Naast het golfrijden moet springen mogelijk zijn zonder dat ik bang ben om 'm te breken. Verder wil ik ook wat stabiliteit bij wat hardere wind. Een hoop wensen maar wie kan me helpen?
Ik vaar weleens op mijn waveboardje, een 5"8' (172 x 47cm) van Underground. Dit is een echt surfboard zoals Spoednik beschrijft die wel verstevigd is met o.a. carbon onder de hielen, en voorzien van inserts voor straps. Voor windloos golfsurfen is hij net te klein voor mijn gewicht/lengte (75kg)
Echter je wilt ook kunnen springen, en stabilitiet bij harde wind.
Springen, daar kunnen al die op golfsurfboards gebasseerde wave-kiteboards niet echt goed tegen, hoewel het zeker wel kan.
De noordzee wordt zeer onrustig hoe harder het waait. Dat maakt het zeer lastig om op een lichtgewicht, groot volume waveboard comfortabel en stabiel te varen. Ik heb zelfs een tijdje strapless gevaren, wat in niet veel wind prima gaat. Maar sinds een aantal maanden zitten de straps er weer op vanwege de vele chop op de Noordzee.
Kortom, met zo'n boardje worden je wensen niet vervuld.
Gelukkig zijn er alternatieven: wave georienteerde twintips zoals Naish die heeft, en de
Ocean Rodeo MakoOf de mutants die geheel voor het golfsurfen zijn gemaakt zoals de Brunotti double'o'six en de
Xtreme Wavetool, mede ontwikkeld door onze eigen Ruud Oudewater.
Deze boards kun je wel mishandelen met sprongen, en varen stabiel in de slechte omstandigheden die we vaak hier op zee hebben.