Eerste tientallen meters gevaren!

rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #25 Oktober 31, 2006, 15:24:53
edit2Rapporteer  
he massari toppie, ben gister rond 3 uur op autoplaya met m'n 12 het water op gegaan en het was prima te doen. Voor mij zou een 9 duidelijk te weinig zijn geweest. Als je een beetje meer gevorderd raakt en sneller gaat varen, dan komt het moment dat je een stabiele eenheid met je kite wordt, dan blijft ie ook in de hoek staan. Als je dan teveel edged en langsamer wordt merk dat je iets moet afvallen om weer vaart te maken. Het blijft een kwestie van uitproberen en oefenen. Trouwens gister (middag) was het juist helemaal niet druk, k'heb iets van rond de tien kites geteld.
massari

Berichten: 150
Antwoord #26 Oktober 31, 2006, 17:27:23
edit2Rapporteer  
Weet ik, alleen ben ik zelf aangewezen op de weekenddagen... doordeweeks werk ik 40 uur in de week, dus ik moet mijn progressie meer zien te bereiken in de weekenden.

Zou ook wel doordeweeks willen kiten, maar dat gaat helaas niet.

massari

Berichten: 150
Antwoord #27 Mei 02, 2008, 17:27:43
edit2Rapporteer  
Even een reply op mijn topic uit eind 2006  Smiley

Helaas heb ik vorig jaar weinig kunnen oefenen  :'( Pas gisteren weer voor het eerst op het plankje gestaan in Oostvoorne. Zit nog steeds een beetje te klooien met het waterstarten, het gaat wel steeds beter.

Ik lig in het water. Doe mijn voeten in de straps van mijn board, ik stuur mijn kite eerst richting 11 uur en vervolgens richting 13 / 14 uur, elke keer vaar ik weg waarbij ik afhankelijk van de situatie wat meer rechtop sta of toch wat meer in de trapeze hang. Ik zie dat ik uit automatisme mijn kite weer wat meer richting 12 uur plaats en weg is de snelheid en lig ik weer in het water. Baal er wel van Roll Eyes het is me nog niet gelukt om de kite mooi in een hoek te houden. Wat doe ik nou echt verkeerd? Ik kan op dit moment alleen naar rechts varen, gisteren was de wind ZW/Z op Oostvoorne, misschien moet ik het met NW proberen omdat dat makkelijker is? Is dat iets om te proberen?

Heb ook een vrij smal board, een Cabrinha Icon 140. Zodra de snelheid er even niet meer inzit. Zinkt het schip al. Voel ook weinig contact met mijn board en het water, misschien toch maar een breder board nemen? Ik weeg 85kg.



Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #28 Mei 02, 2008, 17:55:31
edit2Rapporteer  
Veel voorkomende beginners probleem/denkfout Grin

Wat er gebeurd is dat je de kite naar beneden stuurt om uit het water te worden getrokken. Dat lukt en je staat, maar dan is de kite alweer schuin boven je (1 uur), aan de rand van het windvenster. En aan de rand is de trekkracht het minst.

Wat je moet doen als je kite nog net niet op 1 uur is, de kite weer naar beneden sturen zodat je hem in  de powerzone houdt. Dan blijft de kite trekken. Dit noemen we sinussen, daar heb je vast wel van gehoord.

De eerste duik is om je kadaver uit het water te trekken. Als je eenmaal staat moet je de kite snelheid laten maken. Immers als je kite twee keer zo snel vliegt neemt de trekkracht met factor vier toe! Dit doe je door de sinussen.

Als je eenmaal op snelheid bent zul je merken dat je snel je kite kunt "parkeren" in een hoek zodat hij zonder te sinussen hard genoeg trekt om te blijven varen, en niet meer doorvliegt naar de windvensterrand (waar de power het minst is)


Dus voordat de kite op 1 uur is alweer naar beneden sturen. Hoe harder de wind, hoe kleiner de sinusbanen moeten worden. Andersom ook heel belangrijk: weinig wind, grote sinusbanen vliegen om snelheid (= trekkracht) te genereren

Helaas duurt het ff voordat je de volgende kans krijgt, de wind is de komende tijd helaas afwezig Undecided



massari

Berichten: 150
Antwoord #29 Mei 02, 2008, 18:56:06
edit2Rapporteer  
Thanks Michiel, zo'n idee had ik idd al. Ik laat de kite weer te snel naar 13 uur vliegen, vervolgens laat ik hem te laat weer naar beneden sturen. Volgende keer een nieuwe kans. Moet ik trouwens ook nog rekening houden met de positie van het board? Meer of minder kanten? En meer of minder aan de bar trekken?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #30 Mei 02, 2008, 19:05:21
edit2Rapporteer  
Ik heb al verschillende mensen leren kiten, en iedereen doet dit niet goed in het begin Wink
Zelf kan ik ook nog herinneren hoe irritant het was dat je niet verder kon varen toen ik de waterstart onder de knie had. Alleen dat was nog met een C-shape in 2002 Tongue

Wat je board betreft, je moet snelheid maken in het begin. Kanten is meer weerstand, oftewel ook iets afremmen. Beter is om een beetje schuin met de wind mee te varen. Hierdoor vliegt je kite ook niet direct naar de windvensterrand. Zodra je dan snelheid hebt langzaam oploeven (tegen de wind insturen zodat je hoogte gaat lopen)

Als je dit eenmaal onder de knie hebt zul je merken dat je helemaal geen hoogte meer verliest. In den beginne is iets downwind gaan wel makkelijker
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.