IJmuiden 5 tegen 50

Jelle

Berichten: 1293
Mei 19, 2008, 04:46:57
edit2Rapporteer  
Vandaag veel kites op IJmuiden, verreweg de meeste lagen in het verboden gebied. Toch een paar in het andere gebied  ThumpsUp



Ik heb 5 man verteld dat dit het verboden gebied is en gevraagd of zij het doorgeven aan anderen.

Dit keer zeiden de meesten "volgende keer leg ik 'm daar wel neer".

Dat zal de invloed van de massa wel zijn. Als er zoooo veel hier liggen, maakt het toch niets uit dat ik 'm hier ook laat liggen.

Vorige keer lagen er maar een stuk of 10. Toen gingen ze meteen verkassen.



Ik denk dat je er dus vroeg bij moet zijn met het aanspreken. Als iemand aankomt lopen met z'n spullen en er liggen 10 kites in het toegestane gebied, zal hij niet zo snel z'n kite als eerste in het verboden gebied leggen. Als er 50 liggen, werkt het nog sterker.



Voor wie het nog niet wist: ten noorden van de kinderzoekpalen en houten palen is het toegestaan. Dat geldt ook voor kiten in de branding en zwemmersgebied, dus wat verder de zee op als je de hele baai wilt bestrijken.



Dus: spreek elkaar aan voordat er te veel kites liggen, dan werkt het niet meer.



============



Er is een vacature voor NKV-spotvertegenwoordiger voor IJmuiden, dacht ik. (Ga ik niet doen. Met een kitesurfschool  ben ik daar niet de aangewezen persoon voor, vind ik, te eenzijdig belang)



- Jelle
Micky

Berichten: 4101
Antwoord #1 Mei 19, 2008, 06:45:48
edit2Rapporteer  
"de vorige keer" daar was ik er ook 1 van....  Grin
Wij hebben toen idd onze spullen achter de in mijn ogen onduidelijke aangegeven kitezone verplaatst.
Hoe drukker het is, hoe moeilijker het gaat worden om de hele "horde" de goede richting op te sturen. Vraag maar aan Tom (Idefix) die daar op Mirns een dagtaak aan lijkt te hebben. Op Oostvoorne precies hetzelfde op drukke dagen. Probeer ze maar uit het, met verrekijkers vergeven vogelgebied te houden.....  Undecided

Beste Jelle, die zaterdag met Z-ZO wind op IJmuiden dat jij ons vertelde waar de kite-zone was, hebben meerdere kiters zich geërgerd aan de plek die jij hebt uitgekozen om les te geven.
Midden in de start en landingzone van het door jou aangegeven gebied is zeker bij net niet wind irritant omdat je al je best moet doen om genoeg hoogte te kunnen lopen en dan dus zwaar downwind moet gaan omdat jij daar met je leerling staat de klooien.

Mark heeft een opmerking geplaatst om iets meer downwind te gaan maar dat vond jij te link voor je leerlingen(ivm met de pier, lees bazaltblokken)  terwijl op dat moment wel ca. 25 kiters belemerd worden om "normaal" hun rakjes te varen. Hij kreeg een soort van grote bek van jou.

Ik snap best dat jij op "winderige" dagen je best doet om je geld te verdienen en als ik jou zo bezig zie dan ben jij in mijn ogen goed bezig met je leerlingen....  ThumpsUp

Maarrrrrrrrrrr, jij hangt hier elke keer de moraalridder uit over waar er gekite mag worden en waar niet.... hou dan ook rekening met andere kiters en ga net ff iets meer up- of downwind om les te geven.

