iemand ervaring met: Scheenbeenirritatie (Shin-splints)

Jordi_1990

Berichten: 1021
Juli 19, 2008, 19:03:13
edit2Rapporteer  
hallo medekiters,

ik heb sinds een hele harde landing (kiteloop) last van de binnenkant van mijn scheenbeen en t lijkt wel op Scheenbeenirritatie (Shin-splints)... oeps!

http://www.sportzorg.nl/sportblessures/blessure-abc/onderbeen.html

iemand hier ervaring mee en kan het zoiets zijn Huh
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #1 Juli 19, 2008, 19:07:08
edit2Rapporteer  
Ben net begonnen met kiten en nadat ik de eerste keer alleen gekite had, had ik er ook last van. Dacht dat het kwam door het lopen in wat van n halve meter diep. Hoop niet dat ut scheenbeenirritantie is want dat klinkt niet echt heel relaxt!
Jordi_1990

Berichten: 1021
Antwoord #2 Juli 19, 2008, 19:08:04
edit2Rapporteer  
ik heb het nu al vanaf afegelopen woensdag, en verander landing maar gewoon in crash Undecided
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #3 Juli 19, 2008, 19:13:14
edit2Rapporteer  
Dan lijkt het me geen scheenbeenirritantie omdat dat heel geleidelijk ontstaat (zoals beschreven in je link). Misschien 'gewoon' iets verrekt?
Jordi_1990

Berichten: 1021
Antwoord #4 Juli 19, 2008, 19:13:51
edit2Rapporteer  
het is echt het bot, en bovendien wordt t geleidelijkerger, heb na de crash nog een uur doorgevaren! er is niks te zien aan het been, niet dikker, niet verkleurd etc maar gewoon hetzelfde als t andere been
Bram Wilbrink

Berichten: 823
Antwoord #5 Juli 19, 2008, 19:36:17
edit2Rapporteer  
gewoon doorgaan.. zolang je nog kan kiten zou ik er verder niets aan doen Joepie
snah.siub

Berichten: 142
Antwoord #6 Juli 19, 2008, 19:40:04
edit2Rapporteer  
Hey,

Ik loop zelf ook hard en zover ik weet zijn/is Shin Plints meer een oorzaak van overproneren tijdens het hardlopen? Over..wat? Overproneren dus, dat je met je voeten zeg maar overdreven naar binnen 'klapt'. Je scheen moet dat opvangen en is iets wat geleidelijk je scheen stuk maakt.

Op internet staan nogal wat dingen die volledig niet waar zijn, een huisarts kan je naar de fysio sturen, kost je waarschijnlijk niets, alleen een uurtje in de ochtend en je slaapt dan weer lekker (of niet .. Smiley).
Jordi_1990

Berichten: 1021
Antwoord #7 Juli 19, 2008, 19:42:35
edit2Rapporteer  
wat ik wel heb ik dat ik mn tenen naar boven krul als ik vaar, is dat mischien een verklaring, de pijn is ook erger als ik op de binnenkant van mijn voet steun
snah.siub

Berichten: 142
Antwoord #8 Juli 19, 2008, 19:49:42
edit2Rapporteer  
Ik krul ook m'n tenen naar boven, had ik ooit als tip gelezen ergens op dit forum, om zo je boardje meer te kanten, werkte wel goed ..

Waarom niet even naar de fysio toe?
Jordi_1990

Berichten: 1021
Antwoord #9 Juli 19, 2008, 19:51:07
edit2Rapporteer  
omdat ik nooit naar de dokter ga. weet niet eens waar de beste man zit zeg maar, maar als de ''pijn'' ,want zo ernstig is het nog niet, aanhoud zal ik hem voor de eerste keer eens bezoeken
Jordi_1990

Berichten: 1021
Antwoord #10 Juli 19, 2008, 20:19:03
edit2Rapporteer  
oja het pijnlijke gebied is maar 2 vingers breed en heel klein. je moet t opzoeken...
florisvw

Geen avatar

Berichten: 1062
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #11 Juli 19, 2008, 20:26:11
edit2Rapporteer  
het kan voelen alsof het je bot is maar dan is het gewoon je spier. je kan tijdens het douchen ff de douchekop op de plek zetten waar het pijn doen. Is de pin daarna voor een groot deel weg is het je spier.

verder moet je ook oppassen met op internet zoeken naar mogelijke diagnoses. Dit wijkt vaak zoveel af van wat je werkelijk heb.

ik zou gewoon lekker afwachten. beetje rust nemen. Wordt de pijn niet minder dan even naar je huisarts. Het kan net zo goed een soort kneuzing zijn. De klachten van een kneuzing blijven vaak erg lang aanwezig.

ik heb er zelf afgelopen winter en voorjaar ook last van gehad. Toen het warmer werd kreeg ik er minder last van alleen bij extreem harde landingen kreeg ik echt last. sinds ik een ander baord heb, heb ik er geen last meer van
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #12 Juli 19, 2008, 21:55:32
edit2Rapporteer  
ik heb dit altijd, maar door je link gaat er een wereld voor me open, na paar dagen is het gevoel weg, maar na een paar landingen is het gevoel direct terug Sad
martijn

Berichten: 2347
Antwoord #13 Juli 19, 2008, 22:23:52
edit2Rapporteer  
ik had een poosje geleden na een harde landing heel erg last van mn bovenbeen (aan de binnenkant helemaal boven aan, waar je been stopt Grin, weet alleen niet hoe dat heet). Soms is de pijn zo erg dat ik niet eens normaal kan lopen. Na 2 dagen ongeveer is het dan weer weg, ff potje voetbal en het is er weer, weer een harde landing en weer is de pijn er. vaagvaagvaag!

