hoeveel kts -> wat voor kite, wat doen jullie?

M.Kort

Geen avatar

Augustus 04, 2008, 16:44:09
edit2Rapporteer  
Hey guys,

om maar direct met de deur in huis te vallen, ik ben een beginner  loser
Ik heb een Raven 12m en vind het echt een top kite.

Nu was ik afgelopen weekend weer eens aan het proberen om op een bord te blijven staan en het waaide aardig, knoopje of 16/17.
Eerst was ik bezig met een 9m sle en dat ging redelijk. Toen ik echter mijn 12m raven wou pakken werd ik aardig verrast door de power van de kite! Aan de rand van het windvenster trok hij me nog steeds bijna van mn plek.
Nu is dit voor een ervaren iemand vast super, je kan immer zo het water op.
Maar ik vond het wat minder en heb hem dus neer gelegd.
Ik heb de backlines op de middelste knoop vast. Dit kan nog op de 1e knoop (meer depower) maar heb het niet geprobeerd, aangezien we de 9m sle nog hadden.

Nu is mijn vraag. Wanneer blijven jullie nog met een 12m bow of C kite varen?
Of wat kan ik nog meer veranderen (volgens mij niets)?

alvast bedankt!
Joystick

Antwoord #1 Augustus 04, 2008, 16:54:55
edit2Rapporteer  
De maat kite die je neemt is afhankelijk van verschillende zaken zoals:
- gewicht van jezelf
- je niveau
- en natuurlijk het type kite

Met de kite die je hebt om mee te gaan varen moet je in ieder geval nog achteruit kunnen lopen. Je wil ook niet de hele tijd omhoog getrokken worden. Kan je niet goed blijven staan is ie dus zeker te groot!!! Tevens moet je niet alleen kijken naar de omstandigheden van dat moment maar ook vooruitdenken. Het is dus niet slim om het water op te gaan als je je kite helemaal gedeporwerd is en je dus verder geen marge meer over hebt voor het geval er een paar knopen wind bij komt.

Kortom voor iedereen heeft een kite weer een iets andere range. Zorg dat je voldoende marge over hebt. Helemaal als beginner is het beter dat je niet het water op gaat met een grote kite die je niet meer verder kan depoweren. Verstandig dus dat je je 12M^2 hebt terug gelegd en verder bent gegaan met je 9M^2

Maar wees gewoon verstandig, als je het nog niet gedaan hebt neem dan les. Leer je materiaal kennen tijdens deze lessen zodat je daarna veilig kan gaan oefenen. Veilig voor jezelf en veilig voor de mensen om je heen.
Geronimo79

Antwoord #2 Augustus 04, 2008, 17:11:20
edit2Rapporteer  
jah.. is idd zoals joystick zegd nogal verschillend.
Toen ik begon liep ik achter elke kite aan te huppen bij een zuchtje wind. Maar dat doe ik tegenwoordig minder omdat ik gewoon meer weerstand geef.
en heb mn gewicht mee 105 kg. (toch EEN voordeel aan zwaarder zijn)

Raven I trok volgens mij behoorlijk, dus moeilijk in te schatten hoe ik er op reageer.
Heb zelf een Waroo 13m en daar loop ik met 25 knopen ook nog mee rond. (ik heb begrepen ook wel meer knoopjes maar dit is veilige inschatting) maar goed een SLE/BOW dus niet echt te vergelijken.

verder ik sluit me aan bij wat Joystick zegd.
M.Kort

Geen avatar

Antwoord #3 Augustus 04, 2008, 20:11:49
edit2Rapporteer  
bedankt iig voor jullie reactie.

Ik zelf weeg ong 70 kg, en ben dus relatief licht.
Ik heb wel al les gehad en kiten is me ook niet vreemd. Heb al ervaring met een buggy + kite.
Dat je nog depower over moet hebben snap ik. Denk dat ik toch maar een 9m er bij moet hebben.

Toch zag je veel mensen met een 12 op het water, maar die waren ook wel iets forser als ik.

Als ik het niet helemaal vertrouw ga ik in iedergeval niet.
Denk dat dat de beste regel is.... bij twijfel niet gaan.
Geronimo79

Antwoord #4 Augustus 04, 2008, 20:24:44
edit2Rapporteer  
Je moet maar zo denken, kwa effectief bla bla, is een 9m SLE net zo groot als een 12m Raven. Kan me goed voorstellen dat je met een 9m SLE net zo vroeg vaart als die raven.
xray

Antwoord #5 Augustus 04, 2008, 22:33:17
edit2Rapporteer  
Tja, ik heb zelf een 12m Raven 3 en die kan ik tot dik windkracht 6 varen. 90kg en redelijk wat jaren ervaring. Maar dat hij pull heeft dat is duidelijk, je moet echt de kant van je board gebruiken!
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.