Ps: jammer dat ik de deurbel niet heb gehoord...  Wink
wavecatcher

Geen avatar

Berichten: 22
Antwoord #2 Mei 19, 2008, 16:19:34
edit2Rapporteer  
@Jelle: Met jouw inzet en kennis van de spot zou je juist deze functie moeten overwegen. Er zijn genoeg schoolhouders, die binnen de NKV de regiovertegenwoordiging voor hun spot op zich nemen. Met als grote voorbeeld Stef de Jong natuurlijk.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #3 Mei 19, 2008, 18:59:02
edit2Rapporteer  

Mark heeft een opmerking geplaatst om iets meer downwind te gaan maar dat vond jij te link voor je leerlingen(ivm met de pier, lees bazaltblokken)  terwijl op dat moment wel ca. 25 kiters belemerd worden om "normaal" hun rakjes te varen. Hij kreeg een soort van grote bek van jou.

Ha Micky,
Weet je zeker dat ik dat was? Ik kan me niet voorstellen dat ik iemand een grote bek geef als iemand mij wat vraagt. Er waren er meer aan het lessen. Dus  ik denk dat het iemand anders was.
De enige keer dat ik wel eens iets roep is als een kiter z'n kite vlakbij een leskite stuurt. Een lesser wordt daar vaak heel zenuwachtig van, en het is ook nog mogelijk gevaarlijk. Maar de laatste keer dat ik daarvoor echt ben gaan schelden was op Cabarete, daar is het nog veel erger.

Neemt niet weg dat je een punt hebt: we werden allemaal in die hoek gedrukt en dan moet ik ook rekening houden met gewone kiters.
(even de kinderen van school halen)


Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #4 Mei 19, 2008, 21:13:58
edit2Rapporteer  
Effe kijken... hoe zit het.
De toegestane startplaats is zeker 500 m breed. Als lesser neem je per kite 25 m aan weerszijden als crashgebied en 50 m downwind, dus een gebied van 50x50 meter. Als er 3 scholen aan het lessen zijn met ieder 2 kites, dan blijft er toch altijd nog 200 m over om te starten. En om te landen en een stukje upwind te lopen als de wind te zacht is. Da's nog altijd meer ruimte dan op Muiderberg.
Zou je zeggen, maar omdat de lessers meestal downwind bewegen, moet je als school extra ruimte nemen. Ook rekening houden met de kites van andere scholen.
Gisteren nog knalde 1 lesser van een andere school z'n groene Airush op ons neer.
Dus het kan inderdaad krap worden omdat het steeds beweegt. Maar als gevorderde kiter ben je veel sneller en wendbaarder, dan vind ik het logisch als je de beginner ruimte geeft.

Bij het heen en weer cruisen is het makkelijker. Lessers staan altijd vlakbij het strand, kniediep tot heupdiep. Dus dan blijf je als gevorderde in het diepere water. Ja als de wind te zacht is wil je zo lang mogelijke rakken maken. Veel kiters gaan dan tot enkeldiep, en dan moeten ze langs de lessers. Als ze dat willen, moeten ze hun vaardigheden goed gebruiken.

Ik zal m'n best doen om ruimte bieden aan andere kiters.
Zaterdag nog kreeg 1 van m'n cursisten een duimpie van een kiter omdat hij steeds netjes z'n kite naar beneden deed als er kiters upwind passeerden.
Maar dat kunnen ze niet meteen.

- Jelle

Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #5 Mei 19, 2008, 21:28:02
edit2Rapporteer  
Maarrrrrrrrrrr, jij hangt hier elke keer de moraalridder uit over waar er gekite mag worden en waar niet....

Ha Mickey,
Ik denk dat je voorzichtig moet zijn met zo'n opmerking. Als iemand wordt uitgescholden voor moraalridder als hij op 2 dagen 5 minuten kiters aanspreeekt en de zones een paar keer op forums zet, heb je best kans dat zo iemand er minder zin in krijgt om mensen te blijven aanspreken.

En als iemand overweegt om mensen te gaan aanspreken en dan hier leest dat je daarvoor uitgescholden kan worden...  we hebben juist nog meer mensen nodig die anderen aanspreken. Denk ik.

Ik stoor me er nu niet aan omdat je een redelijk verzoek hebt om rekening te houden met andere kiters, en omdat je me een mooi compliment geeft dat ik goed bezig ben (als je niet in de war was met een andere kiteschool).

Maar ik heb de oostenwind-blues...



« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.