7m Shockwave te klein of goed?

KappuhH

Berichten: 3273
Juni 20, 2008, 15:17:36
edit2Rapporteer  
Tijdens mijn zoektocht naar een kite naast mn 12m BoxerSLE kwam ik een 7m Shockwave uit 2006 tegen. Nu vroeg ik me af of dat een goede maat is of dat ik beter door kan zoeken naar een 9m (die vrijwel niet te vinden is). Op de site van Naish staat bij de 2007 Shockwave 7m dattie vanaf 20 knopen te varen is.

Ik ben 75kg en beginner.
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #1 Juni 20, 2008, 15:25:57
edit2Rapporteer  
Ik heb jou gewicht niet en dus geen ervaring met deze overlap maar ik denk dat het erg krap gaat worden.. Tot hoeveel knopen kun jij lekker met de Boxer SLE 12m2 varen  Undecided
Want dan weet je waarschijnlijk zelf het antwoord...
chico

Berichten: 1112
Antwoord #2 Juni 20, 2008, 15:38:20
edit2Rapporteer  
Ik heb een SW7 uit 2006. Prima ding voor de poeierdagen maar te weinig overlap met je SLE12. Ik spreek uit ervaring want ik heb daarnaast een SW12 uit 2007. Later een Boxer SLE9 uit 2007 erbij gekocht om het gat te vullen. Neem zo'n dag als gisteren op de Slufter. Een 7 zou minimaal zijn. Ja je kan er mee varen maar niet goed hoogte lopen en bij wegvallende wind is het waardeloos. Een SLE12 was overleven bij een aantal vlagen. Perfect was maatje 9. Probeer anders een switchblade of een warroo 9 (2007 model) te scoren als je geen Naish zooi kan vinden. Zijn ook prima dingen. Ik moet zeggen, ik vaar het meest met mijn 9 kite (80 kg). Die andere 2 komen nu nog maar sporadisch uit de kitezak.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #3 Juni 20, 2008, 16:16:34
edit2Rapporteer  
Ik heb binnenkort een 9m SW 2006 te koop, prima aanvulling lijkt me!
chico

Berichten: 1112
Antwoord #4 Juni 20, 2008, 16:23:24
edit2Rapporteer  
Ik heb binnenkort een 9m SW 2006 te koop, prima aanvulling lijkt me!

Je gaat toch niet voor de Helix he?
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #5 Juni 20, 2008, 19:45:22
edit2Rapporteer  
Ik heb binnenkort een 9m SW 2006 te koop, prima aanvulling lijkt me!

Je gaat toch niet voor de Helix he?
nee, het wordt OR Rise, wereldkites.
chico

Berichten: 1112
Antwoord #6 Juni 20, 2008, 20:04:36
edit2Rapporteer  
yeah the SW 9 is sweet, and in my opinion the Rise has a lot from the Shockwave, but it does everything better, with more power and comfort. Where the SW has a sweet point that sends you high, the Rise has more like a sweet zone, and when you get that right you're starting to get homesick, the view from above starts to get boring, and with so much air you better bring something to eat.
The shockwave has one quality that I really love: once you get up to speed, you can ride it FAST, it's a 2006 kite that can easily compete with Bandits and Rises when you race them. SW Canopy quality is great, on the heavy side, but the bridle construction sucks and is an ongoing source of danger.


Yeah, yeah

El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #7 Juni 20, 2008, 20:26:22
edit2Rapporteer  
yeah the SW 9 is sweet, and in my opinion the Rise has a lot from the Shockwave, but it does everything better, with more power and comfort. Where the SW has a sweet point that sends you high, the Rise has more like a sweet zone, and when you get that right you're starting to get homesick, the view from above starts to get boring, and with so much air you better bring something to eat.
The shockwave has one quality that I really love: once you get up to speed, you can ride it FAST, it's a 2006 kite that can easily compete with Bandits and Rises when you race them. SW Canopy quality is great, on the heavy side, but the bridle construction sucks and is an ongoing source of danger.


Yeah, yeah


geheh ga es aan het werk man! Maar je mag ze wel uitproberen hoor! ALS je maar weer naar beneden komt (Ron was z'n 12m Rise woensdag bijna kwijt, Michiel Bandit maakte "even" een sprongetje en kwam verveeld van het uitzicht daarboven weer naar beneden zetten. Die tekst is dus eigenlijk ook van hem...
chico

Berichten: 1112
Antwoord #8 Juni 20, 2008, 20:31:37
edit2Rapporteer  
Handig he dat google. Kijk als jij nou met dat top fitte 40+ lichaam van je, ook verveelt van het uitzicht naar beneden komt dan hebben die OR rise echt wel lift en hangtime. Dan heb je me inderdaad over gehaald om de Naish zooi om te ruilen. ;-) 
thomasr

