robin..
|
gewoon zo laten, vliegt toch prima ofniet???
met katrollen heb je meer bardruk en stuurt het een stuk stroever en zwaarder (ruk dus) heeft echt geen meerwaarden die katrollen
|
|
|
heelside_harold
|
Oke bedankt voor de info robin, heb jij hem wel met katrollen dan ?
|
|
|
KappuhH
|
Katrollen geven je meer depower. Je stuurlijnen worden (bijna) 2x zoveel langer/korter als je je bard beweegt.
|
|
|
Alferink
|
En de bardruk en kracht die nodig is om te sturen dus ook (bijna) 2x zoveel
|
|
|
Marc_87
Moderator
Logs: 0 | 758 uur
|
Ik de Xbow2 en Contra uit 2007, de Xbow2 is de tegen hanger van die van jou en de Contra is voor lichte wind. Het verschil zit hem vooral in de depower over een klein stukje dat je bar wilt bewegen, dat betekent dat jij ruw weg 2x zover de bar moet bewegen voor de zelfde depower. Dat zals je nooit gaan redden omdat jou kite daar niet voor ontworpen is. Jou kites is ontworpen om makkelijker uitgehaakte tricks te doen.
Voordelen met katrollen zijn dit dus: - meestal meer depower - meer power
Voordelen zonder katrollen: - Lichtere bardruk - Directer sturen
Eigenlijk is het 2:1 (katrollen) gewoonweg achterhaalt, als je nu naar kites kijkt was 2008 het laatste jaar dat je katrollen op de bar zag. In 2009 heb ik geen merk meer daarme gezien.
Ten eerste kan jij jou kite niet ombouwen naar 2:1 omdat jij een heel ander Bridle systeem op de kite heb zitten. Ten tweede zou de prestatie van jou kite behoorlijk achteruit gaan.
|
|
|
pimpoldi
|
robin heeft een bar met katrollen voor zen 7 meter
|
|
|
robin..
|
jaa en dat vaart TOTAAL niet als je zonder katrollen gewent bent
|
|
|
seB
|
Ik heb zelf een:
Cabrinha X-bow 3 (met katrollen op de bar) en een: Cabrinha Switchblade IDS
En ik vind de IDS kite zeker een stuk lekkerder sturen (veel directer en ja ook veel lichter), maar om eerlijk te zijn geniet ik ook wel van de X-bow 3. Tuurlijk de bardruk is een stuk hoger, maar ik ervaar dat echt niet meer als ik aan het beulen ben. Je went er aan. Maar het enorme verschil tussen depower en power kan mijn IDS kite echt niet evenaren, die X-bow heeft echt een zieke hangtime :-).
Moraal van het verhaal, het heeft ongetwijfeld allebei voor en nadelen, ik zou zeggen probeer het eens, vind jij het niks heb je het ook zo weer terug veranderd.
|
|
|
drifter
|
Hoi Harold
Om te beginnen is een Switchblade niet geschikt voor een 221 bar (met katrollen), het werkt niet. Ik moet zeggen dat ik het nooit geprobeerd heb, maar heb er nog nooit iets over gehoord of gelezen. De Crossbow 1, 2 en 3 functioneren juist alleen volledig wanneer je een 221 bar gebruikt. Vlieg je een Crossbow zonder katrollen, dan lever je in op stuurgedrag en directe power/depower.
Een 221 bar hoort dus bij de Crossbow. (om het even bij de bekende kite te houden). Simpel gezegd zorgen de katrollen ervoor dat de stuur bewegingen verdubbeld worden. Het voordeel is dat je met korte bewegingen van de bar, toch meer depower of juist power krijgt. Een nadeel kan de zwaardere bardruk zijn. Ook leent de Crossbow zich hierdoor minder voor uitgehaakte tricks.
Hoewel de nieuwe Crossbow IDS geen 221 bar meer heeft, is het onzin om te zeggen dat de katrollen geen meerwaarde hebben. Eigenlijk lijkt de nieuwe Crossbow meer op de Switchblade, dan op de Crossbow 3. En ook dat wil niet zeggen dat de Crossbow IDS beter is dan de Crossbow 3. Tov. de CB IDS heeft de CB 3 heeft nog steeds het voordeel van de directere power/depower overbrenging. Mede door de korte bewegingen die daarvoor nodig zijn, is de kite erg smooth, metname in hardere en vlagerige wind. Ook prettig om net dat beetje meer power en depower te hebben om wendbaar te blijven op zee tussen de golven. Of om de power te controleren voor de afzet van je Big Air Jump.
Kortom, hoeven de uitgehaakte truukjes van jou niet zozeer, maar wil je lekker smooth en gecontroleerd kiten, vlieguren maken, dan is een Crossbow een hele geschikte kite. Er is wel meer animo voor de CB IDS vanwege het Switchblade gevoel/mindere bardruk.
Laat je Switchblade lekker zoals die is. Er zijn niet veel kites met zo'n mooie barfeel als de Switchblade.
good winds
rory
|
|
|
heelside_harold
|
Bedankt voor de reacties, nu snap ik ook waarom ze dat bij de switchblade niet gedaan hebben.
groetjes Harold
|
|
|
WaZuP
|
JHEzus wat een rokeloze kreten hoor ik hier, behalve enkele;)
De switchblade was oorspronklelijk ook alleen maar met een 2;1 bar te krijgen Dit ligt niet zoveel aan de kite maar voornamelijk aan de toming. ' Ik weet zelf niet of de 07 SB ook 2:1 gevlogen kan worden dacht t wel maar weet het niet zeker.
Ik weet niet van welke achtergrond je komt, ik weet wel dat iedereen een eigen feeling prefereerd en zoals je aan sommige reacties kijkt zie je duidelijk 1 kant van het verhaal.
oke de kite is minder direct etc de minpunten hebbenw e allemaal al gehoord. Maar katrollen maakt het ook mogelijk veel sneller alle power te hebben of te dumpen De kite draait veel strakker in een bocht je kunt nooit zoveel draaisnelheid halen uit een 1:1 bar Veel betere workout (vinden sommioge mensen ook fijn). Het probleem van een 1:1 vind ik dat je juist een hele slechte feeling hebt over de angle of attack van de kite iets wat je met een 2:1 zeer direct voelt, voordeel hiervan is dat je veel minder je kite zult vliegen in een half gestalde positie. En vooral het laatste moet niet vergeten worden:
Bijna allewindsurfers die ik ken en zijn gaan kiten preferen een 2:1 bar omdat het veel mee rop een windsurfzeil lijkt: meer kracht op je armen meer on of power controle etc.
Ik zou persoonlijk gewoon voor een goede c kite gaan of een 2:1 bow maar dat is mijn voorkeur. (oja niet te vergeten heb 4maanden elke dag bow gevaren toen ze uitkwamen in z aafrika, en dit seizoen met de 1:1 bows elke dag vanwege lesgeven)
bottomline als je bar er voor geschikt is (kijk ff in je manual) kun je het in 6min ombouwen en ik zou zeggen probeer het eens een tijdje en je hebt het weer zo terug gezet.
|
|
|
heelside_harold
|
Ik kan de bar niet aanpassen heb 121 bar zonder pully's. Ik vind hem nu wel fijn vliegen maar ik wou even weten of hij met pully's beter of juist minder vliegt.
Groetjes Harold
|
|
|