The O
Berichten: 1931
Logs: 0 | 68 uur
|
Verder wil ik nog het depowerkoort gaan inwaxen met sexwax. Is het verstandig om dat ook met de bridles te doen? niet nodigHet viel me gelijk op dat nu bij de 2008 versie alle katrollen (3 stuks per zijde) aan de powerlijnen bevestigd waren. Ik ben nog steeds bang dat dit systeem een hoop narigheid met zich mee gaat brengen. Als extra veiligheid wilde ik een extra dynema lijntje bevestigen, zodat bij het breken van de bridles je nog altijd veilig aan wal kunt komen. Niet nodig- Verder kun je de onderste toming op vele manieren varen. Je hebt daar namelijk 3 aansluitingen zitten A, B en C. Op die manier kun je bijv AA varen of je vormt een V toming als je hem AB vaart. Staat allemaal in je Boekje wat er gebeurt als je op de verschillende manier aansluit, ik zelf gebruik alleen AA. Sommige gebruiken AB of AC om de snelheid terug te brengen.-Als dat nog niet alles is, kun je de bevestiging van je lijnen daar ook nog op 5 verschillende knoopjes bevestigen. Wat varen jullie over het algemeen? 2de of 3de knoopje aan het einde. Snap niet waar je voor een bow kite kiest als je geen vertrouwen in katrollen heb. Katrollen moet je zo wie zo altijd controleren en indien nodig schoon maken. Handleiding: http://media.bestkiteboarding.com/manuals/08_Waroo_USER_MANUAL.pdf
|
|
|
spruce
Berichten: 451
|
Daarom stond North Rebel ook lang op mijn verlanglijstje
|
|
|
Geen
Berichten: 559
|
- Verder kun je de onderste toming op vele manieren varen. Je hebt daar namelijk 3 aansluitingen zitten A, B en C. Op die manier kun je bijv AA varen of je vormt een V toming als je hem AB vaart. Staat allemaal in je Boekje wat er gebeurt als je op de verschillende manier aansluit, ik zelf gebruik alleen AA. Sommige gebruiken AB of AC om de snelheid terug te brengen.
-Als dat nog niet alles is, kun je de bevestiging van je lijnen daar ook nog op 5 verschillende knoopjes bevestigen. Wat varen jullie over het algemeen? 2de of 3de knoopje aan het einde.
MM bij mn broer heb ik op de 11 het 3e knoopje op de stuurlijnen gevaren, maar echt veelste weinig druk, is gewoon 2007 bar:P wel vreemd maarja, kwestie van proberen zou ik zeggen.. suc6,, de 2008 vaart trouwens wel erg lekker
|
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Snap niet waar je voor een bow kite kiest als je geen vertrouwen in katrollen heb. Ik heb ook nog steeds niet heel veel vertrouwen in katrollen op een kite (wel meer genuanceerd inmiddels). Met zand, zout en zee heb je ook een vijandige omgeving voor die dingen. Waxen van de bridlelijnen die door de pulley's lopen met de juiste wax (en die heeft Spruce gekregen van Xwatersport.nl) kan veel schelen, zeker als je het vanaf het begin doet. Dat experiment heb ik laatst gedaan met nieuwe bridlelijnen (jawel, ik ben al aan mijn tweede set toe zo hard als dat slijt) en dat voorkomt veel slijtage. Daarnaast goed schoonmaken, zeker als ze nat zijn geweest en/of in nat zand, maar vooral natte modder hebben gelegen. Dankzij pulley's op bridlelijnen is veel mogelijk op het gebied van kitetechnologie. Zeker de nieuwe Bridle van Best is iets bijzonders. Niet voor niets zie je die nu ook terug op de Rhino 2008 en de Core Combat Toch zie ik ze liever helemaal verdwijnen, maar een goed alternatief is er nog niet. Tot die tijd valt er goed mee te leven, want de voordelen zijn zo groot dat ik inmiddels ook de nadelen voor lief neem
|
|
|
spruce
Berichten: 451
|
