Vinnen onder een hoek

xav

Geen avatar

Januari 17, 2006, 23:39:20
edit2Rapporteer  
FF zomaar iets.

waarom staan vinnen van kiteboards niet scheef onder een kiteboard aangezien je een kiteboard meestal op een kant vaart. Dus ipv      _____        _____
                                      |     |         /      \

______
Als je een golfsurfboard van achter bekijkt zie je ook de vinnen zo staan /   |   \  waarin I uiteraard de middelste vin is.

Joost--

Geen avatar

Antwoord #1 Januari 17, 2006, 23:49:17
edit2Rapporteer  
Zorgt dat er niet voor dat je board in het water blijft.

dus naast horizontale grip ook wat extra verticale grip?
maar eerlijk gezegt weet ik het ook niet
Lord of the Boards

Antwoord #2 Januari 18, 2006, 00:53:33
edit2Rapporteer  
Ik denk dat het bij een golfsurfboard meer is voor extra wendbaarheid. Als je het board kant, werkt de vin die daardoor in het water wordt gedrukt als een soort roer, waardoor de achterkant van het board naar buiten gaat. daardoor stuur je dus extra snel.

Dit is mijn theorie die ik net uit mijn duim heb gezogen en ik weet ook niet of het bij kiteboards eventueel net zo werkt.
xav

Geen avatar

Antwoord #3 Januari 19, 2006, 02:16:49
edit2Rapporteer  
En dan nog iets, waarom zou best de vinnen zo ver naar het midden plaatsen? ze hebben voor 2006 de boarden niet veranderd, dus zijn ze misschien wel tevreden met hun boards.

Lijkt me trouwens dat wanneer je de vinnen zo ver naar het midden plaats dat je dan wel beide vinnen gebruikt, en wanneer je ze ver op de tips hebt, dat je tijdens varen voornamelijk je voorste vin niet gebruikt. toch? Iemand hier nog ideeen over?
Wimt

Antwoord #4 Januari 20, 2006, 00:04:24
edit2Rapporteer  
Bij een surfboard zorgen de buitenvinnen voor extra waterstuwdruk naar de hoofdvin in het midden, zodat die hoofdvin geen ` spinout krijgt`, zijn grip verliest, werkt echt 100 %, kost snelheid, en je moet de kleine vinnen een stuk voor de hoofdvin plaatsen voor het gewenste effect. Onze boards hebben 4 hoofdvins, dus elk zo`n ` truster` geeft 8 trustervinnetjes, geeft teveel gewwicht
oz

Antwoord #5 Januari 20, 2006, 02:05:35
edit2Rapporteer  
wimt,

met al het respect,,,,,maare hoeveel draadjes heb jij los zitten...volg al een tijdje jou ideen en bouwsels schater schater schater

Mzzl, OZ
Morres

Antwoord #6 Januari 20, 2006, 06:45:07
edit2Rapporteer  
vinnen onder een hoek werkt denk ik niet, maar wat d8 je van gedraaid?

dus dat je je vinnen 2 a 5 graden draait tov de lijn in de lengte van je board? iemand al getest?
ik heb het met mijn board 2graden laten afwijken, maar ik heb te weinig ervaring/vergelijkings materiaal om te vergelijken Grin
Brenkie

Antwoord #7 Januari 21, 2006, 15:38:19
edit2Rapporteer  
Check dit uit heren:    http://www.4wfs.com/index.php?p=how-it-works
xav

Geen avatar

Antwoord #8 Januari 26, 2006, 01:59:28
edit2Rapporteer  
tnx, interessant linkje.
xav

Geen avatar

Antwoord #9 Januari 26, 2006, 02:01:58
edit2Rapporteer  
Best heeft bij hun boards de vinnen heel erg naar het midden, Klopt het dan dat deze boards

Sneller zijn?
Stabieler zijn?
Iets minder wendbaar zijn?

Tim Melkbus
Gast
Antwoord #10 Januari 27, 2006, 02:45:38
edit2Rapporteer  
Hey mensen,

Als je de vinnen meer naar het midden van het board verplaatst word je bord wendbaarder en minder koesvast. Ik bedoel meer naar het midden van de lengte. Door dit te combineren met een ronde, scherpe of block rail kan je de vaar eigenschappen bepalen van het bord.
D1is

Antwoord #11 Januari 27, 2006, 03:45:31
edit2Rapporteer  
ja maar dan is het ook... varen... je komt echt neit van het water af als je je vinnen onder de hoek zet... blijf je aan het water plakken en dat is het... zonde van de tijd en board... ik zou dr niet mee gaan experementeren.

