Uit de lucht vallen kite

Peter1080

Geen avatar

Oktober 20, 2008, 23:37:28
edit2Rapporteer  
Afgelopen zondag met mijn 10m2 North Rebel het water op. Voor mij was hij redelijk aan de kleine kant, maar nadat zaterdag mijn 13m2 averij had opgelopen was er even geen andere keus. Wat erg vreemd was is dat ik geen power in de kite kreeg en niet verder kwam dan enkele meters varen om vervolgens erg diep te zinken.. Als de wind net even minder was neigde de kite naar beneden te zakken en moest ik echt werken hem in de lucht te houden...

Lijnen gecontroleerd en niks vreemds aan te zien, afstelling als altijd.. Ook waren er anderen die er een 9 of 10m2 op hadden... Er was dus wel te weinig wind voor mijn gewicht, maar de kite zou niet zo uit de lucht mogen vallen....

Kent iemand dit probleem????
Joy.H

Antwoord #1 Oktober 20, 2008, 23:41:26
edit2Rapporteer  
check de zoekfunctie eens...... Wink
Peter1080

Geen avatar

Antwoord #2 Oktober 20, 2008, 23:43:34
edit2Rapporteer  
Hey Joy, ben al even aan het zoeken..Hier en ook op de site van Noth, maar niks kunnen vinden... Dus tips zijn erg welkom..
Joy.H

Antwoord #3 Oktober 20, 2008, 23:44:33
edit2Rapporteer  
nou vooruit omdat ik het probleem ken en het best irri is Wink

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php/topic,10950.0.html

alsjeblieft Tongue ThumpsUp
Lukadukido

Antwoord #4 Oktober 20, 2008, 23:49:47
edit2Rapporteer  
bedoel je daarmee dat hij gaat stallen ( soort van achteruit vliegen) of dat als je springt en onder je kite doorgaat, hij uit de lucht valt met leading edge naar beneden
als hij gaat stallen staat je kite te veel dichtgetrokken, dus depoweren of bar van je af..
zeg ik het zo goed?
Joy.H

Antwoord #5 Oktober 20, 2008, 23:56:07
edit2Rapporteer  
waarschijnlijk dat hij gewoon uit de lucht valt wanneer je hem op 12 uur stabiel boven je probeert te houden... verdere info check topic wat ik eerder gepost heb;)
Lukadukido

Antwoord #6 Oktober 20, 2008, 23:57:32
edit2Rapporteer  
slotje of zoiets,, aan die link heeft ie genoeg toch joy.h ?
Joy.H

Antwoord #7 Oktober 21, 2008, 00:02:33
edit2Rapporteer  
zeg maar gewoon Joy, de naam was al bezet dus zette de begin letter van mijn achternaam er maar achter Wink
en als hij aangeeft dat het klopt en dat hij iets aan het andere topic heeft kan morres of een van de andere mod's besluiten tot een slotje ThumpsUp
Peter1080

Geen avatar

Antwoord #8 Oktober 21, 2008, 00:06:46
edit2Rapporteer  
Welk effect heeft de verstelling op de bar.. Bedoel niet het verstellen van de lijnen, maar de verstelling waarmee je tijdelijk de powerlijnen inhaalt. Als ik het topic waarna je verwijst goed begrijp zou ik daarmee het probleem van uit de lucht vallende kite door te veel depower moeten kunnen wegnemen.. Maar verklaart dat dan ook een algemeen tekort aan power ook bij volledig naar me toe halen van de bar??

