hoeveel kts -> wat voor kite, wat doen jullie?

M.Kort

Geen avatar

Augustus 04, 2008, 16:44:09
edit2Rapporteer  
Hey guys,

om maar direct met de deur in huis te vallen, ik ben een beginner  loser
Ik heb een Raven 12m en vind het echt een top kite.

Nu was ik afgelopen weekend weer eens aan het proberen om op een bord te blijven staan en het waaide aardig, knoopje of 16/17.
Eerst was ik bezig met een 9m sle en dat ging redelijk. Toen ik echter mijn 12m raven wou pakken werd ik aardig verrast door de power van de kite! Aan de rand van het windvenster trok hij me nog steeds bijna van mn plek.
Nu is dit voor een ervaren iemand vast super, je kan immer zo het water op.
Maar ik vond het wat minder en heb hem dus neer gelegd.
Ik heb de backlines op de middelste knoop vast. Dit kan nog op de 1e knoop (meer depower) maar heb het niet geprobeerd, aangezien we de 9m sle nog hadden.

Nu is mijn vraag. Wanneer blijven jullie nog met een 12m bow of C kite varen?
Of wat kan ik nog meer veranderen (volgens mij niets)?

alvast bedankt!
Joystick

Antwoord #1 Augustus 04, 2008, 16:54:55
edit2Rapporteer  
De maat kite die je neemt is afhankelijk van verschillende zaken zoals:
- gewicht van jezelf
- je niveau
- en natuurlijk het type kite

Met de kite die je hebt om mee te gaan varen moet je in ieder geval nog achteruit kunnen lopen. Je wil ook niet de hele tijd omhoog getrokken worden. Kan je niet goed blijven staan is ie dus zeker te groot!!! Tevens moet je niet alleen kijken naar de omstandigheden van dat moment maar ook vooruitdenken. Het is dus niet slim om het water op te gaan als je je kite helemaal gedeporwerd is en je dus verder geen marge meer over hebt voor het geval er een paar knopen wind bij komt.