Getting It In a Higher Level: Suction table.

prokiter

Mei 21, 2009, 15:52:34
edit2Rapporteer  
Heyy Mensuu, Joepie

Ik weet niet of jullie dit kennen. Huh

Maar je gaat je boardje lekker frezen....en op een gegeven moment zijn de tips aan de beurt.

Nou ik wil lekkere dunne flextipies frezen....dus dan moet ik de kern maar vast zetten waar het zo dun word aan de frees tafel met dubbel zijdig tape. Undecided

Nou het blijft goed vlak...en je hebt lekker gevreest....flextipies van ongeveer een 1,5 mm dik....super mooi....maar nu moet je het boardje wel van tafel af krijgen.....en maar mieren en martelen met een mes en een schroevendraaier om dat mooi en zeker dun gefreesde boardje van de frees tafel af te krijgen.......en maar uitkijken dat hij niet breekt.....en dan moet je de andere kant straks ook nog...... ThumpDown Huh

Dat was ik een beetje zat......dusss. loser

Weer effe aan het klussen gegaan.....ik ben meubel/interieurbouwer.....dus werk ook wel veel met CNC frees machine (weet wat jullie denken....waarom laat hij ze daar dan niet frezen....omdat het geen 3d CNC is...)   en daar het zuig principe een beetje van af gekeken.

Dus de werkwijze:

Ik heb een plaatje 8mm trespa gepakt.

Heb 6 mm binnen in de vorm van mijn board een v groef in het trespa gefreest van 3mm diep....en een paar lijntjes extra voor ondersteuning.

Ik had nog een rol 4 mm rubber liggen die aan 1 kant geplakt kan worden.....daar heb ik dunne strookjes van gesneden en in de v groef geplakt.

Heb vier afzuig nipels gemaakt...en 2 extra verbindings gleuven van nippel naar nippel om de zuig kracht goed te verdelen.

En heb het zooitje aan gesloten op mijn vacuum pomp.

Eerst uitgetest met een plaatje MDF.....die deed het niet echt goed...je kon niet meer schuiven...maar hij had maar een zuig druk van -50 mbar...dus niet echt veel.

Toen mijn nieuwe boardje geprobeerd....en wala.....zuigt hem helemaal strak op de plaat....-650mbar.....en echt niet te verschuiven.....

Ben nu van plan op deze plaat op mijn 3d frees tafel te schroeven en gaten te boren door de tafel voor de vacuum nippels onder de plaat..... ThumpsUp

Het nadeel....je hebt je vacuum pomp met frezen constant aan.....en de energie verbruik....maja...hij hoeft alleen maar vast als je echt gaat frezen. (en mijn pompie is maar 135 watt)

Voordelen...nooit meer geklojo met dubbelzijdig tape......
Simpel te maken.
Erg efectief.
Snel en makkelijk in gebruik.

Nou hier nog een paar picas....er komt zeer binnen kort een filmpje.....

.ik ga weer verder freubelen Joepie

Greetings....Pro KIter Cool
LeonB

Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #1 Mei 21, 2009, 20:02:44
edit2Rapporteer  
WHOEHAAA!! Helemaal goed! ThumpsUp
Wat voor tape gebruik je hiervoor?
prokiter

Antwoord #2 Mei 21, 2009, 21:22:53
edit2Rapporteer  
Heyy,

Heb hem nu helemaal uitgewerkt...

Ik heb aan de lange zijkanten, 15mm naar binnen nog een keer de outline gefreest...alleen maar 1mm diep...en nu zuigt hij hem echt helemaal vlak......echt super.....en vast...krijg er geen beweging in......hij lekt alleen en dat komt door dat ik altijd vor dat ik ga frezen mijn vin gaten heel klein in het PU voor boor als referencie voor later omdat lijnen er altijd af gefreest of af geschuurd worden....maar dan als nog haal ik -700mbar.... ThumpsUp

@Leon:  Ik gebruik hier een rolletje rubber voor die ik wel eens van mijn werk heb mee genomen....weet niet echt wat het voor rubber is......als ik wat wilt PM me effe....ik heb niet super veel....maar je kan er dunne banen van af snijden en tegen mekaar aan plakken....

Heb hem net op mijn 3d frees tafel gemaakt.....ga morgen avond / middag denk ik frezen.

Maar woeha.....echt dit gaat echt super veel tijd schelen.

En gezweet.....want kans op kapot gaan van het boardje met los halen met dubbelzijdig tape was altijd zenuslopend Undecided

Greetings...Pro KIter... Cool
dahtimstah

Antwoord #3 Mei 21, 2009, 22:13:26
edit2Rapporteer  
Hallo,
maar als je u al bang moet zijn dat je tips niet breken en na het lamineren zit er alleen bijv 2 lagen glasvezel extra omheen is het dan wel sterk genoeg?
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #4 Mei 21, 2009, 23:45:06
edit2Rapporteer  
tim zo'n kern zit er vooral tussen om de laminaten uit elkaar te houden (sandwich constructie), niet per sé om de plank sterker te maken. flextips zijn 5-6mm dik, ca 1-1.5 mm laminaat per kant dus hooguit 3mm core. Dat kan je met een frees zo kapot slaan, vandaar de ondersteuning op de tafel.
dahtimstah

Antwoord #5 Mei 22, 2009, 08:28:09
edit2Rapporteer  
Okey, maan dan maakt het opzich dus eigenlijk ook niet uit welke core je gebruikt als de flex maar een beetje goed is en het gewicht laag.
spoetnik

Antwoord #6 Mei 22, 2009, 08:50:50
edit2Rapporteer  
En de core moet druk bestendig zijn. Niet direct deuken als je er een beetje druk op uitoefend.
prokiter

Antwoord #7 Mei 22, 2009, 09:52:50
edit2Rapporteer  
Heyy Mensuu,

@Tim: De kern is toch echt wel heeel erg belangrijk.

Dat Laminaat wat er op de kern word gelegd zorgd inderdaad voor die extreme sterkte die die nodig heeft.

Maar de kern bepaald voor een heel groot deel de flex en de eigenschappen van een boardje.

IK heb veel met schuim gewerkt...en dat in combie met glasvezel....en zwaar glasvezel kan al een stijf boardje kreeren......maar als je gewoon over de hele lengte de lagen glas legt krijg je echt overal de zelfde stijfheid en torsie.......maaaar met hout is dit heeeel anders.

Wanneer je een flextip (dus werkelijk dunner maken van de kern) maakt, krijg je werkelijk andere flex en torsie....hierbij het voordeel dat je minder met soorten glas hoeft te werken en ook best veel kan spelen met je dikte van de board.

Met balsa moet je inderdaad kops hout gebruiken.

Ik ben begonnen met de servaas manier van bouwen...toen met vacuum begonnen met schuim kernen...en nu met de karuba core's.

Ik heb eventueel nog wel wat schuim liggen als je toch interesse hebt.....is leuk om mee te beginnen te bouwen....

Eind van de dag weer lekker freubelen met het boardje.....

Ben echt stoked over de vacuum tafel.

Greetings....Pro KIter... Cool
dahtimstah

Antwoord #8 Mei 22, 2009, 10:13:42
edit2Rapporteer  
Ik was ook begonnen met schuim maar me moeder vond dat niet zo fijn.

Want het schuim is staties en als je et dus schuurt plakt het aan de ramen enz enz enz.

Gr Tim
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.