Gaastra max2 voor een beginner?

mr007

Geen avatar

Juli 10, 2009, 23:27:11
edit2Rapporteer  
Ik heb vandaag mijn eerste les gehad en ben natuurlijk verkocht, nu wil ik graag een kite gaan aanschaffen.  Ik ben 68kg en 1.80m en wil op binnenwater gaan varen, hiervoor wil ik 1 kite aanschaffen van minimaal 2007. Nu is mijn oog gevallen op een gaastra max2, aangezien deze kite uit 2008 voor een redelijke prijs in de shops ligt. In reviews lees ik echter dat hij voor iedereen geschikt is, behalve echte beginners. Betekend dit dat ik gewoon ff iets langer moet oefenen met de kite, of dat ik hem als diehard beginner niet moet aanschaffen?

Als dit een goede keus is, moet ik dan voor de 10m2 of de 12m2 gaan?

(P.S. excuses voor het zoveelste beginnerstopic, ik wil gewoon graag zeker weten dat ik de juiste beslissing neem. Ik ga namelijk liever niet met mijn X4 het water op die ik zonder me goed in te lezen heb aangeschaft )   
bitburger

Antwoord #1 Juli 11, 2009, 00:21:10
edit2Rapporteer  
Hey,

Volgens mij kan je prima beginnen met de max.
En wil je een kite,of neem je er later nog een bij??
Als je een kite neemt zou ik voor de 10 gaan,en 2 voor de 12 en dan later een 8 erbij.
Idefixe

Antwoord #2 Juli 11, 2009, 11:34:11
edit2Rapporteer  
De vlieger ( Max 2 ) is een zeer veelzijdige vlieger. Naar mijn bescheiden mening zowel voor de beginner als de gevorderde kitesurf(st)er echt een hele fijne vlieger.  Ga je onderuit dan laat je de bar los en is alle kracht eruit. Gaat er dan toch nog ergens wat fout ( zoals je van sommige moderne systemen regelmatig leest ) knal je hem op z'n 5e lijn: klaar.
De 5e lijn biedt gewoon een goede degelijke en betrouwbare safety. Negatief punt : het depowersysteem op de bar heb ik zelf als zwaar K*t ervaren.
Morres

Antwoord #3 Juli 11, 2009, 17:29:25
edit2Rapporteer  
ja, 2008 strap werkt niet naar behoren voor de meeste mensen (het is een foefje, maar niet duidelijk als het je niet door de ontwerpen zelf is uitgelegd ) Je kan de 2009 bar ook los kopen, maar daar zijn op moment problemen met de 2009 QuickRelease (die wordt vervangen door 2010, kosteloos) dus die moet je wel ff elke keer testen. 2008 QR werkt prima

Als 100%beginner zou ik idd niet een max2 kopen, het kán natuurlijk wel, maar je bent de 1e 1-2 maanden beter af met een Jekyll of een andere instap-vriendelijkere bow/sle kite. Dat gezegd, vroegáhhhhh leerde ik met kites die ik nu niet eens meer aanraak, dus het zegt ook niet alles. Voornaamste is dat je les neemt(heb je al gehad) en dat je gewoon je verstand gebruikt. De low-end van deze kite iserg goed. Mocht jij later nog een kite er bij willen, koop dan de 12, wil je een jaar vooruit met 1 kite, koop dan een 10. met mn 63kg vaarde ik vroeger ook atlijd een 10 (tegenwoordige heel veel de 8mtr jekyll 2009 en daarnaast een max3 10mtr)
mr007

Geen avatar

Antwoord #4 Juli 11, 2009, 21:32:25
edit2Rapporteer  
Mijn bedoeling is dat ik het eerste jaar redt met 1 kite, mede omdat ik nog niet weet hoe vaak ik daadwerkelijk aan kite toekom. Ik wil graag onder de €500,- blijven en ben daarom dus bij de max2 uitgekomen. Het feit dat de kite als bomb-proof wordt omschreven vind ik ook erg aantrekkelijk.

Nog ff een vraagje over dat "slechte"depower systeem op de bar: Kan je hierdoor ook snel in een echt gevaarlijke situatie terechtkomen? Ik zie mezelf namelijk geen 2009 bar kopen, helemaal niet aangezien hierbij het quik release systeem wat volgens mij nog veel belangrijker is niet altijd even goed werkt.

Het  board dat ik reeds heb aangeschaft is trouwens net als de max2 ook niet echt beginnersvriendelijk (Naish Thorn TT 124x135) maar voor mij is het vooral belangrijk dat ik een tijdje met m'n set vooruit kan en niet na 2 maanden iets nieuws moet kopen.
bitburger

Antwoord #5 Juli 11, 2009, 21:37:37
edit2Rapporteer  
124*25 is idd wel een beetje aan de kleine kant.
Zeker voor een beginner.
Morres

Antwoord #6 Juli 11, 2009, 21:41:32
edit2Rapporteer  
nee het depowersysteem brengt je niet in onveilig situaties, hij doet het prima, alleen je moet het ff 'droog' proberen voordat je het water opgaat.

