kite ook sneller is op speedruns.

Dat is ook het bizarre aan de Bandit: als je uithaakt valt hij meer terug naar de powerzone, zonder te stallen zoals alle bow's/flatkites die ik ken wel doen. Dat systeem met pulley's op die v-bridles doet blijkbaar revolutionair werk. De kite heeft als het ware een veranderlijk profiel i.p.v. louter de hoek van inval te veranderen.

North was hier al lang mee bezig. Vanaf het eerste kiteontwerp op de tekentafel tot de eerste productie batch zit heel veel tijd. Een kopie van de F-one zal het daarom waarschijnlijk ook niet zijn, tenzij ze de Bandit al in prototype fase hebben gezien.

De voorgaande jaren klopte een dergelijk overzicht van North meestal wel. Als de Evo echt net zo'n alround talent zal zijn als de Bandit dan verslaat hij de Vegas en de Rebel op de eerste plaats, en de Rhino als hangtime en speedkite op de tweede plaats. Kan het me niet voorstellen...

Testen is weten! Ik geloof dat de eerste exemplaren pas in febuari/maart in NL zullen arriveren. Dus nog ff wachten. In de nieuwste kb.de staat een vaarimpressie van deze kite. Zodra ik hem heb zal ik laten weten wat ze ervan vonden hier.
globe

Antwoord #7 November 28, 2007, 20:47:13
edit2Rapporteer  
De EVO is zeker GEEN beginnerskite maar door de easy going en super relaunch prima te gebruiken als beginnerskite.

De bovengetoonde sheet is niet reëel. Eerste instantie zou de EVO een beginnerskite worden maar daar is vanaf gestapt.

Ik heb net het eerste sample gezien en dat beloofd veel! De bar is een vereenvoudigde 5Th element zonder 5th lijn die wel geupgrade kan worden naar een 5th bar. Kite zelf is stevig! trailing edge van dacron, kevlar pads op de LE, geen cambattens.

bridle is makkelijk te vervangen in geval van slijtage en verder geen overtollige poespas aan deze kite.
~Kas

Antwoord #8 November 29, 2007, 00:29:16
edit2Rapporteer  
mooie kite,wel een beetje heel erg nageaapt van f-one!
spoetnik

Antwoord #9 November 29, 2007, 00:47:37
edit2Rapporteer  
Heeft ook wel wat weg van de Royal Era vind ik. Zelfde toom volgens mij.
Sake
Gast
Antwoord #10 November 29, 2007, 02:37:49
edit2Rapporteer  
Volgens mij is juist de V8 een zwaar onderschatte kite door velen vanwege het principe nieuwer zal wel beter zijn. Nu weer met het Delta ontwerp. We zullen zien.
Michiel.
Moderator

Antwoord #11 November 29, 2007, 06:05:51
edit2Rapporteer  
Er is nog weinig bekend over deze kite. Ik hoor hier nu dat de kite niet meer als beginnerskite in de markt zal worden gezet, is daar al info over te vinden ergens?

Lees net op het duitse forum dat er al mee gevaren is, en een aantal mensen hebben hem 1 op 1  getest met de Bandit. Op zich nog weinig info over de eigenschappen, wel komt naar voren dat het twee verschillende kites zijn.
pannekoek

Geen avatar

Antwoord #12 November 30, 2007, 18:20:27
edit2Rapporteer  
Kom net met de EVO 9m2 van het water af! Was in scheveningen met net iets aflandige wat vlagerige wind.

In de lucht valt meteen de iets lagere ar op vergeleken met de rebel waar ik normaal mee vaar. Niet extreem laag en zag het na twee minuten al niet meer. De kite is zonder poespas opgebouwd. Verstevigingen zijn gemaakt van kevlar patches. Die zitten op de leading edge en bij de toming punten. De trailing edge is van wat dikker doek gemaakt, een soort dacron maar dan met dat spinaker patroon erin. Volgens mij hetzelfde wat ze op de vegas 2008 gebruiken.

De struts worden apart van elkaar opgeblazen. De bridle is anders dan die van de Bandit. Het katrolletje zit op een andere plaats. Mocht het katrolletje de lijn doorslijten dan breekt alleen een gedeelte van je toming blijft je kite bestuurbaar. De bardruk is vergeleken met de Bandit een stuk lager. Heb gehoord dat de prijs dat ook is.

