Stageplek bij Kiteschool

JanBest

Geen avatar

Antwoord #50 Januari 01, 2009, 12:50:08
edit2Rapporteer  
FF een inleidend verhaal aan gaande verantwoordelijkheids gevoel en veiligheid  : Ik ben 1e machinist in de zeevaart en heb continu met stagiares te maken.
In de zeevaart staan veiligheid voor persoon (en milieu) erg hoog op de prioriteitslijst en word van iedereen die aan boord stapt verwacht en gewezen op het feit dat die persoon zich zo snel mogelijk de plaats/juiste gebruik etc van veiligheids uitrusting en brand/reddings middelen eigen maakt. Dit omdat wij nu eenmaal onszelf moeten zien te redden in geval van calamiteiten.
Die basis heeft de stagiair (hopen we altijd maar) op school gehad.
Maar belangrijker is : het ontdekken/aan zien komen van gevaarlijke situaties en preventief handelen.
En daar zit nu net de overeenkomst met kiten : basis van veiligheid kennen we hopelijk allemaal 
maar het aanzien komen van gevaar en zodanig naar te handelen is iets wat je uit ervaring leert / van een ervaren persoon over krijgt en of als je een hoog verantwoordelijkheids gevoel hebt. De ene stagiar pakt dat in een aantal maanden op de ander nog niet na een jaar of zelfsnog niet als hij/zijl al in rang is en het andere stagiaires moet leren.
Als mentor/instructeur op een kiteschool zou dit zijn/haar eerste punt zijn waar hij/zij op moet letten als een stagiar word "gescreend" voor een functie waar de stagiair vrij snel zelfstandig met "clienten" moet omgaan.
Kiten is geen sport als dammen en we kennen allemaal de verhalen van ongelukken die meestal veroorzaakt worden omdat het preventief handelen met veranderen van bv weersomstandigheden ontbreekt.
Op kitescholen word er teveel aandacht besteed aan het zo snel mogelijk meters laten maken van de "clienten", wat iedereen bijna iemand zou kunnen leren ( de een wat sneller dan de ander) maar het hameren op preventief handelen / simuleren van gevaren ontbreekt en dus als de clent zijn lessen gevolg heeft gaat hij/zij kiten en begint het grote leren uit ervaring avontuur, de een heeft geluk de ander niet en hangt bv in de boom.
Je hebt dus gewoon instructeurs nodig die gevaren gecontroleerd kunnen simuleren en het preventief handelen in gevaarlijke situaties goed kunnen overbrengen en dat kunnen 90% van de stagiares met basis veiligheid gewoon niet.
PFF heel verhaal maar mijn punt is : VEILIGHEID NO. 1
Geronimo79

Antwoord #51 Januari 01, 2009, 16:55:19
edit2Rapporteer  
Jezus.. anders gaan we ff een hobby zoeken.. waar bemoeien we ons mee.. ik ga bijna denken dat de voorgaande personen zelf een kiteschool gaan openen... sjees we hebben alle wijsheid in pacht dus dat gaan we een proffesional maar even aan het denken over zetten...
Ff regels bedenken voor die gasten.. Ga in het bestuur van het NKV ofzo..

IKO, Watersportbond. Zegd beide geen fluit. Terwijl dat het wel zou moeten doen.
Theoretisch het grootste verschil is dat iemand in theorie de puntjes op de I zou moeten kunnen zetten. ten opzichte van een "intermediate kiter" vriend die het jezelf bij brengt.
Toch horen we de slechtste dingen over de IKO scholen, en dan vooral op onverantwoordelijkheden als met onweer doorkiten, windkracht 7/8 en aflandig..
Morres

Antwoord #52 Januari 01, 2009, 17:12:18
edit2Rapporteer  
ja duh, de slechte verhalen is ook het enige wat je meestal hoort. Bovendien denk ik dat 9/10 verhalen overdreven zijn. iig, de bemoeienis is idd wel een BEETJE(boel) aan de grote kant
JanBest

Geen avatar

Antwoord #53 Januari 01, 2009, 18:30:35
edit2Rapporteer  
Het komt idd allemaal een beetje overtrokken over, maar dat is alleen omdat ik vergelijk uit 2 extremen waar ongelukje meestal wat erger eindigt dan ie begonnen is en niet te vergeten de schade in de media die een aardige inpact kan hebben(media eigen : uitvergroten).
Iedere kiteschool heeft zijn eigen verantwoordelijkheid maar ik vind dat wij ook een verantwoording als kiter hebben om onze sport en spot te kunnen houden.
Wat minder licht over sommige zaken nadenken kan dan al iets schelen.
Een andere 9/10 regel dan maar : 9 keer gaat alles goed en de 10keer gaat het goed fout en daarna staan we met z'n alle naar de zeilbootjes te kijken met NW 6

Maar goed : iedereen ieder geval beste wensen voor nieuwe jaar!
Geronimo79

Antwoord #54 Januari 01, 2009, 19:45:08
edit2Rapporteer  
dit topic ging zover ik weet toch echt over iemand die een paar stagaires zocht voor zn eigen bedrijf.. en die persoon zal echt niet toelaten dat zijn bedrijf een slechte naam krijgt door matige mensen in te zetten. Dat zal echt wel goed gebeuren. met interne cursussen en alles dr op en dr aan.

constructief was dus geweest wanneer je mogelijke stagaires zou aanbieden. Misschien iets vragen van goh, je leidt ze zelf op als instructeur, hoe ziet dat eruit, wat is er mis met IKO dan?
En dan zit je direct op inhoudelijk.

