|
Nature
Berichten: 1295
|
* Niet teveel sinussen hiermee verlies je hoogte
* tegen de wind in kijken en je board daar ook heen richten, goed aankanten jij bepaald waar je heen wil niet je board en goed hard op je achterste voet trappen daarna.
en last but not least kite niet te hoog in t windvenster zetten dan kan je niet voldoende tegendruk geven.
|
|
|
mbetz
Berichten: 576
|
Je moet op een paar dingen letten: a. Het is belangrijk dat je kite ver naar voren in het windvenster vliegt, maw, als je vaart lijkt het alsof de kite ver voor je staat. Dit bereik je door de snelheid uit je board te halen, dus je gewicht op je hielen brengen. als je je tenen omhoog brengt dan druk je vanzelf meer op je hielen. Iets meer druk op je achterste voet helpt ook, je board komt een beetje dwars op de vaarrichting te liggen en remt dus af. b. Je kite laag vliegen. Als je kite hoog boven je staat trekt de kite je uit het water en is het moeilijker om de druk op je hielen te houden. Vlieg je de kite laag (kan tot vlak boven het water) dan kun je de druk met je hielen beter vasthouden en huodt je beter grip met je board. c. De kite iets depoweren. Ook al ben je niet overpowered! Als je de kite een beetje depowered heb je minder druk op je stuurlijnen (achterste lijnen) de kite vliegt nu van zelf verder in het windvenster en hierdoor kom je hoger aan de wind. d. Een niet te kleine kite varen. Als je moet sinussen kun je moeilijk hoogte houden. Je hebt een goed aangepowerde kite nodig dan is het makkelijker om hoogte te lopen
Verder, gewoon veel proberen en oefenen, in het begin moet iedereen 'hoogte lopen' langs de kant. Je zult zien dat je het opeeens door hebt!!
Suc6
|
|
|
|
|
spoetnik
Berichten: 762
|
Voorste been gestrekt, achterste been iets gebogen. Veel druk op je hielen, krul je tenen omhoog. Kite niet te hoog, anders wordt je over je kant heen getrokken. "Love your bar", Druk je heupen richting je bar, dus geen poephouding.
|
|
|
jaaatoch
Gast
|
Oke dan bedankt voor de snelle reacties. Hopen dat ik het woensdag in praktijk ken brengen!!
|
|
|
Nature
Berichten: 1295
|
ligt ook aan stroming en windrichting als je aan zee vaart. bedacht ik me nog ff Zw op zandvoort is af en toe ernstig drama kan je nog zo goed kiten downwind ga je:P
|
|
|
Marc_87
Moderator
Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
|
Ik snap het af en toe niet, ik let gewoonweg nergens op en ik heb vaak een te kleine kite gevaren en ik moest ook veel sinussen en toch ging bij mij het hoogte lopen altijd zeer goed. Dus mijn conclusie: gewoon veel oefenen.
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
hihihi leuk om terug te lezen, pcies een jaar oud! Toch lag het heel erg aan het board, na die Sumo een 3E boardje gebruikt, maar die was wat te klein, nu een 666 en tja da's toch andere koek!
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Uiteraard komt het op de eerste plaats aan op techniek. Als je dat niet beheerst dan lukt het zelfs niet op een 666 om hoogte te lopen.
Maar de kites van tegenwoordig hebben een nog grotere invloed op goed hoogte te kunnen lopen als de boards, waar ook duidelijk onderscheid in is te merken. Zolang een kite goed naar de windvensterrand kan kruipen, maar wel zo dat hij voldoende luchtstroom kan behouden dan vaar je makkelijk upwind.
Een kite die ver uit de rand blijft loopt zelfs met de beste techniek en plank zeer lastig hoogte. Hierbij moet je denken aan (C-)kites gemaakt voor 2005. Met het huidige materiaal is het echt niet zo moeilijk meer al vroegah.
|
|
|
michiel v geel
Berichten: 3127
|
wat dacht je van snelheid, ik zie de meeste beginners (niet geheel onbegrijpelijk) met en slakkegangetje varen die ik 3 keer inhaal. behalve dat je door die snelheid makkelijk kan manoe(vreren?) schiet je ook nog eens upwind. dus pak een een grotere kite
|
|
|
Dirkie
Berichten: 479
|
Aansluitend op het snelheid verhaal van hierboven; Je kan ook te hard aankanten... Dan houd je ook geen snelheid, loop je geen hoogte. Lekker vlot insturen, gang erin, en erin houden, niet alle gang eruit trappen!
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Ja, idd. snelheid is ook heel belangrijk. Bij weinig wind loont het om eerst downwind snelheid op te bouwen om zo upwind te kunnen varen. Wat Dirkie zegt, dat is techniek. En zeker met sommige 2008 kites die weer stallen bij te hard aantrekken
|
|
|
Morres
Berichten: 9427
|
kont niet naar achteren drukken(poephouding) en schouders naar achter.
|
|
|
RH
Berichten: 298
|
Depoweren, kite hoog en maximaal in de hoek van het venster en niet teveel je hakken erin douwen, want dan val je stil. Dit is absoluut de methode om de meeste hoogte te lopen. Het is een soort evenwichtskwestie en je moet er wat gevoel voor ontwikkelen. Je vaart dan op relatief lage snelheid, maar met de grootste hoek upwind.
Met veel wind kan je ook prima de kite laag met sterk aankanten. Gaat een stuk harder, maar de kans dat je automatisch wat meer met de wind mee gaat varen is ook groter. Je zal niet dezelfde hoek kunnen halen als met je board vlakker en kite hoog.
|
|
|
jaaatoch
Gast
|
hey gasten nog bedankt voor alle tips. Ben vandaag weer een paar uurtjes geweest en wat denk je hoefde geen klote eind terug lopen. HEEERLIJK. Alleen heb nog wel een ontiegelijke schijthouding maar daar gaan we de volgende keer aan werken!! Nogmaals bedankt!!!!
|
|
|
Langbeest
Berichten: 3272
|
Heb je wel geveegd na het poepen???????
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
poephouding: stuurlijnen zijn te kort voor de omstandigheden. 0. bij het vastzetten van je lijnen het langste "knoopje" voor je stuurlijnen gebruiken. 1. depower op de strap of cleat. 2. als dat niet werkt pigtails (korte verlenglijntjes) op de stuurlijnen zetten.
Poephouding kan ook veroorzaakt worden door aandrang in het darmkanaal. Denk tijdens het kiten niet aan bruine bonen, koffie of pruimen.
|
|
|
jaaatoch
Gast
|
hehe ja alles is weer schoon!! en @el rudo ik denk dat het vooral nog aan m'n eigen ligt in plaats van de afstelling (denk ik.)
|
|
|