Het vervelende is dat het ringetje waar de depowerstrap mede- om zit, ook om de depowercord zit ,waardoor mensen DENKEN dat je de bar moet aantrekken om te depoweren, maar dat is niet zo, het is de ontwerpen zn bedoeling geweest om m het eerste kleine stukje bij het lusje aan te trekken en daarna de strap zelf (boven het lusje) te pakken en verder te depoweren/poweren.
Het is dus niet een onveilig systeem, daarnaast: de max2 heeft echt héél veel depower voor een C-kite
mr007

Geen avatar

Antwoord #7 Juli 11, 2009, 21:44:53
edit2Rapporteer  
Dat boardje is in nieuwstaat en was erg goedkoop vandaar dat ik het heb gekocht . Als het er in het begin echt niet op lukt zal ik marktplaats nog wel ff afspeuren naar een leerboardje.

Nog een vraagje trouwens:

Ik had op het forum gelezen dat ik zelfmoordneigingen had als ik mijn x4 ooit zou gaan gebruiken en had van de persoon bij wie ik het board heb gekocht zo'n zelfde verhaaltje gehoord. Tijdens mijn les heb ik dus gevraagd wat ik nu het beste met mijn (nieuwe) x4 kon gaan doen. Mijn instructeur zei dat ik er op zich wel mee kon gaan varen en dat alles alleen een stuk moeilijker zou gaan. Als ik dus besluit om een 10m2 gaastra max2 te kopen, zal ik dan op veel zon weinig wind dagen nog iets aan mijn x4 kunnen hebben? (14m2)
Morres

Antwoord #8 Juli 11, 2009, 22:10:19
edit2Rapporteer  
ja, hoewel de max door zn nieuwe bouwjaar(ontwikkeling) en snelheid al behoorlijk veel low-end heeft. Maar het antwoord blijft ja
Reflex

Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #9 Juli 15, 2009, 09:01:03
edit2Rapporteer  
Vind het wel grappig dat die persoon waar je het boardje van koopt wel kan zeggen dat de X4 geen goede kite is maar vervolgens jou een veel te klein board aansmeert. Met jou gewicht moet je als gevorderde een 128/130 hebben en als beginner een 135.

Met zo een klein board varen is erg moeilijk zeker als beginner omdat je gewoon veel snelheid nodig hebt om te planeren.

Jammer dat je voor je boardje niet gewoon een vraag hier had gesteld maar je weer hebt laten mislijden door een "mooie aanbieding". Ik dacht dat na je X4 aankoop je wel had begrepen om dingen te vragen

Ik neem trouwens aan dat het 124*35 is anders is hij vrij vierkant  schater
mr007

Geen avatar

Antwoord #10 Juli 16, 2009, 12:29:36
edit2Rapporteer  
idd 124x35

Heb trouwens de max2  10m2 aangeschaft en ook al 1x gebruikt. Ik heb echter wel een vraagje over de waterrelaunch bij deze kite. Tijdens mijn les gebruikte ik namelijk een delta c-shape kite met 4 lijnen, die ik na een crash binnen 30 seconden weer in de lucht kreeg door aan enkel een stuurlijn te trekken. Met mijn max 2 ging het echter een stuk moeilijker. Met het enkel aantrekken van een van de stuurlijnen had hij geen zin om weer de lucht in te gaan.

Mijn vraag is dus hoe relaunch je een max2 (heeft 5e lijn) op een snelle manier?
jelle80

Antwoord #11 Juli 16, 2009, 13:00:13
edit2Rapporteer  
Met genoeg wind moet dit aan een stuurlijn trekken wel lukken maar makkelijker in wat minder wind is even de binnenste lijnen aantrekken en vervolgens loslaten zodat de kite kantelt en vervolgens aan een stuulijn trekken. mocht dit nog niet lukken (het kantelen) kan je ook nog je 5e lijn even een stuk binnen halen dan kantelt hij zeker weten.
Veel succes de max ga je nog veel plezier van beleven is een erg lekkere kite
Morres

Antwoord #12 Juli 16, 2009, 21:17:52
edit2Rapporteer  
bij de max moet je altijd de 5th aantrekken, totdatje kite half gekantelt is, daarna een stuurlijn aantrekken en dan relauncht ie. Het is een C-kite, dus het gaat niet zo makkelijk als bv de Jekyll of een Bandot Dos
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.