Heeft iemand ervaring met een Naish Helix 2008 - 14m2

abostyle

Berichten: 3
Juni 21, 2009, 23:12:17
edit2Rapporteer  
Heeft iemand ervaring met een Naish Helix 2008 - 14m2?
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #1 Juni 24, 2009, 13:14:17
edit2Rapporteer  
een local hier heeft dat apparaat, ding is constant aan het zappelinnen (vliegt over je hoofd en crasht dan) Relaunch is een crime, hoe hard je m ook oppompt en de low-end viel me erg tegen, veel drag
Vliegenaar

Geen avatar

Berichten: 216
Antwoord #2 Juni 24, 2009, 13:23:53
edit2Rapporteer  
Abostyle:
Vaar zelf wel eens met een Cult en ben daar erg tevreden over, relaunchen is prima en is zeer stabiel in vlagen.
Ik denk dat het met de Helix niet veel anders is.

Succes.
brutus

Berichten: 214
Antwoord #3 Juni 24, 2009, 13:44:31
edit2Rapporteer  
Heeft iemand ervaring met een Naish Helix 2008 - 14m2?
Wat wil je precies weten dan?
Vriend van mij heeft een helix 2008 - 14. Initieel was hij nogal sceptisch over de vlieger, maar het is nu zijn meest gebruikte vlieger.

Heb de vlieger zelf een aantal keren gevlogen. HIj had van mij iets sneller mogen zijn, maar voor zijn maat is de snelheid niet slecht.
High end is erg goed. De vlieger heeft weinig bardruk en je merkt daardoor niet altijd hoe hard het nu echt waait. Heeft de vlieger wel eens gevlogen in hele harde wind zonder hier last van gehad te hebben tijdens het varen.

wil je wat meer details weten stuur dan even PM naar jaapd, zoek maar even op het forum dan vind je hem wel. Hij heeft er 1 en heeft er al veel mee gevaren.
abostyle

Berichten: 3
Antwoord #4 Juni 24, 2009, 23:03:59
edit2Rapporteer  
Jo thanks ga ik doen, ik kan de kite aanschaffen naast mijn 12 meter naish raven. Ben benieuwd of het was is, relaunch, vaareigenschappen etc.
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #5 Juni 25, 2009, 14:59:24
edit2Rapporteer  
Hoe vaak heb jij er dan mee gevaren morris?
bitburger

Berichten: 316
Antwoord #6 Juni 25, 2009, 15:45:18
edit2Rapporteer  
 @abostyle Zit er niet redelijk wet overlapdan met die 12??
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #7 Juni 25, 2009, 16:20:45
edit2Rapporteer  
1x op land 1x op water.Zou m naast je raven zeker niet kopen, gezien dat 12 is
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #8 Juni 25, 2009, 16:24:29
edit2Rapporteer  
persoonlijk vind ik "1x op land 1x op water" niet echt genoeg om dit te kunnen zeggen:

"een local hier heeft dat apparaat, ding is constant aan het zappelinnen (vliegt over je hoofd en crasht dan) Relaunch is een crime, hoe hard je m ook oppompt en de low-end viel me erg tegen, veel drag"


,morres. Volgens mij heeft sowieso het zappelinnen nogal met afstelling te maken, de relaunch met grote kites in weinig wind is nooit een feest. Alleen de low-end kun je dan wat over zeggen, wat er trouwens ook meteen op wijst dat jij m met weinig wind hebt gevlogen..
abostyle

Berichten: 3
Antwoord #9 Juni 25, 2009, 22:52:56
edit2Rapporteer  
Al weer wat wijzer, heb nu naast mijn 12 raven een 16,5 wipika amp+ is nog een oude. Heb begrepen dat de kites kleiner zijn geworden maar met meer power. vandaar de 14.0 m naast de 12.0 m. Ben een 100 kg kiter dus moet wat meer hebben dan een 12.0 m
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #10 Juni 25, 2009, 23:18:16
edit2Rapporteer  
als ik een uur met een kite vaar, en daarnaast met de 9of10.5 ook nog heb gevaren, ca. 45 minuten, kan ik daar echt wel genoeg over zeggen hoor...
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #11 Juni 26, 2009, 08:19:15
edit2Rapporteer  
Off topic:

@ Jarno & vliegenaar: volledig met jullie eens!
Spoon

Berichten: 1864
Antwoord #12 Juni 26, 2009, 08:35:30
edit2Rapporteer  
ikzelf heb de helix 9m van 2008 en ben er er wel erg blij mee.
Ik heb hem nog nooit over me heen gehad en heb hem ook nog nooit zien zeppelinnen.

sterker nog als de wind minder word dan zakt hij iets verder terug het wind venster in maar nog nooit over me heen komen zetten.

