Vraagje advies tussen de North Rebel en F-One Bandit

JanH-Northrebel

Geen avatar

Berichten: 3
Augustus 09, 2008, 19:55:03
edit2Rapporteer  
Hoi Allemaal,

Momenteel vaar ik een North rebel 2007 met heel veel plezier vanaf ongeveer een 14 knopen tot max 28 knopen. Dus windkracht 6 (bft)

nu zou ik graag aangezien het vanaf 6bft niet echt meer lekker vaart een andere kite willen aanschaffen maar zit nog wat te twijffelen tusen de bandit 9 of 7,5 of weer een North rebel08 of rebel09 8m2.

wie weet wat de verschillen zijn en kan mij wat adviezen geven Smiley
Álvast bedankt

jan

note: Wil je mij in actie zien zie: http://www.kitehigh.nl/forum/index.php/topic,32285.msg398252.html#msg398252
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 Augustus 10, 2008, 10:01:03
edit2Rapporteer  
Heb de Rebel 2007 ook gevaren, evenals de Bandit 9m2 op dit moment.

De Bandit 9m2 zou de Rebel07 en 08 9m2 zelfs verslaan in het low-end, hoewel met de juiste techniek ook zeer veel low-end uit de Rebel valt te halen. De Bandit is een krachtigere kite, meer te vergelijken met de Rhino07 van North als je ze uberhaupt kan vergelijken.

Je hebt nu een 12m2, en je zegt dat je die kan houden tot 28kn. Helaas vaart hij dan echt niet lekker meer weet ik uit ervaring. De Bandit blijft beter te controleren in het high-end is mijn ervaring.

Een 7.5m2 Bandit zou kunnen, maar in de praktijk werkt een 9m2 bij een 12m2 gewoon beter. Ik weet niet hoe zwaar je bent, maar ik vermoed zo'n 75-85kg gezien je windrange.

Dat zou je voor de 9m2 een range geven van 15-35kn, en de 7.5m2 een range van 20-40kn


Maar een waarschuwing, het karakter van de kite vind ik meer te vergelijken met de Rhino7 als de rebel7. Ik zou er eerst eens een testen.
Over de Rebel 9m2, beter voor een 2008 model gaan want die stuurt iets gemoedelijker. De Rebel7 9m2 is een topkite en een van de snelst sturende kites op de markt. Daar moet je wel mee om kunnen gaan. De 2008 schijnt wat minder snel te zijn.
Alibali

Berichten: 114
Antwoord #2 Augustus 10, 2008, 10:11:17
edit2Rapporteer  
Hallo Jan H,. moelijke keuze .... zowel de Rebel als de Bandit zijn toppers...
Ik kan zeggen dat ik zelf zeer te spreken ben over de bandit 7,5. Ik vaar m full power tot een dikke 6 daarna begint de depower bij de bandit pas . Ikzelf denk dat ik de Bandit tot een 8bft moet kunnen houden maar heb dit nog niet mogen meemaken. Het springen en de stuur eigenschappen zijn echt super, de relaunch easy, je hoeft namelijk niets te doen en de kite start zelf... Bardruk vind ik helemaal OK maar dit is een issue van mensen die zeggen dat deze te hoog zou zijn. Ik vind t verwaarloosbaar...
ik hoop dat mensen die beide kites gevlogen hebben je goede info kunnen geven om je keuze te maken.

Mijn eindconclusie, de Bandit 7,5 is een geweldig goede harde wind kite, met veel veilige eigenschappen en de beperkingen liggen bij de rider en cker aan de kite....
Hopelijk had je wat aan deze info...
Kite safely en succes met je keuze .... Groet Alibali  loser
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #3 Augustus 10, 2008, 10:15:34
edit2Rapporteer  
Ik heb hem ook gevaren Alibali, in 15-35 wind. Topkite die op mijn lijstje staat. Ik twijfel alleen nog om te wachten tot de Bandit-dos 7m2 uit is ivm met het knikken in harde wind (dat heb jij nog niet meegemaakt, want je hebt hem nog niet in het high-end gevaren maak ik op uit je woorden)

De bardruk van de Rebel07 9m2 en de bandit 7.5m2 zijn gelijk. Alleen de stuurdruk is hoger bij de bandit. De bardruk van de 9m2 Bandit is ietsje hoger. Op zich wel vergelijkbaar met de Rebel, maar die stuurt gewoon veel sneller en heeft minder stuur als bardruk.

