Niet dat ik pretendeer het beter te weten, maar, voorzover je die tabellen aux serieux moet nemen (is daar een algemene standaard voor?), kun je er wel iets uit herleiden.
Bijv. mijn 12 m Rhino `08;
Inzetbereik 10 tot 26 knopen. Iedere 2 m extra of minder geeft 1 knoop verschil bij de low-end en 3 knopen verschil bij de high-end.
Dan lijkt het alsof de high-end meer uitloopt dan de low-end. Toch is dat niet zo; 1 knoop op de 10 knopen is 10 % verschil, en dat geldt ook voor 3 knopen op 26 knopen; is nml. ook 10 %
Maar; voor 10 % meer low of high-end, heb je 20 % meer kite-oppervlak nodig; de 14 m kite geeft een low-end vanaf 9 knopen bijvoorbeeld, en dat blijft zo rechtevenredig in de tabel bij alle maten.
Daarin zie je dus de afnemende efficientie van de grotere kites. Maar met inzetbaar vanaf bijv. 10 knopen, bedoelt men; vanaf dan kun je planeren. En dat klopt; met die kleine kites kun je na wat aan de bar trekken, wel snelheid maken. Maar de sprongcapaciteit is nog niets.
De grotere kites hebben niet de efficiencie om veel snelheid te maken, daarvoor is de wendbaarheid ook te gering, maar de sprongcapaciteit neemt wel flink toe met de meters oppervlak; daar is nml. niet veel efficientie voor nodig.
Zou je dus inzetbaarheid voor bijv. 3 m hoog springen als maatstaf nemen, dan is denk ik voor 10 % hoger springen, 10 % extra doek-oppervlak nodig, en dus niet 20 %.
Wat ik bedoel is; een 2 m grotere kite geeft niet zoveel sneller planeren, maar wel veel meer toename van sprongcapaciteit. Heb ik hiermee een punt, of is dit een al bekende waarheid v.e. koe.
Dus ga ik nog effe door; de inefficientie van een kite, kun je meten a.d.h. het spronggedrag. Is de kite explosief, dan is het een inefficiente kite. C-kites zijn minder efficient, maar zijn wel explosief met een slechtere hangtime. Bij springen komt er wegens het aantrekken van de bar, veel meer doek in actie (andere instelhoek) , die anders bij normale voortstuwing weinig in actie was.
Ik had zelf nml. eens eigenbouw-bows gemaakt; Een c-kite omgebouwd (Rhino `04 11m) tot een soort bow-kite. Depower was onbegrensd, maar de low-end was slecht. Springen was echter mega-explosief.
Over (in)efficientie gesproken; ik heb onlangs mijn 2 Flysurfers ingeruild voor 1 Rhino 12 m. Deze kite heeft net zoveel low-end, als mijn 17 m Speed 1 (hangtime en springen was wel enorm). In Egypte was het Flysurferteam bezig met promotie, en dan zie je dat die speciale editie`s wel enorm efficient zijn, wegens het speciale veel lichtere doek; een 10 m Psycho 4 had dezelfde low-end als de `09 Vegas. En de Psycho 4 heeft een slechtere low0end dan de Speed.
Die kite zouden ze dus altijd moeten maken met dat veel lichtere doek. Ook zag ik directeur Armin bezig met de nieuwe Speed 3, een 15m; snel sturen en ontzettend veel lol en old- en new-school; het kan dus wel.
Als hij nou ook wat serieuzer naar mijn Wimt-Board-design had gekeken, had ik nog positiever geschreven
.