Vassiliki, Lefkas

Emielkruisdijk

Berichten: 808
Oktober 15, 2008, 16:48:18
edit2Rapporteer  
Ik zit komende week met mijn luie reet in het zomerse Griekenland. Tuurlijk neem ik mijn spullen mee, al heb ik mijn twijfels over de wind. Op internet lees ik overal dat het het walhalla is voor windsurfers (dus neem ik aan ook kiters) , maar is dat het ook in Oktober met thermiek winden enzo? Iemand ervaring.

Alle ervaringen zijn welkom, heel benieuwd!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 Oktober 15, 2008, 21:40:40
edit2Rapporteer  
Ik ben daar twee jaar geleden geweest, ik heb al mijn bevindingen heb ik op kitebeaches gegooid, inclusief wat foto's:

http://www.kitebeaches.com/beach/lefkada___agios_ioannis.html

http://www.kitebeaches.com/beach/lefkada___vasiliki.html

Om met de deur in huis te vallen: verboden te kiten in Vasiliki, en het kan er ook zeer slecht omdat er vrijwel altijd schuin aflandige wind staat ThumpDown
Voor windsurfers en catamaranzeilers minder erg, voor kiten wel. De wind is er thermisch, en valt uit de hoge bergen tussen de twee in zee lopende bergkammen door waar het versnelt.

Waar het wel kiten is staat onder de eerste link. Als de zon schijnt is er altijd wind. Reken in het voorjaar/zomer op een dikke 6 Bfrt vanaf een uurtje of 15:00 uur. In de ochtend weinig en telkens komen er een paar knoopjes bij.

Echter ook geen kitehof van Eden, de bodem bestaat uit rotsformaties waar diepe spleten tussen zitten, en er is dikke shorebreak. Je moet daar ook bodydraggend naar buiten. En waar de golven het best zijn, en het water het vlaktst mag je van de windsurf-dictator/eigenaar van de lokale surfclub niet komen. Dan rent ie helemaal uit zijn dak over het strand tegen alles en iedereen te schreeuwen Tongue

Helaas is de toch Vasiliki - Agios Ioannis dik 1,5 uur over kronkelige bergwegen. Het (schier)eiland is een gigantische rots die behoorlijk hoog is.

En geen of weinig zon = geen wind. Ik had ik mei 100% wind daar, en het stomme toeval dat het een half uur wel aanlandige wind was op Vasiliki. Nadat de wind weg was gevallen kwam ik er pas achter dat het er niet was toegestaan
Emielkruisdijk

Berichten: 808
Antwoord #2 Oktober 15, 2008, 22:14:33
edit2Rapporteer  
Hartstikke bedankt voor de info!! Nog een paar vraagjes, bij Agios Ioannis heb je aan de andere kant van de dijk een soort van lagune, mag je daar ook varen? En op kitebeaches staat dat er op Agios golven tussen de 0,5 en 3m staan, is dit overdreven of echt waar? Is het slim om mijn waveboardje mee te nemen?

Wat denk jij van de wind in oktober, te koud voor thermiek? Welke kites ga ik nodig hebben?

En, http://www.kiteforum.tv/video/LEFKADA_Trip2008_Special_Guest_A__HADLOWab.html komt deze spot ook bekend voor, vlak water!?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #3 Oktober 15, 2008, 22:56:02
edit2Rapporteer  
Idd. is daar een lagune, echter maar 10 tot 50cm diep....en vol met vuiken van de lokale vissers. Ik heb van een local gehoord dat je er niet goed vanaf komt als je daar probeert te varen. Zowel door die vuiken als wanneer de vissers met je klaar zijn. Tevens zit er een drukke 80km weg tussen het strand en de lagune. Was ook mijn idee, maar niet doen dus.

Idd. klopt dat van die golven. Echter omdat de bodem steil af loopt heb je alleen shore break (waar je doorheen moet bodydraggen). Dus waveboardje kun je rustig thuis laten. Je kunt wel voor de surfclub en in het windsurfgedeelte enigzins leuk door de golfjes knallen, maar als je valt dan is het op die rotsen, en kite wellicht op de surfclub. Dus een nogo en officieel mag je er niet varen (en daar let die eigenaar dus zeer goed op, de dictator!)

Geen idee over de wind in october. Aangezien het thermisch is zijn er ook geen voorspellingen van. De locals zeggen minder kans op wind in de winter, en ook uit andere richtingen (en dus ook andere spots wel mogelijk, niet Vasiliki echter). Andere spots zijn echt niks, tussen eiland en vaste land. Kleine kiezelstrandjes enzo.

Mijn tip is om toch naar de surfclub op het strand bij Agios Ioannis te gaan (zit op 80km weg waar je overheen moet om op het eiland te komen, je rijdt dan direct langs de spot) en wat kiters op te zoeken. Toen ik er was waren er twee oostenrijkers die er werkten, en constant ruzie hadden met de windsurfmindend eigenaar, ondanks dat ze voor hem werken. Was wel amusant.

Filmpje ff bekeken, en dat is het strand, en ook die lagune. Ik was er in 2007, en toen mocht je er niet op. Ook geen enkele kiter gezien, en op de surfclub dus sterk afgeraden. Tja, wie weet is er wat verandert. Het zou een topspot zijn a la cumbuco lagune. En lekker gras om je kite op te pompen.

Laat ff weten of dat mag, dan ga ik zeker weer eens terug ThumpsUp
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.