Het feit is dat de katrollen niet van hoogwaardige kwaliteit zijn. Er is iig geen moeite gedaan om er voor te zorgen dat er geen zand tussen kan komen. Eigenlijk zouden ze lichtgewicht RVS katrolletjes moeten maken met afdichtingsringen. Degene die tijdens een vergadering in het ontwerpproces het idee over katrollen voorstelde, zal ongetwijfeld de eerste paar keren ook niet serieus genomen zijn. Maar wat ik er van gelezen heb, geeft het zoveel voordelen, dat we de nadelen voorlopig voor lief moeten nemen. Alles blijft doorontwikkelen, dus we moeten geduldig wachten voordat we draadloos kunnen kiten
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
idd waxen van de lijntjes die door de bridles lopen, daar worden ze een beetje sticky van en gaat de katrol eerder draaien. Die waroos hebben toch ook insertlijntjes waar ze door de katrol gaan? die zijn wat dikker, dus duurt het langer voor ze doorslijten en ze hebben ook wat meer grip op het wieltje van de pulley. Spuitgietbraampjes ben ik op de ronstan pulleys nog niet tegen gekomen, ik zou er niet te veel aan rotzooien als het al smooth is.
@ Michiel, ik heb zo m'n shizzle gehad met die pulleys, er zijn drie factoren: - sponzig aanvoelen met sturen - slijtage - open breken van de trolleys
Ik verwacht dat al die factoren zijn uit te engineeren. Er zit nu toch al best veel variatie in de bridles ieder jaar, dus men is er volop mee bezig. Dat waroo systeem met die 3 pulley overbrenging heb ik zitten bekijken, maar ik snap nog niet wat dat nou doet. O dat mag je een keer laten zien!
@ spruce: Kunststof is in dit geval superieur, alleen de breuk sterkte van de ronstan kite pulleys kan verbeterd worden, dat is een kwestie van iets dikker materiaal pakken. RVS heeft nadelen, zoals roest, en het is veel te stijf zodat het eerder vastloopt (minder vergevelijk)
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Ik heb wat rondgevraagd in pulleyland, en er zijn gewoonweg geen pulley's die klein genoeg zijn die automatisch zand en andere troep eruit kieperen, of dat het gewoonweg niet binnen kan komen. Voor grotere diameters voor catamaran heb je ze wel. Hierin loopt de pulley los in twee rijen kogellagers, beide van een stevig kunststof (zonder bramen), en wel zo ruim, dat zand e.d. er zo tussenuit donderstraalt bij de eerste de beste plets water. @ Michiel, ik heb zo m'n shizzle gehad met die pulleys, er zijn drie factoren: - sponzig aanvoelen met sturen - slijtage - open breken van de trolleys
Ik verwacht dat al die factoren zijn uit te engineeren. Dat sponzige aanvoelen ligt aan het ontwerp van de bridle/kite. De Waroo08 bewijst nl. dat dit helemaal niet hoeft om een voorbeeld te geven. Feit is wel dat tussen het stuurgedeelte aan je kite van de bridle geen pulley moet zitten. Toch heeft Cabrinha met de SB3 dit wel voor elkaar gekregen. Open brekende trolley's zijn gewoon inferieure pulley's. Er zijn gewoon goede pulley's te krijgen in die maat. Ze zijn alleen duurder. Zeker de moeite waard om die te monteren als je het niet vertrouwd. Slijtage en het niet goed willen rollen van de pulley's is echt het grootste probleem. Het eerste is gevaarlijk, daar de boel kan breken in het heetst van de strijd. Het tweede is vervelend omdat de kite niet fijn aanvoelt/presteert. Ik heb dat regelmatig gemerkt aan mijn Bandit. Vanwege mijn achtergrond als werktuigbouwkundige denk ik dat er zeker wel iets te bedenken moet zijn tegen het niet goed willen lopen van de pulley's. Door de weerstand die dit met zich meebrengt schuren de lijnen erdoorheen door de hoge krachten, waardoor de slijtage ontstaat. Een goed lopende pulley met de juiste diameter lijn erdoor zal nauwelijks slijten. Ik weet niet hoeveel pulley's er jaarlijks o.a. bij Ronstan worden afgenomen, maar hier eens hun R&Dnaar laten kijken lijkt me een goed idee RVS of andere nog exotischere metalen oplossingen zijn totaal niet nodig met de krachten die erop komen. Zelf heb ik een RVS gelagerd wartel op mijn bar zitten, en die loopt ook gewoon hardstikke vast