Nu weet ik dat er wel verschil zit tussen de 9 en de 14.
Het beste zou zijn als je hem even kon testen.
Nu is dat ook geen gemakkelijk opgave maar misschien wel de moeite waard.
mijn 9 heeft een behoorlijk bereik, die 14 zal toch ook een redelijk tot goed bererik hebben?
HEt heeft idd wel een flinke overlap met jouw 12.
Misschien dat als die 14 je bevalt je ook de 12 kan vervangen voor een 9 o.i.d.
succes
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #13 Juni 26, 2009, 08:49:06
edit2Rapporteer  
Off topic:

@ Jarno & vliegenaar: volledig met jullie eens!



Ik ben blij dat ik niet de enige ben die er zo over denkt, thanks!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #14 Juni 26, 2009, 13:54:08
edit2Rapporteer  
@ Spoon: dat is nu juist het probleem.

Een 9m2 is relatief makkelijk te ontwerpen voor een kitedesigner. Hoe groter de kite wordt, des de lastiger is het om zo'n grote lap stof efficient vliegend te houden.

Verder is de verhouding oppervlakte staat tot de windsnelheid niet lineair.

Theoretisch bijvoorbeeld zou een 9m2 genoeg zijn bij 15kn voor een rider met X gewicht, terwijl voor 7kn de kite 4x zo groot zou moeten zijn.

En dan hebben we het niet eens over de mogelijkheid van het hoogte lopen, en hoe je zo'n apparaat zo min mogelijk weerstand (drag) kan laten genereren.

En daarom dat er specifiek naar de grote 14m2 gevraagd wordt. Dat is vrijwel zeker een compleet andere kite. Niet een 9m2 die groter gemaakt is zeg maar.
Vooral de drag breekt veel grote maten op. Ze zijn daarom niet efficient in weinig wind jammer genoeg.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #15 Juni 26, 2009, 14:15:17
edit2Rapporteer  
Mannen, rustig!

Morres is soms wat rauw met zijn meningen en verdedigd het soms wat te hard, waar niet iedereen tegen kan.

Maar probeer dit dan via ons moderators of via een persoonlijk bericht uit te vechten en niet een topic ermee te besmeuren. Een uurtje een kite varen vind ik ook wat te weinig om een keiharde mening te geven en naar anderen referen helpt ook al weinig: sommigen weten de beste kites nog als een zoutzak te laten vliegen namelijk
Spoon

Berichten: 1864
Antwoord #16 Juni 26, 2009, 14:37:17
edit2Rapporteer  
@ Spoon: dat is nu juist het probleem.

nee precies dat snap ik wel (gaf ik ook aan in mn post Wink)
maar er wordt hier bijna geen ervaringen gepost wat betreft die maat dus dan is een ervaring met die vlieger beter dan geen ervaring met die maat toch?

daarnaast gaf ik ook aan dat testen beter is.
Volgends mij was er pas een kitemerk (?welke ben ik vergeten.. stom zeg.. of was het waiman?) die voor elke maat een andere bouw heeft van de vlieger. Zodat er idd optimaal gebruik gemaakt wordt en de kite niet gewoon een 1op1 kopie is van de 9meter of 7 meter.
dat zou natuurlijk ideaal zijn.

maar goed back on-topic.
ik dacht ik ga even zoeken naar revie of iets dergelijks maar ik beland alleen maar bij de maten 12 en 9.
Het is dus niet echt een veel gebruikte maat.
dat maakt het wel lastiger :S...
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #17 Juni 26, 2009, 14:49:50
edit2Rapporteer  
In principe hebben de meeste merken dat iedere maat iets anders is kwa afmetingen.

Wipika is er ooit mee begonnen met de good old airblast. Die hadden er ook een mooie marketingterm voor....(ben ik kwijt)

Sommige merken maken een 12 en een 10, 9 of 8 meter. De rest van de maten wordt daarvan afgeleid. Bespaart ontwikkelingskosten. Dat merkte je in 2004/5 nogal eens dat sommige maten heerlijk waren, en dan een "tussenmaat" compleet ruk.