Allemaal mooie en aardig maar daar heb je weinig aan als de kite niet lekker vliegt. De evo stuurt snel en veel directer dan die sheet van NKB aangeeft. Geen problemen met aanpassen na een jaartje rebel varen. De depower is volledig, als je de bar loslaat trekt de kite niets meer. Springen is top. Makkelijk en lekker hangtime. Uitgehaakt op vol power ook goed, kite stalde niet. In de golven uitgehaakt heb ik de depower wel iets ingetrokken. Loopen met de kite is zoals met alle platte kites, hoe harder je aan je bar trekt hoe minder pull in de loop. Golfrijden is helemaal te gek met deze kite! Doordat hij zo snel kan draaien en het grote bereik heb je super veel vrijheid op de golf.

Als laatste puntje de relaunch... makkelijker dan dit wordt het niet. Je crashed de kite en hij gaat uit zichzelf de hoek in en wacht tot je de bar pakt en hem de lucht in stuurt. Ook op het strand blijft de kite zonder handen aan je bar rustig in de hoek op 1 punt hupsen tot je klaar bent om te gaan. Zelf launchen was een eitje op de normale platte kite manier (lijnen achter je kite langs aantrekken zodat je kite in de wind draait, kantelt en launched).

Echt het laatste puntje is de lowend. Best goed als je het mij vraagt. Weeg 95 kilo en had power zat met die magere 20 knopen van vanochtend. Vaar op een Jaime L van 134cm.

Heb geen slechte punten kunnen ontdekken in de kite. Lijkt dus echt heel allround te zijn. Ik zie het als de North kite voor de rider die geen 5e lijn wil, niet alleen maar hardcore freestyled en houd van springen, golfrijden, super easy handling en de zekerheid wil van een ontzettend makkelijk herstartende kite.
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #13 November 30, 2007, 20:08:09
edit2Rapporteer  
goeie tekst, bedankt! Kan ik goed gebruiken want ben in de markt.
Enneh... kan je iets zeggen over jou journalistieke onafhankelijkheid?
pannekoek

Geen avatar

Antwoord #14 November 30, 2007, 21:01:49
edit2Rapporteer  
ach wat heet onafhankelijk... Smiley vaar al heel wat jaren met NKb kites (en probeer zoveel mogelijk andere merken uit), ben meer van de vergelijkende info laat ik maar zeggen..
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #15 November 30, 2007, 21:07:05
edit2Rapporteer  
slightly biased? geeft niet, als het een nikskite is prijs je 'm alleen aan als je er 20 op voorraad hebt...
Michiel.
Moderator

Antwoord #16 December 01, 2007, 03:38:06
edit2Rapporteer  
Pannekoek, hoe kom jij aan een testmodel? Ik zou deze kite ook graag willen testen, zeker ook omdat ik al aan de Bandit heb gehangen. Ik heb een heel seizoen met Rebel gevaren (9m2), alsook de R7.

Ik denk er sterk aan om over te stappen op de Bandit, ik zou graag geloven dat de Evo minstens zo goed is.
Buur

Antwoord #17 December 01, 2007, 19:07:53
edit2Rapporteer  
Toch grappig dat je dan een nickname maakt die je allleen voor dit topic hebt gebruikt en je niet met een al bestaande naam post, dat geeft zeker je onafhankelijkheid aan.
Maarja je kan ook niet NKb afvallen als je er een aantal jaartjes mee vaart ;-)

Michiel.
Moderator

Antwoord #18 December 01, 2007, 21:35:36
edit2Rapporteer  
Toch grappig dat je dan een nickname maakt die je allleen voor dit topic hebt gebruikt en je niet met een al bestaande naam post, dat geeft zeker je onafhankelijkheid aan.
Daar heb je een punt!

Maarja je kan ook niet NKb afvallen als je er een aantal jaartjes mee vaart ;-)

Ik vaar vier jaar NKb en ik kijk ieder seizoen kritisch naar het nieuwe materiaal. De Bandit heb ik 1 op 1 getest met mijn R7, en ik kan niet anders zeggen dat ik erg enthousiast ben. Niet dat de R7 onderdoet voor de Bandit, in tegendeel. De Bandit komt juist heel dicht in de prestatis van de R7 in de buurt, maar blijft wel in heel erg gedepowerde hoek van inval bestuurbaar. Ook de relaunch is superieur aan die van de R7.
Michiel.
Moderator

Antwoord #19 December 04, 2007, 15:44:50
edit2Rapporteer  
Vond nog wat info en foto's (biased jazeker):

De AR lijkt wel minder als die van de F-one Bandit. Kite ziet er wel goed uit moet ik zeggen.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.