|
|
|
spruce
Berichten: 451
|
@Michiel Ik heb voorheen Industrieel Product Ontwerpen gedaan, dus als we nu samen eens ff een goeie pulley ontwerpen en produceren Behoorlijk grote markt, aangezien er minimaal 6 stuks op een kite zitten. Als je daar ook nog eens andere watersporten voor kan interesseren, dan loopt dat wel Ik weet nog wel mogelijkheden om via subsidieregelingen een heel eind te komen met een productontwerp
|
|
|
Morres
Berichten: 9427
|
Er zijn goede katrollen op de markt, elke zeilwinkel heeft ze, en zo shuperlichtgewicht hoeft ook weer niet. een goede RVS katrolletje zijn al licht omdat ze klein zijn
|
|
|
spruce
Berichten: 451
|
Weet iemand waar ik het serienummer op de Waroo 2008 kan vinden. Ik heb ze nu in onze krappe tuin liggen, maar kan ze niet vinden.
|
|
|
Sake
Gast
|
Ik weet het niet hoor, maar waarom vraag je niet gewoon bij Xwatersport. Kan me niet voorstellen dat Harm dit niet zou weten.
|
|
|
Geen
Berichten: 559
|
Weet iemand waar ik het serienummer op de Waroo 2008 kan vinden. Ik heb ze nu in onze krappe tuin liggen, maar kan ze niet vinden.
staat op een van de tips aan de binnenkant:D
|
|
|
spruce
Berichten: 451
|
Weet iemand waar ik het serienummer op de Waroo 2008 kan vinden. Ik heb ze nu in onze krappe tuin liggen, maar kan ze niet vinden.
Nee ook niet, ik zal van de week nog eens goed kijken staat op een van de tips aan de binnenkant:D
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
ik zag vandaag een waaro? daaro! 2008 en ik heb eens goed gekeken naar die pulleys, de lijntjes die er aan zitten zijn zo geknoopt dat ze scheef zitten (asymmetrisch belast). Dit is heel slecht voor de pulleys en kan het openbreken veroorzaken.
PS spruce leuk dat je IPO hebt gedaan, moi IO
|
|
|
spruce
Berichten: 451
|
ik zag vandaag een waaro? daaro! 2008 en ik heb eens goed gekeken naar die pulleys, de lijntjes die er aan zitten zijn zo geknoopt dat ze scheef zitten (asymmetrisch belast). Dit is heel slecht voor de pulleys en kan het openbreken veroorzaken.
PS spruce leuk dat je IPO hebt gedaan, moi IO
Idd pulleys worden scheef belast, maar dat is dan altijd al zo geweest. Ook bij 2006 versie enz Ik denk dat ik er weinig aan kan doen helaas. Een katteklauw verbinding is nu eenmaal niet symetrisch. Of iemand moet een simpel uit te voeren suggestie hebben.
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
mmmm.... er was een merk dat hiervoor de pulley-pigtail netjes had gespliced. weet het even niet.
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Er zijn goede katrollen op de markt, elke zeilwinkel heeft ze, en zo shuperlichtgewicht hoeft ook weer niet. een goede RVS katrolletje zijn al licht omdat ze klein zijn Er is geen katrol op de markt die goed om kan gaan tegen het vuil, zout en zand waar we aan de kust mee te maken hebben. Vaar je altijd vanaf gras zoals veel spots langs het Ijsselmeer, dan is de slijtage minimaal. Maar vanaf zand of modder is een verschrikking.
|
|
|