Nee.. we gaan even net doen alsof we precies weten waar we et over hebben en een half beleidsplan schrijven over hoe die et wel ff zal moeten doen. Kom op zeg.. misschien moet je zn administratie ook nog even doorkijken of die dat wel in orde heeft..

Sorry hoor vind het gewoon overdreven bemoeizuchtig. laat die vent lekker zn bedrijf runnen als ie dat zelf wil..
Neemt niet weg dat je best leuke punten opschrijft maar gebruik die lekker voor je eigen school.

Idd  Grin Gelukkig nieuwjaar.

@ morri, idd heb je gelijk in dat hoor je bijna uitsluitend. Goed nieuws een stuk minder.

@ JanBest, er is idd zoiets als zelfverantwoordelijkheid. Maar als dr iets is wat wij hier tegenwoordig massaal doen is alles opblazen zodra et over veiligheid en alles gaat. Elke vorm van realiteit schijnen mensen te vergeten.. Het is alleen nog maar veiligheid veiligheid veiligheid.. ow god als je ook maar iets doet dat verkeerd zou kunnen gaan. Iedereen doet zoo overdreven tegenwoordig.  Gewoon een klein beetje erom denken wat je doet.
Wimpie
Gast
Antwoord #55 Januari 01, 2009, 21:01:19
edit2Rapporteer  
dit topic ging zover ik weet toch echt over iemand die een paar stagaires zocht voor zn eigen bedrijf.. en die persoon zal echt niet toelaten dat zijn bedrijf een slechte naam krijgt door matige mensen in te zetten. Dat zal echt wel goed gebeuren. met interne cursussen en alles dr op en dr aan.

constructief was dus geweest wanneer je mogelijke stagaires zou aanbieden. Misschien iets vragen van goh, je leidt ze zelf op als instructeur, hoe ziet dat eruit, wat is er mis met IKO dan?
En dan zit je direct op inhoudelijk.

Nee.. we gaan even net doen alsof we precies weten waar we et over hebben en een half beleidsplan schrijven over hoe die et wel ff zal moeten doen. Kom op zeg.. misschien moet je zn administratie ook nog even doorkijken of die dat wel in orde heeft..

Sorry hoor vind het gewoon overdreven bemoeizuchtig. laat die vent lekker zn bedrijf runnen als ie dat zelf wil..
Neemt niet weg dat je best leuke punten opschrijft maar gebruik die lekker voor je eigen school.

Idd  Grin Gelukkig nieuwjaar.

@ morri, idd heb je gelijk in dat hoor je bijna uitsluitend. Goed nieuws een stuk minder.

@ JanBest, er is idd zoiets als zelfverantwoordelijkheid. Maar als dr iets is wat wij hier tegenwoordig massaal doen is alles opblazen zodra et over veiligheid en alles gaat. Elke vorm van realiteit schijnen mensen te vergeten.. Het is alleen nog maar veiligheid veiligheid veiligheid.. ow god als je ook maar iets doet dat verkeerd zou kunnen gaan. Iedereen doet zoo overdreven tegenwoordig.  Gewoon een klein beetje erom denken wat je doet.

Jij mag het zeggen: jij bent de "Kitehigh Guru".
Ik ben maar een gast, dus ik heb mijn posts aangepast. Hoop dat je tevreden bent met bijdrages van dit niveau.
(Overigens had ik Jari ge-PB-d om een reactie, maar heb tot nog toe niets vernomen).

(Is er ook een manier dat ik al mijn postings hier in 1x helemaal kan verwijderen?).
Idefixe

Antwoord #56 Januari 01, 2009, 22:18:23
edit2Rapporteer  
Wimpie gewoon alles laten staan hoor.  ThumpsUp Het zou jammer zijn dat als er iemand iets roept jij daardoor je postings zou verwijderen. Als er mensen problemen hebben met de inhoud van dit topic  dan "zappen" ze gewoon maar lekker door naar een ander topic / site. Ik kan mij overigens goed voorstellen dat er mensen zijn die (al zijn het maar enkele punten van ) de inhoud van dit topic eventueel meepikken in de praktijk en dat is alleen maar positief.
Wimpie
Gast
Antwoord #57 Januari 01, 2009, 22:56:14
edit2Rapporteer  
Ik ben er effe flauw van, ga mijn nest in: uit-griepen.
Op Hanglos.nl is er iemand die het stokje wil overnemen (ovv de leden hier die een bijdrage hebben geleverd).
Ik zie jou daar ook in de ranglijst staan.
CU there & then!

Ciao,

Wimpie

PS: van mij mag hier "het slotje" op
Geronimo79

Antwoord #58 Januari 01, 2009, 22:56:49
edit2Rapporteer  
Je hoeft niet alles direct te verwijderen gast...
stonden echt wel een paar goede punten tussen..

en over guru... touché
Haring High Richardt

Antwoord #59 Januari 02, 2009, 10:20:43
edit2Rapporteer  
P
Citaat
FF heel verhaal maar mijn punt is : VEILIGHEID NO. 1

En Zo Is Dat !!!!!!!!!!!!!! ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp
Steven

Antwoord #60 Januari 02, 2009, 12:02:16
edit2Rapporteer  
Veiligheid is zooo 2008!
Haring High Richardt

Antwoord #61 Januari 02, 2009, 17:17:56
edit2Rapporteer  
Citaat
Veiligheid is zooo 2008

maar wel waar  ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.