Joy.H

Antwoord #9 Oktober 21, 2008, 00:13:59
edit2Rapporteer  
je bedoelt dat als je depowerd (bar van je weg duwen) de kite over je heen wil vliegen?
dan moet je gewoon de bar (gecontroleerd zonder dat je gevaarlijk gelift wordt ofzo) een beetje aantrekken zodat de achterlijnen iets meer op spanning komen en je de kite eigenlijk een beetje afremt waardoor hij niet over je heen kan vliegen.
hoop dat je er wat aan hebt.
o ja d.m.v. de achterlijnen een knoopje dichter bij de kite te zetten of een knoopje dichter bij de bar (ligt eraan waar je het kan verstellen) kan je er ook voor zorgen dat hij niet te snel over je heen wil vliegen.
wel kan dit voor stallen van de kite zorgen en voor minder depower als je het niet goed afstelt (te strak vergeleken met de middenlijnen (powerlijnen)
helium

Antwoord #10 Oktober 21, 2008, 07:05:27
edit2Rapporteer  
Bij iedere vraag die hier word gepost is het 1e antwoord dat ze de zoekfunctie moeten gebruiken.
Zo is toch iedere vraag al gesteld en kan kitehigh worden gesloten??
Misschien wil hij ervaringen hoe mensen er nu over denken.

Een maat van me vaart ook de rebel 10m, hij zegt ook steeds het probleem te hebben dat de kite uit de lucht valt.
Bij hem is/was de reden dat hij z`n kite steeds op 12u houdt met vlagerige wind.
Kite stalt en valt uit de lucht!!
Tip: kite lager houden en vlagen aan proberen te voelen met power/de-power
Het heeft ook geen zin lijnen en knoopjes te veranderen wanneer je de kite test met te weinig wind!!
Wouter

Antwoord #11 Oktober 21, 2008, 08:09:22
edit2Rapporteer  
Dit klinkt als stallen en niet als voorover uit de lucht donderen op 12 uur....

Zoals je zelf al aangeeft ben je met een te kleine kite bezig geweest en ben je krampachtig de hele tijd de bar naar je toe aan het houden. Je oversheet je kite gewoon constant... Als je een vlieger teveel powerd dan verliest de vlieger al zn snelheid en daarmee ook zijn kracht.

Laat het beestje ademen.....
Frank77

Antwoord #12 Oktober 21, 2008, 08:16:32
edit2Rapporteer  
Er zijn twee problemen:

- de kite valt boven je hoofd, voorover uit de lucht.

Dat is een algemeen probleem met de rebels omdat ze een dunne leading edge hebben. Bij vlagerige wind stroomt de wind de kite net verkeerd aan (van boven) waardoor de kite voorover valt. Hier kun je weinig aan doen behalve ervoor zorgen dat de kite  met vlagerige wind niet boven je hoofd staat.

- de kite wil niet omhoog de lucht in, ook al trek je de bar vol aan. Dan is er gewoon te weinig wind voor je kite. De bar vol aan trekken, zorgt ervoor dat de kite gaat stallen, dus teveel power in de kite waardoor de lucht niet mee lekker langs de kite stroomt. In dat geval moet je de bar iets losser laten (iets meer lijn geven). Alleen denk ik dat je in die wind simpelweg niet kunt varen met een rebel 10m2. [HET LIJKT ME DAT DAT HET PROBLEEM WAS AFGELOPEN ZONDAG]

De rebels 2007 zijn volgens mij relatief wat kleiner dan een SLE met dezelfde vierkante meters.
Dus ik kan voorstellen dat je met de Rebel dan net niet meer kunt varen terwijl je een best 10m2 vol ziet gaan.

Andersom geldt het ook: waar een SLE 7m2 het water uit komt omdat hij de kite niet meer houdt, blijft een rebel 7m2 vaak nog op het water staan.
Joy.H

Antwoord #13 Oktober 21, 2008, 09:52:48
edit2Rapporteer  
Bij iedere vraag die hier word gepost is het 1e antwoord dat ze de zoekfunctie moeten gebruiken.
Zo is toch iedere vraag al gesteld en kan kitehigh worden gesloten??
Misschien wil hij ervaringen hoe mensen er nu over denken.

daar heb je wel een punt....... Wink
Kitemaster

Antwoord #14 Oktober 21, 2008, 16:46:22
edit2Rapporteer  
idd stuurlijnen te strak
Peter1080

Geen avatar

Antwoord #15 Oktober 21, 2008, 21:24:55
edit2Rapporteer  
thanx allemaal voor de tips, ga is wat proberen met minder wind. Maar gezien de vooruitzichten hebben we komend weekend wind zat..
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.