Hier ff kort mn review over de Gaastra Max II 10m² die ik getest.
Maar eerst even mededeling van algemeen belang (
)
Sinds afgelopen vrijdag ben ik gesponsord door Gaastra via Intersurf Sneek.
Ik ben al een aantal jaren klant bij Intersurf voor spullen als wetsuits,depowercords,schoentjes dat soort dingen. Toen ik Gaastra benaderd hebben zij het samen voor mij mogelijk gemaakt om voor hen te gaan varen.
Ik wil hier even BENADRUKKEN dat ik de Gaastra Max wilde gaan varen vanaf het moment dat ik 'em getest had (met een aantal andere jongens) voor KSM. Ik vaar dus een product waar ik zelf volledig achter sta. De volgende review is geschreven VOORDAT er uberhaupt contact was met Gaastra. Tevens heb ik tot nu toe geen negatief woord gehoord over de max(ook niet van 07) van de jongens die er mee gekite hebben.
Ok, dat gezegd, hier de review.
Gaastra is wat mij betreft terug van weggeweest, na falende ontwerpen zoals de Force en de Vision, zijn ze terug met een goed ontwerp. De kite ziet er netjes afgewerkt uit, het design is simpel. Simpel is gaastra's troef. De Max wordt netjes geleverd met bar,lijnen,pomp(met druk-meter) en leash. Voor de bar geldt het zelfde, geen moeilijke draden: aansluiten, en gaan.
Minpunten van de bar zijn de depower-koort, die lijkt, zoals alle Gaastra barren tot nu toe, slijtgevoelig. Daar staat tegenin dat ze niet veel verschillen van de meeste merken.
Wat ook een klein minpuntje is, is de 5e-lijn waarvan de lus moeilijk te pakken is, omdat het tussen de chickenloop zit, vooral wanneer het kouder is wordt het vervelend die vast te pakken, maar met een leash er aan vast is het geen probleem meer.
De kite is zoals gezegd makkelijk op te tuigen. De pigtails zijn van zware kwaliteit, net als de naden, struts en LE. Het onepump is ook makkelijk.
Op het water voelt de Max vertrouwd aan, een echte c-kite, met behoorlijke depower. De kite is snel, en reageert direct. De bardruk is normaal, je voelt goed waar de kite zit en herstarten is ook een eitje.
De loops zijn krachtig. De kite luistert wat nauwer naar het windbereik (dan mn uber low-end Caution), maar geeft een goede lift, met erg lekkere airtime.
De safety zit in orde bij de Max, door de safety te gebruiken schiet de chickenloop open.
Gaastra heeft een toegankelijke kite gemaakt die voor zowel beginners als gevorderden te gebruiken is.
> (in het kort)
> +Je voelt goed waar kite is, goede depower, goede relaunch, simpele bar, goede afwerking overal, goede lift en hangtime.
- vervelende 5th-lus, slijtgevoelige depower-koord(time will tell).
Omdat maten nog al kunnen verschillen qua eigenschappen zal ik mn 8 & 12 los van elkaar nog gaan reviewen. Dit bovenstaande verslag gaat over de max II 10m² die in augustus in nederland de kust afging.