Ik ben een windsurfer die is gaan kiten, nu heb ik niks tegen kiters en ook niks tegen windsurfers, maar er zijn wel een paar hele grote verschillen die voor beide heel lastig zijn in te schatten.
Als je windsurft, dan kijk je hoofdzakelijk vooruit om de golven in te kunnen schatten. Als je niet gewent bent om met een half oog omhoog te kijken, dan is rekening houden met stuurlijnen ed erg lastig. Ben ook van mening dat als je nooit gekited hebt, je geen idee hebt hoe snel zo'n vlieger is en dat je misschien wel in de problemen kan komen als je te dichtbij komt. Ook het veiligheids gebied van een kitesurfer is vele malen groter dan die van een windsurfer .. een surfmast is hooguit 465 hoog dus als ie omvalt is dat het maximale bereik waar binnen het zeil neerklapt. En een surfplank met zeil die plat ligt op het water is prima zichtbaar, maar een drijvend kiteboard is van een afstandje echt niet te zien, en je kan daarop varen en zwaar op je bek gaan, met alle gevolgen vandien. Nu is een boardleash geen optie maar kan me wel indenken waarom hun dat zouden willen.
Over het algemeen zijn watersporters onder elkaar heel vriendelijk en begripvol, alleen we moeten ons wel in elkaars situatie verdiepen. Aangezien de kitespots ontzettend druk zijn met kiters, zal een windsurfer zich altijd in verdrukking voelen, vanwege de ruimte die een kitesurfer nodig heeft. De spots om te kiten worden steeds minder, en je zal dus zien dat er op de spots waar gekited mag worden het steeds drukker wordt en daardoor voor windsurfers lastiger.
Als ik naar mezelf kijk zou ik op bv oostvoorne niet met een surfplank gaan varen vanwege de drukte daar. Ben wel eens benieuwd naar hoe dat op Horst ervaren wordt want daar gaat alles wel door elkaar.
Op Horst gaat absoluut niet alles door elkaar! Als je op een mooie dag eens langs de stranden rijdt zie je toch een hele duidelijke lijn tussen kitesurfers en windsurfers. Nu komt het inderdaad wel eens voor dat er kitesurfers in het windsurf gedeelte komen
en andersom.
In de meeste gevallen zijn de kitesurfers die in de windsurfzone bezig zijn: beginners die geen hoogte kunnen lopen (dan hebben we het over een westelijke wind), gevorderden die een rustiger gedeelte opzoeken i.v.m. de beginners die op het kitesurfstrand alles blokkeren.
Nu kan ik mij heel goed indenken dat de windsurfers hier wel eens last van hebben, vooral van beginners die meestal niet heel erg zelfverzekerd op hun plankje staan. Maar er word nu wel heel veel gepraat over kitesurfers die in het windsurf gedeelte komen, maar andersom zie je het ook gebeuren! Weliswaar niet zoveel als kitesurfers maar het gebeurd wel.
Persoonlijk heb ik nog nooit vervelende ervaringen met windsurfers op Horst gehad. Ik denk dat de meeste problemen ontstaan bij het feit dat windsurfers en kitesurfers met verschillende voorrangsregels werken. Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik de voorrangsregels van de windsurfers echt niet zou weten. Daarom ga ik altijd als ik recht tegenover een windsurfer kom te staan, downwind erlangs. Dit geef ik al ruim van te voren aan door deze actie uit te voeren.