De Rebel07 12m2 is een tamme kite vergeleken bij de Rebel07 en 08 9m2. Ik zou die toch eerst eens testen. De 2007 7m2 kun je beter overslaan, want dat is niet zo'n fijne kite en sluit niet goed aan op de 12m2.

De bandit 7.5m2 zou kunnen als je dan pas switchtd bij gemiddeld 20kn (dan spring je het hoogst met je rebel, ideale windsnelheid daarvoor)
snipes

Geen avatar

Berichten: 26
Antwoord #4 Augustus 10, 2008, 10:17:50
edit2Rapporteer  
Ik vaar ook met een rebel 07, 12 m en heb sinds enkele weken de rebel 08, 9m. Ik ben ook een beginner, zo'n 3/4 maanden. Ik kan je dus alleen de ervaring geven van de rebels en kan je vertellen dat de 9m een superkite is. Hij reageert wel snel, maar als je daar aan gewend bent dan is het heel goed te doen.

Ik heb de kite nog maar een paar keer getest, dus meer kan ik je er ook niet over vertellen. Vandaag maar even testen! Grin
xray

Berichten: 3688
Antwoord #5 Augustus 11, 2008, 19:17:53
edit2Rapporteer  
Er is een belangrijk verschil tussen de Rebel en de Bandit is dat de laatste pully's heeft. Mijn ervaring is dit slijtgevoeliger is. Bovendien is de 5t safety van een Rebel voor een relatieve beginner een mooie noodrem waarmee je zelfs in zwaar overpowerede omstandigheden je kite kunt controlleren...
Let wel, dit is mijn mening!
JanH-Northrebel

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #6 Augustus 20, 2008, 23:25:54
edit2Rapporteer  
Aankomend week een weekje in port zelande dan zal ik nogmaals de bandit testen (mits het waait natuurlijk) maar denk dat ik er wel uit ben en grote kans dat het de 9m2 van bandit gaat worden  Smiley

Groetjes en tot volgende week op de brouwersdam .. ehh ik ben te herkenen aan de rebel 12 oranje of bandit (eehh geleend of nieuw)

Jan
RH

Berichten: 298
Antwoord #7 Augustus 21, 2008, 10:00:07
edit2Rapporteer  
Ik heb vorig jaar de Rebel07 12 gevaren naast een 10 en een 7. Nu vaar ik de Bandit in de maten 11, 9 en 7.5. Kort gezegd varen de Bandits gewoon iets lekkerder, draaien soepeler (meer op rails) en springen net iets hoger. Ik vind - itt Michiel - niet dat de Rhino07 erg anders vaart dan de Rebel07. Ik heb de Rhino07 ook uitgebreid getest back-to-back met de Rebel en de Rhino staat iets meer als een huis, maar daardoor is ie ook iets minder gemoedelijk (gewoon een sleurbak) in de high-end.

Terug naar Bandit/Rebel verhouding. De Bandit 11 gaat net zo snel aan of misschien wel iets sneller dan de Rebel07 12. Beide vanaf een knoop of 12 voor mij (82kg; 666). De Bandit laat alleen iets meer met zich 'spelen' in de low-end. De Rebel 12 is iets langer makkelijke te houden als je het mij vraagt. Tot een knoop of 25. De Bandit 11 valt ook nog wel te houden tot die windsnelheid, maar ik vind hem veel te veel sleuren boven de 20 knopen.

De 9 Bandit vindt ik qua windbereik vrijwel identiek aan de Rebel 10. Beide kites kan je heel snel varen, vanaf zo'n 14 knopen en ik heb beide ook gevaren tot in de 30 knopen. De high-end van de Bandit is misschien iets beter (voelt heel anders dan de Bandit 11; het wordt veel minder een sleurhut).

De 7.5 is nog weer een ander verhaal. Deze kite vaart echt heel erg lekker. Vooral bij een stabiele wind vanaf ongeveer 18 knopen (vanaf 20 heeft de voorkeur) tot ongeveer 35/40 knopen. In een instabiele highwind (bijv afgelopen dinsdag) wordt hij wat instabiel en gaat hij knikken bij de aanhechtingspunten. Overigens een Rebel 7 (nerveus niksding) is ook heel instabiel bij vlagerige wind van rond de 30 knopen. Maar met 20-30 knopen wind is er geen kite die de 7.5 overtreft. Daarboven is de 7.5 ook nog steeds top, als het maar niet te vlagerig is.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.