Daarom zeg ik niet snel wat over een maat die ik niet persoonlijk gevaren heb, om deze redenen. Je kan de plank dan ontzettend mis slaan.

Dat merk was overigens Zeeko met de Notus 14m2, speciaal voor lichte wind.

On-topic weer: die maat is ook heel weinig verkocht. Heb ook niet groter gezien als 12m2  Undecided
Spoon

Berichten: 1864
Antwoord #18 Juni 26, 2009, 15:02:58
edit2Rapporteer  
Dat merk was overigens Zeeko met de Notus 14m2, speciaal voor lichte wind.

Ow jah!!! idd!
Maar ze hadden dat toch niet alleen bij de 14 gedaan?
Dus inprinciepe vaar je een andere kite dan Smiley

misschien is die zeeko 14m wel een possibility.
er is iig mogelijkheden om te testen.
Hij is nieuw niet heel duur en dus speciaal per maat iontwikkeld.. (of iig die 14)
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #19 Juni 26, 2009, 19:58:52
edit2Rapporteer  
volgens mij hebben idd de meeste merken een andere opbouw per zoveel m².
Ik weeet dat bij gaastra bv 2 volledig verschillende 12mtrs gemaakt hebben.

Daarnaast zijn, als het goed is(omdat het meestal nodig is) ook de bridles anders bij verschillende maten.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #20 Juni 26, 2009, 22:31:44
edit2Rapporteer  
Niet alle merken hebben dat, er zijn toch merken die om te bezuinigen gewoon up of downscalen. Natuurlijk komt dat de presties niet ten goede. Veel merken hebben per kitemaat een aparte R&D. Nadeel is dat de kites daardoor duurder worden.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #21 Juni 28, 2009, 12:57:49
edit2Rapporteer  
Daarnaast zijn, als het goed is(omdat het meestal nodig is) ook de bridles anders bij verschillende maten.

Absoluut!

Bij North op de website is goed te zien dat ze bijna iedere kite afzonderlijk ontwikkelen, daar ze altijd de AR nog vermelden (Aspect Ratio: is de lengte van de kite/vleugel delen door de lengte van de koorde (= breedste gedeelte van een vleugel, meestal de lengte van de middelste strut)

In principe moet die voor iedere maat anders zijn, en ook meestal groter worden naarmate de kites kleiner worden
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #22 Juni 28, 2009, 13:55:16
edit2Rapporteer  
ja volgens mij heeft dat laatste er mee te maken dat de 'load per square inch' groter is bij kleinere kites.
Spoon

Berichten: 1864
Antwoord #23 Juni 28, 2009, 16:22:13
edit2Rapporteer  
ok!...

veel bijgeleerd dus maar nog geen antwoord op de vraag Grin...
maar iig thnx voor de info wat betreft de AR en dergelijk ...
wel interassant iig
e_surf

Berichten: 611
Antwoord #24 Juli 01, 2009, 13:15:34
edit2Rapporteer  
Ik heb een Naish Helix 14 mtr. 2008
Hiervoor had ik een Raven III 14 mtr.

De drag is op te lossen door de stuurlijnen op zijn langst
te zetten en mischien zelfs nog een verlengstuktje er tussen.
(Of natuurlijk depower aantrekken)
De hierbij ontstane mindere lowend is op te lossen door verlengers
op je stuurlijnen te zetten. (Ikzelf heb er 5  mtr extra tussen).

De kite heeft met de verlengers ertussen een goede low end.
Bereik naar boven is heel groot.
Terwijl anderen goed gepowered met 9 tot 12 mtr. varen
kan ik zelfs met deze 14 varen (90 kg.).
Onder deze omstandigheden kun je hoog springen en
lang zweven.

Bij weinig wind is starten vanuit het water lastig.
De techniek om met 1 stuurlijn aangetrokken te starten werkt dan niet.
Bij meer wind is de start uit het water zeer goed. 1 stuurlijn aantrekken, de
kite kantelt en drijft naar de rand van het windvenster en start.

Ik heb eignlijk nog nooit gehad dat de kite over me heen stuurde en craste
(Hindenburg)
Ik heb een stopper op mijn depowerlijn en wanneer je zorgt voor genoeg power
in je kite houdt zal dit dan ook niet gebeuren.

Ik denk dat deze kite voor zwaardere personen een juiste kite is.
Lichtere personen hebben meer moeite om de drag en power te controleren.

Wat ik wel mis is de explosiviteit en de stuursnelheid die de raven 14 had.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.