Edit: dat stukje bovenbeen heet: schaaambeen loser
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #14 Juli 19, 2008, 22:25:56
edit2Rapporteer  
@martijn, waarschijnlijk je lies. Ik zou maar eens naar de dokter gaan.
martijn

Berichten: 2347
Antwoord #15 Juli 19, 2008, 22:32:23
edit2Rapporteer  
http://www.sportzorg.nl/sportblessures/blessure-abc/lies.html

het is begonnen tijdens een potje voetbal 's avonds. 1 keer bij een harde landing schoot die pijn opeens terug. Woensdag avond tijdens het voetbal kreeg ik het weer. Gerust, en vandaag met kiten heb ik er geen last van gehad.

ik ga denk ik maar niet meer chillen daar op dat veld, k u t voetbal  Roll Eyes
Jordi_1990

Berichten: 1021
Antwoord #16 Juli 19, 2008, 22:37:23
edit2Rapporteer  
ik kan nog wel lopen, maar ben bang dat kiten wel pijn gaat doen haha
Lex80

Berichten: 6
Antwoord #17 Juli 19, 2008, 22:41:56
edit2Rapporteer  
omdat ik nooit naar de dokter ga. weet niet eens waar de beste man zit zeg maar, maar als de ''pijn'' ,want zo ernstig is het nog niet, aanhoud zal ik hem voor de eerste keer eens bezoeken

Hey Jordi, Tegenwoordig kan je zonder verwijzing naar de fysio! dus huisarts is niet meer nodig. FF om gelijk je shintsplint idee aan bonken te schoppen... shintsplint is een fenomeen dat zich voordoet bij hardlopers en mensen die de voetheffers te veel gebruiken waardoor de musculus tibialis anterior groeit en het vlies er om heen de groei niet bij kan benen. Waarschijnlijk heb je gewoon een harde klapper gemaakt en dit opgevangen met deze spier en is deze nu gevoelig omdat er een ontsteking ontstaat. ontstekingsfase duurt zo'n 3 tot 7 dagen afhankelijk van de schade. doe ff een paar dagen rustig aan (helaas ff niet kiten) en veel met je voet heen en weer bewegen. Let ook op dat je zo normaal mogelijk blijft lopen! Mocht het scheenbeen warm aanvoelen, max 20 min koelen.

Groeten Alex  
martijn

Berichten: 2347
Antwoord #18 Juli 19, 2008, 22:43:24
edit2Rapporteer  
ik kan ook wel lopen, maar je voelt het wel...

hopen dat ik er geen last meer van heb, anders maar eens de dokter opzoeken KappuhH
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #19 Juli 19, 2008, 23:47:33
edit2Rapporteer  
Martijn, klinkt als spier gescheurd, gebeurt daar ook vaak. Bij een gescheurde spier zit de scheur in de lengte van de spier. Dat geneest heel snel, maar dat scheurtje is littekenweefsel geworden en dat is veel minder elastisch dan de rest van de spier. Zodra je weer gaat sporten scheurt dat litteken weer los (ernaast) en begint het weer op nieuw. Omdat je spieren heel erg snel regeneren kan je zo lang last van hebben als je zelf wilt.
Een goeie sport fysio kan uitzoeken welke spier het is (dat doet auw) en geeft je dan oefeningen mee, ik kreeg van die gymelastieken en na een week oefenen was het over. Daarvoor 3 maanden mee lopen kudten.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #20 Juli 20, 2008, 12:50:44
edit2Rapporteer  
shinplints is een blessure die je vooral veel tegenkomt bij hardlopers die veel op de weg trainen. Door een foutieve afwikkeltechniek (niet afrollen maar voorvoetlanden) van de voet of slecht dempende schoenen ontstaat er schade aan het vlies op het scheenbeen. Het is een stressfractuur, dus een langzaam, sluipend opgelopen blessure.

Bij veel en intensief kiten kan dit misschien ook zijn ontstaan ofschoon ik het niet waarschijnlijk acht. Ik houd het meer op een spierscheurinkje of zo iets. Remedie: RUST, RUS EN NOG EENS RUST.

MAAR DAT KUN JE NATUURLIJK NIET OPBRENGEN!!!!! Grin
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #21 Juli 20, 2008, 21:19:52
edit2Rapporteer  
Diagnose
Pijn aan scheenbeen met kiten. Drukpijn op het scheenbeen, afhankelijk van de locatie.

Oorzaak
Overbelasting, vaak na langdurig kiten en harde landingen.

Behandeling
Zelf: Koelen en rust. 5 tot 6 weken rustig aan doen. Ga naar een arts of fysio.
Medisch: Rust

Training
Gedurende 5 tot 6 weken rustig aan. Houdt de conditie op peil door zwemmen, fietsen of roeien.
Na 4 weken kan er voorzichtig begonnen worden met aquajoggen ( Grin ) als daarbij geen pijn optreedt.
maui

Berichten: 14
Antwoord #22 Juli 22, 2008, 17:46:13
edit2Rapporteer  
ja in opleiding van militaire dienst waren er jongen die shin-splints hadden een dat kwam door het vele lopen maar de einge oplossing is rust maar daar heb  je waarschijnlijk  geen tijd voor  Grin

ps sterkte er mee  ThumpsUp
Jordi_1990

Berichten: 1021
Antwoord #23 Juli 22, 2008, 18:33:23
edit2Rapporteer  
mm volgens mij gaat het wel goedkomen Grin ik was al bang.... en dan ga je zoeken en ging enven van het ergste uit, heb nog wel iets last van mn been maar het is kitebaar!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.