Wat doet je kite na releasen?

Jelle

Augustus 31, 2009, 23:26:23
edit2Rapporteer  
Dit aspect van veiligheid is totaal onderbelicht in de reviews van kites in de bladen. Hooguit vermelden ze fabriekspropaganda of dat de safety makkelijk te trekken is, maar ik heb nog nooit gelezen wat de kite dan DOET.

Mijn ervaring is dat sommige kites mooi neervallen met minimale power, maar anderen gaan aan 1 stuurlijn hangen en blijven oneindig loopen half door de lucht, half door het water. Met als gevolg flinke power, heel veel verknopingen, en bijna onmogelijk om een self-rescue te doen in normale wind. Weer andere kites vallen de ene keer met de LE naar de wind toe (zoals je hem zelf neerlegt), en de andere keer op hun rug.

Bij de Horstramp in mei bleek dit verschil ook: sommigen konden hun gereleasde kite houden in 9 Bft, anderen niet. (Is er iemand die al weet wat er met Kaptain gebeurd is? Is er technisch onderzoek naar z'n kite gedaan?)

Vandaar dat ik jullie ervaringen vraag om een lijstje te maken. Dat lijstje zet ik dan weer hier op het forum, misschien kan het bij Beginnersinfo op Kitehigh ofzo. En ik hoop dat er in kitetests ook aandacht aan besteed gaat worden.

Deze vragen zijn alleen zinvol als je niet in suicide-mode releaset (leash dus aan een lijn en niet aan de chickenloop)

Opzetje voor vragen: (suggesties welkom)

1-Wat voor kite heb je gereleased? (Merk, type, jaar, maat)
2-Wat het de bijbehorende bar of een andere?
3-Was het een 4- of 5-lijns bar?
4-Aan welke lijn of lijnen zit je kite nog vast als je hebt gereleased?
5-Hoe was de windsnelheid en de vlagerigheid?
6-Viel de kite op water of op land?
7-Hoe viel de kite naar beneden? (op z'n rug / als op 12 uur / fladderend / loopend)
8-Hoe kwam hij neer? (op z'n rug / als op 12 uur / als op 3 of 9 uur / zoals je 'm neerlegt)
9-Bleef hij in die positie?
10-Kon je de power nog aan? (je gewicht vermelden)
12-Kon je een self-rescue doen? (dus aan een lijn hangen met je handen of mbv de bar?)
13-Hoe was het gedrag van de kite in brekende golven?

Dank,

Jelle

@LaurenS

Antwoord #1 Augustus 31, 2009, 23:58:55
edit2Rapporteer  
1) f-one bandidos 2009 8m2 en gaastra jekyll 2009 8m2
2)Beide met bijbehorende bar
3)Beide 4-lijns
4)uiteindelijk aan beide powerlijnen
5)Geen vlagen >20 knp op het strand
6)Kite viel in beide gevallen op het land
7)Kite viel met een vleugeltip naar beneden(beide)
8UIteindelijk op zijn rug,bij beide kites
9)Allebij
10)Geen probleem met de powerr
11)nvt
12f-one lijkt  volledig gespoeld te worden maar is uiteindelijk toch te herstarten,geen ervaring met jekyll
JB - On The Edge

Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #2 September 01, 2009, 07:34:41
edit2Rapporteer  
Goede vragen, beetje veel misschien, maar zeker nuttig om te weten....moet mn Waroo toch ook eens er aan doen geloven...
wouterb

Antwoord #3 September 01, 2009, 08:56:22
edit2Rapporteer  
Best Nemesis 10m 2008
bijbehorende
4-lijns bar
beide powerlijnen (gelijk aan bar-los)
18-22kts
water
7-Hoe viel de kite naar beneden? (op z'n rug / als op 12 uur / fladderend / loopend)
licht klapperend naar 3 of 9 uur
8-Hoe kwam hij neer? (op z'n rug / als op 12 uur / als op 3 of 9 uur / zoals je 'm neerlegt)
op de betreffende tip
ja, zij het ligt stuiterend afhankelijk van vlagen
met bijna 90kg  nog wel, maak me zorgen om een degelijke situatie bij 30kts+ (snel aantrekkende wind bv)
12-Kon je een self-rescue doen? (dus aan een lijn hangen met je handen of mbv de bar?)
ntb
ntb

Zit nog te broeden op een aanpassing aan de Best safety, zie betreffende topics

....moet mn Waroo toch ook eens er aan doen geloven...

Bedoel je dat je je waroo nog nooit gereleased hebt??
Walt0r

Antwoord #4 September 01, 2009, 13:03:32
edit2Rapporteer  
Ozone instict edge 11m2 - 2008
Bijhorend
vijflijns
linker powerline, de O-shit handle
ca. 15-25 knp toen overvallen door bui ca. 40 knp
water
als een dode vogel fladderde links van het windvenster
Zoals je hem neerlegt, maar wel getwist om de LE
Jah, maar heel af entoe warrelde hij op
je gelukkig wel [74 kg], stond ver van de kant maar met hand op safety van de leech, klaar om kite los te gooien
Yup, na de dikke poeier de self-rescue volgens boekje uitgevoerd, lijnen niet echt in de knoop.
geen idee
Vinni

Antwoord #5 September 01, 2009, 18:42:34
edit2Rapporteer  

Bij de Horstramp in mei bleek dit verschil ook: sommigen konden hun gereleasde kite houden in 9 Bft, anderen niet. (Is er iemand die al weet wat er met Kaptain gebeurd is? Is er technisch onderzoek naar z'n kite gedaan?)

Er zal waarschijnlijk nooit iemand weten wat er precies met Henry is gebeurd. Het enge is, is dat zijn kite, die nog vast zat aan zijn harnas, op een andere plek zijn gevonden dan Henry zelf. Verder heeft niemand kunnen zien wat er gebeurde gezien het zicht nog geen 5 meter was.

Afijn, normaal heb ik hem dus op de suicide-mode staan, maar ik kan de vragen wel beantwoorden met de gedachte dat ik hem aan de 5e lijn heb.

Slingshot Fuel, 2007, 11m² (m'n meest gebruikte vlieger)

Originele

5-lijns

5e lijn

20-25 knopen, vlagerig

Water

Met de rug op het water.

Met de rug op het water.

Uiteindelijk vliegt hij een beetje omhoog, maar normaal gesproken heb je genoeg tijd om hem te herstarten voordat hij omhoog vliegt. Komt ook omdat ik geen stopper aan de 5elijn heb vast gemaakt.

No problem, 55kg

Ja hoor.

Sja als er net een golf overheen breekt dan gaat hij dus door de wasmachine.. Breekt hij ervoor dan drijft hij er meestal overheen. Of je moet de pech hebben dat er aanlandige wind staat en de golven vol in de kite spoelen, dan word je er achteraan getrokken.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.