Berichten: 1127
Antwoord #9 Juni 20, 2008, 21:01:17
edit2Rapporteer  
misschien is 7,5 boxer sle een idee? die ga ik denk ik ook kopen, met mijn 65 kilootjes en zo'n snelle kleine maat moet dat lukken vanaf 21 knopen ongeveer( tot daar kan ik mijn boxer sle 12 houden zonder problemen)

ik kan me nog herinneren dat een poosje geleden op oostvoorne autostrand was, en dat ik met mn 12 bezig was, en iemand die er zeker zwaarder dan ik uit zag gewoon met een 7 waroo aan het varen was!!
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #10 Juni 21, 2008, 00:07:14
edit2Rapporteer  
En die iemand was zeker een zekere "The O"? mja maar dat telt niet want die voert die oranje 7m baby van 'm kleine hoeveelheden pap met nitroglicerine... met een injectienaald!
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #11 Juni 21, 2008, 01:23:14
edit2Rapporteer  
Duidelijk, een 7m is dus te klein.
thomasr

Berichten: 1127
Antwoord #12 Juni 21, 2008, 02:39:57
edit2Rapporteer  
Duidelijk, een 7m is dus te klein.

ik weet niet hoeveel The O weegt enzo, misschien kan hij anders even zeggen hoeveel hij weegt en vanaf hoeveel knopen hij hem vaart e.d.? ThumpsUp
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #13 Juni 21, 2008, 02:48:37
edit2Rapporteer  
O? die weegt iets van 85 kg denk ik. Maar waarom zoek je niet zo waroo 2008 erbij, ik hoor dat die voor hele lage prijzen weg gaan. En als je op een koopje uit bent, m'n shockie 9m gaat binnenkort in de verkoop (die khaki/red uit m'n avatar).
Jacq

Berichten: 1531
Antwoord #14 Juni 21, 2008, 02:50:25
edit2Rapporteer  
T maakt ook niet meer uit, heb mn  Shockwave 7m inmiddels verkocht, maakt de keus wat makkelijker   Grin
diederik

Berichten: 908
Antwoord #15 Juni 21, 2008, 04:54:23
edit2Rapporteer  
heb sinds kort een nemesis 7 mtr...upwind vanaf 17 knp (75 kg.)
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #16 Juni 21, 2008, 21:59:47
edit2Rapporteer  
yeah the SW 9 is sweet, and in my opinion the Rise has a lot from the Shockwave, but it does everything better, with more power and comfort. Where the SW has a sweet point that sends you high, the Rise has more like a sweet zone, and when you get that right you're starting to get homesick, the view from above starts to get boring, and with so much air you better bring something to eat.
The shockwave has one quality that I really love: once you get up to speed, you can ride it FAST, it's a 2006 kite that can easily compete with Bandits and Rises when you race them. SW Canopy quality is great, on the heavy side, but the bridle construction sucks and is an ongoing source of danger.

Heb Rudo's SW 9m2 en 16m2 mogen bevoelen, en ook een aantal keer de OR Rise08 12m2 van ons Ron.

Buiten dat de mening hierboven behoorlijk subjectief is kan ik me wel vinden in:

- de spring "sweet-spot" van Rise vs. SW

De shockwave (1:1 bar) benodigd veel vaardigheid om een sprong juist te kunnen timen. Als het je lukt ga je flink de hoogte in, gevolgd door een leuk zweefmoment.
De Rise08 heeft een behoorlijk brede sweet-spot. Maar voor alle kites die makkelijk springen geld ook: alleen op de juiste manier ga je ook echt megahoog. De 12m2 zweefde heel erg goed, wel met het gevoel dat de kite stalde, wat niet zo was want je bleef heerlijk lang zweven. Alleen de feedback door de bar gaf mij dat gevoel keer op keer. Misschien komt dat door die venturi vents?
Echter een 12m2 met een 9m2 vergelijken kwa zweefmoment is niet geheel eerlijk.

- vlieg en boardsnelheid van de SW vs. de Bandit en de Rise08

De SW moet op gang komen (goed aangestroomd worden) wat je doet door een paar keer met niet te veel AoA te sinussen. Daarna schiet je letterlijk met een zeer hoge snelheid over het water. De Bandit hoeft minder te sinussen en heeft de power gelijk al klaar, en is sneller op topsnelheid. Echter Rudo afschudden lukt me zelden. Dat ding is echt bloed en bloedsnel. Waarom vergelijken met de Bandit? alle vier hoogste plaatsen in de snelheidsrecords staan op naam van de Bandit 6.5m2
De Rise moet ook op gang komen, net als de SW. Alleen is de power makkelijker te controleren. Zowel door te depoweren als te kanten met je board. De SW lijkt een op hol geslagen stoomtrein als je op hoge snelheid bent gekomen. Remmen vergt veel controle over je board en je kite.

Overigens vergelijken we nu wel een kite uit 2006 met twee 2008 modellen. Er zit nog zeveel progressie in de kite ontwerpen. De SW is beslist geen verkeerde kite voor 2006. Maar kwa controle wat lastiger voor een beginner misschien, zeker in harde wind.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #17 Juni 21, 2008, 22:07:19
edit2Rapporteer  
Daar kan ik aan toevoegen dat MB met "controle" de controle tijdens het varen bedoeld (denk ik), dus optimaal varen en springen. De shockwave biedt voor beginners wel voldoende controle op het gebied van veiligheid: de kite is behoorlijk stabiel in stilstand en reageert voorspelbaar op de bar, daarbij is de depower fenomenaal, zeker in 2:1. Ik vond het een heerlijke kite om de eerste rakken mee te varen, goed voorspelbaar, vergevelijk en geen sleurpartijen.

Dat citaatje dat Chico aanhaalt is van mij: http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?f=1&t=2349218
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.