xav

Geen avatar

Antwoord #12 Januari 27, 2006, 06:06:15
edit2Rapporteer  
Nee vinnen onder een hoek , hoeft van mij al niet meer,

Maar eh. uit de link begrijp ik juist dat het board minder wenbaar wordt wanneer je de vinnen naar het midden zet (in de lengte) en juist wendbaarder wanneer je ze naar de tips toe verplaatst. Ik vergelijk het dus even met een roer van een zeilboot, hoe verder naar achter hoe directer het stuur gedrag, of is dit juist fout?
wouterb

Antwoord #13 Januari 27, 2006, 06:11:03
edit2Rapporteer  
Dat klopt, alleen staan dat roer altijd rechtuit. Dus: als je ervan uitgaat dat je plank over het midden draait. dan is het zo dat hoeverder de vin van dat midden staat hoe meer dat stabiliteit brengt.
Jelmer

Geen avatar

Antwoord #14 Maart 08, 2008, 20:54:20
edit2Rapporteer  
ja maar dan is het ook... varen... je komt echt neit van het water af als je je vinnen onder de hoek zet... blijf je aan het water plakken

Dit vraag ik me eigenlijk af. Heb je(of iemand anders) ervaring hiermee?
Het lijkt mij dat het behoorlijk wat voordelen heeft om de vinnen evenwijdig aan de stromingsrichting te plaatsen(dus schuin op het board). Standaard vinnen staan namelijk in zo'n positie, dat ze gestallt zijn en er dus een enorme bak weerstand achter de vin zit. Als je de vinnen schuin op het board zet, zou je een mooie (laminaire) stroming moeten overhouden...

Heeft echt niemand dit ooit geprobeerd??
Groeten!
Jelmer
WIMPIII

Antwoord #15 Maart 09, 2008, 17:00:17
edit2Rapporteer  
Goed onderwerp. Ben net een golfkitesurfertje aan het bouiwen. Het verschil in gebruik is natuurlijk ook belangrijk. De gewone golfsurfboards liggen volgens mij gewoon vlakker op het water. Met een golfkiteboard kant je toch ook enigszins aan. Dus de laatste vaar je ook een beetje op je rail. Bij een golfkiteboard komen er bijvoorbeeld ook veel meer zijwaartse krachten op de vinnen.
Waarom de vinnen onder een hoek staan bij een golfsurfboard heb ik nog niet kunnen vinden. Als iemand het weet hoor ik het graag.
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #16 Maart 22, 2008, 04:16:16
edit2Rapporteer  

Die vinnen en pockets zitten onder mijn Underground waveboard. Idd. zijn ze heel divers te verstellen.

Maar bij een golfsurfboardje vergeten jullie een eigenschap:

De middeste vin is in de lengterichting symmetrisch. Maar de buitenste hebben net zoals een vliegtuigvleugel een vlakke kant en een bolle kant. Ook in 0 graden gedraaid hebben ze dus wel degelijk een 'sturende' werking.

En alhoewel het lijkt alsof bij Wimt een paar draadjes los zitten heeft hij gelijk met dat verhaal van de truster opstelling.

Ik heb nog niet geexperimenteerd met de vinnnen. Maar toen ze in golfsurfstand stonden (twee buitenste vinnen naar buiten gedraaid over de lengte as, en iets naar buiten gekantelt over de horizontale as) stuurde het board als een tiet, maar enorm veel weerstand en niet op snelheid te krijgen.

Daarna alle vinnen neutraal over de twee assen gezet, toen voer het aanmerkelijk beter en sneller. Sturen gaat nog steeds hardstikke goed.

Maarja, groot verschil tussen een directional kwa vinnen en een TT.
WaZuP

Antwoord #17 Maart 25, 2008, 19:31:51
edit2Rapporteer  
Bij een golfsurfboard zorgt die hoek ervoor dat je board langzamer is en daardoor beter op de golf blijft, en dat ie sneller draait,

schijnbaar zijn 4 vinnen al een stuk effectiever als 3,

Bij kiteboards zou het ook kunnen echter zodra je je board vlak vaard zul je zeer veel snelheid verliezen en zodra je kant (meestal wil je dan nog rechtdoor om bijv hoogte te houden) wilt je board ineens meer gaan draaien.

Kiteboards zijn zels prima vinles te varen, alleen vlak varen word ietjse lastiger, lees losser,

En het in het midden of naar buiten plaatsen heeft bij best puur de reden dat ze nog steeds redelijk wakestyle zijn ingericht, en dat bij een wakestyle feeling je vinnen meer naar het midden staan van het board om te zorgen dat je een lossere feeling krijgt,
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.