scherpe rails, en toch wendbaar

Wimt

Januari 04, 2009, 16:22:30
edit2Rapporteer  
Kan eigenlijk niet, tenzij het wendbare dus niet van de rails komt, maar van de bodem.
In tekening A, zie je de lengtedoorsnede van een board. Die ziet er, overdreven gesteld en getekend, uit als een wip, met het draaipunt dus natuurlijk in het midden. Dit board zal erg wendbaar zijn, maar, zoals de pijl al aangeeft, ook erg veel weerstand hebben, gezien de niet zo mooie stroomlijn.

Dus moet deze vorm alleen worden aangesproken, wanneer de wendbaarheid moet worden benut, dus bij aankanten van het board. Op volle snelheid, loopt het board dus op zijn 10 cm brede zijkanten met mooie stroomlijn (met rood aangegeven), en de `wip'-vorm (met zwart aangegeven), loopt op een rollager van lucht (met blauw aangegeven) door de channel.
Bij aankanten, is er meer druk op de blauwe luchtlager, en zal het luchtlager goeddeels verdwijnen, en komt de werking van de stijle `wip' naar voren. Het frictiezwaartepunt zit dan dus in het midden van de plank, en de plank zal dan super roteren en wendbaar zijn.

Daarom ben ik zo verliefd op mijn plank. Nu is de channel op dit moment maximaal 6 mm diep. Na nog wat testen, ga ik de bodem er weer aftrekken (hergebruik, recycling)), lukt waarschijnlijk toch nog wel makkelijk met dit Styropor schuim, en ga ik de diepte van mijn toch dikkere plank, meer benutten, en wordt de channel 1 cm diep, met deze techniek.   

Alferink

Antwoord #1 Januari 05, 2009, 19:46:08
edit2Rapporteer  
Heerlijk, die doorontwikkelde constructie tekeningen  schater
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.