stopperball echt nodig?

isiskank

Geen avatar

Berichten: 39
Augustus 31, 2009, 18:58:33
edit2Rapporteer  
gister brak helaas mijn powerlijn op zee en vloog m'n kite weg. het gaat om een best 2009 bar. nu heb ik een nieuwe powerlijn gekocht (ik weet niet zeker of het een powerlijn heet, het is de eerste dikke lijn vanaf de chickenloop naar de mainlijnen).

op de best bar 2009 zit boven de bar een driehiekig plastic depower verstel item, en daarboven de stopperbal, een plastic balletje.. ik heb wel het driehoekige voorwerp kunnen kopen, maar de stopperbal hadden ze niet, en de verkoper dacht dat het stopperballetje ook weinig nut had.. klopt dit? want na montage kan ik nu vrij makkelijk mijn bar helemaal omhoog schuiven en het driehoekige plastic item geeft weinig weerstand.. is dat het nut van een stopperbal, weerstand bieden?

alvast bedankt!
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #1 Augustus 31, 2009, 19:27:19
edit2Rapporteer  
Stopperbal heb je niet echt nodig, behalve als je je bar wilt vastzetten op een bepaald punt langs je depowerlijn. Zelf gebruik ik de stopperbal niet.
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #2 September 01, 2009, 08:00:52
edit2Rapporteer  
Ik neem even aan dat het een waroo/nemesis bar betreft en niet de reedline kahoona bar.
Dat driehoekding die je gekocht hebt ís de 'stopperbal'. Naam is van de eerste versie van het apparaat, dat waren daadwerkelijk balletjes.
anyway, jij mist denk ik de kraal die hierboven bij de strap.
De functie hiervan is om op het moment van releasen de depowerlijn (dik, dubbel, gebroken in jouw geval) soepel door het oog van de strap loopt. de theorie is dat zonder deze kraal de knik te scherp wordt en de lijn blijft hangen.

Aan de andere kant, de werking van de release van de 2008 en 2009 is zowieso twijfelachtig.
zie:
http://www.kitehigh.nl/forum/?topic=32002.0

http://www.kitehigh.nl/forum/?topic=34706.0

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php/topic,32794.0.html

Blijvend werkende oplossing is een blok (katrol) onder de strap zetten:



isiskank

Geen avatar

Berichten: 39
Antwoord #3 September 01, 2009, 12:13:02
edit2Rapporteer  
thnx, ik weet genoeg denk ik!
Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #4 September 01, 2009, 13:04:51
edit2Rapporteer  
Hey Wouter.. heb jij ervaring met zo'n katrol? Ik heb een 2008 bar waar ik dit op wil zetten.. Waar kun je deze kopen?
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #5 September 01, 2009, 14:16:54
edit2Rapporteer  
Nee, geen ervaring mee.
Ten eerste werk mijn safety zoals ie werken moet. Dit gaat tot 6bft goed (onder testomstandigheden)
Maar zoals in bovenstaande links staat vermeld hapert dit exemplarisch. dit haperen kan je oplossen met deze (of een soorgelijke) katrol.

Ik heb daarnaast mijn twijfels over de werking bij 35-40kpn (stevige bui in je nek ofzo).
De safety doet niet meer dan de bar tegen de strap schuiven(= gelijk aan bar loslaten zonder stopper). Gezien de rest-pull bij 25kpn vraag ik mij af wat er bij meer wind gebeurd.
Mogelijkheid hiervoor is een mini-5th naar de bovenzijde van de strap. Bij een release trek je dan tot de bovenzijde strap. toch 25cm verder dan standaard.

Helaas heeft de 2008 versie de zwivel onder de strap en maakt deze 5th multi-roteren dan onmogelijk.

Hier zoek ik nog een oplossing voor.
Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #6 September 01, 2009, 15:12:40
edit2Rapporteer  
Okay thanks Wouter.. Voorlopig vaart ze ( m'n vriendin ) met de leach aan de o-shit handle. Ze maakt toch ( nog ) geen rotatie sprongen.
EnJoy

Berichten: 25
Antwoord #7 September 02, 2009, 23:26:54
edit2Rapporteer  
wilde eigenlijk nieuw toppic openen maar kan mss deze misbruiken. Heb dus GEEN stopper op mn kahoona bar (is me zo verkocht, weet niet in hoeverre dit waar is) en kan er gewoon niet mee omgaan....

Wanneer de wind een beetje aantrekt kan ik amper bij mn bar en nog net tegensturen maar absoluut niet met de wind mee sturen, onwerkbare situatie dus. Heb geprobeerd de powerlijnen in te korten maar werkt ook niet (wel met harde maar niet met 'normale' wind)
.
Ben het nu zo zat geworden dat ik mn warroo 7 (09) bar gebruik voor mn kahoona maar is hem ook niet helemaal, denk omdat ie korter is.....

Iemand... Tips????

Btw, mss ter overvloede maar met sturen bedoel ik met 1 hand....
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #8 September 03, 2009, 20:53:33
edit2Rapporteer  
Je kan je stopperbal op je redline bar zetten?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.