De rail is hier bij dit bredere board, 45 i.p.v. 40 cm breed, wat hoger gemaakt. Eerst was de rail 3 mm, maar bij een breder board heb je grotere vinnen, of diepere rails nodig.
Ik vond de grip aanvankelijk veel te gering, waardoor het inzetbereik van het board tegenviel. Ik ben ook best wel veel grip gewend, want bijna al mijn boards hebben meer dan 1, soms zelfs 2 cm concaaf.
Dus heb ik bovenop die 3 mm, 2 cm breed, nog 4 mm bij 1,5cm breed geplakt, en daarbovenop zie je nog 1 mm extra. Dat is weer een wasvrij gemaakt (met thinner) stuurlijn; is sterker dan glas, meer hoogte en makkelijk aan te brengen en weegt niets.
Opmerkelijk is dat de tip-flex enorm verminderde; van 15 cm, naar 11 cm, ondanks dat de strip maar 1,5cm breed is. Maar dikte is erg bepalend.
Ik wilde ook wat minder flex, nu is de pop veel beter. Misschien wil ik de flex achteraf toch nog vergroten, en dat kan makkelijk door in mijn later aangebrachte gebleekte ster te slijpen
zie foto 2 .
De grip is enorm; ik heb nog zo`n 17m Speed 1 van Flysurfer; dat type met weinig depower. De kite is echt altijd af te remmen; hoe harder ik het board wegdruk, des temeer ie zich vastbijt.
Toch loopt het board niet op rails; het gevoel is anders. Dat gevoel kun je wel hebben bij een board met te grote vinnen, maar daarvoor is hier duidelijk niet gekozen.
De rails lopen daarom ook door over het middengedeelte van het board, i.t.t. de Trax. Switchen gaat dus toch makkelijk.
Mijn doel was om te kijken of ik de 40 cm board kon laten vervangen, probleemloos, door een 45 cm board, en dat is volgens mij gelukt. Omdat is een C-kite heb, met een slechte low-end, is dit voor mij een oplossing.
Ik heb nog getwijfeld, waar de rails te plaatsen. Aan de zijkant geeft teveel belasting om te kunnen kanten.
Tussen 2 channels in; heb ik maar niet gedaan, want ik wilde de flex ook wat verminderen; dus meer naar het midden.
Ik heb de 4 mm rails 5 mm smaller gemaakt dan de onderliggende 3 mm rails, zodat er een verloop is, zodat de rails bij insturen, niet overtrokken raken, en dus niet een `happerig' gedrag vertonen.
Bovendien zitten de vins hoger, waardoor zij meer kunnen meeflexen, zeker omdat de basis waarop de rails rusten, een tipdikte heeft van 2 mm over 15 cm lengte. Dit meeflexen geeft een meer `rechtopstand' van de vin, waardoor ie efficienter werkt.