Kitesurfen legaliseren in zeewolde

swiss

Geen avatar

Oktober 06, 2009, 17:33:41
edit2Rapporteer  
Beste kiters, ik ben vandaag naar de gemeente Zeewolde gegaan om opheldering te vragen over het kitesurf verbod in Zeewolde. Mij werd verteld dat het niet verboden is door de gemeente zelf maar door de provincie Gelderland of Flevoland op basis van natura2000 (of zo iets). Mij werd ook verteld dat kitesurfen geen gekwalificeerd vaartuig is, dus bij voorbaat overal verboden is tenzij er toestemming is van de gemeente/provincie. Aangezien aan de overkant van zeewolde (strand-horst) het wel is toegestaan adviseerde de man mij te kijken tot waar het kitesurf gebied strand-horst precies is gemarkeerd. Want als daar geen duidelijke afspraaken over zijn zou het best makkelijk moeten zijn om het te legaliseren. Maar als er een duidelijk gebied is uitgestipelt tot waar het precies mag en je zeewolde als extra kitestrand wilt maken je eigenlijk geen schijn van kans maakt. Mijn vraag is dan ook of jullie daar mischien informatie over hebben om mij te helpen. Ten tweede vond ik het belachelijk dat windsurfen wel mag in zeewolde maar kiten niet. Weten jullie misschien wel hoe dat ligt??? Ik hoop snel zo veel mogelijk informatie te hebben en van zeewolde een kite spot te maken!!! Groetjes Ivo. 
Frank77

Antwoord #1 Oktober 06, 2009, 19:05:23
edit2Rapporteer  
Ik kan je aanraden om contact te zoeken met het NKV.
De basis zal liggen bij het BPR (google zoeken).

http://wetten.overheid.nl/BWBR0003628/DeelII/Hoofdstuk9/Artikel905/geldigheidsdatum_06-10-2009

In BPR (waar dat van toepassing is!) staat dat kitesurfen verboden is, tenzij e bevoegde autoriteit een ontheffing geeft. Ik ben benieuwd wie de 'bevoegde autoriteit' is.

Succes!

[Pepper]

Antwoord #2 Oktober 06, 2009, 19:05:46
edit2Rapporteer  
Het antwoord op al je vragen:

http://www.kitehigh.nl/forum/?action=search

en dan even zoeken op: "BPR" of "Natura 2000"

Idefixe

Antwoord #3 Oktober 06, 2009, 19:16:44
edit2Rapporteer  
a. kitesurfen is op alle bevaarbare binnenwateren verboden. De bevoegde autoriteit kan hiervoor voor een aangewezen gebied een ontheffing verlenen.

De bevoegde autoriteit is Rijkswaterstaat. Voor strand Horst is er voor zo'n gebied een ontheffing afgegeven. Dit gebied is aan de westkant ( dus richting Zeewolde) begrensd door de vaargeul. Je mag daar dus vanaf strand Horst tot even voor de vaargeul kitesurfen.

b. Op dit moment is men in Nederland bezig met de invoering van het Natura 2000 gebeuren. Dit is een Europese overeenkomst waarin afspraken zijn gemaakt voor het behoud van bepaalde natuurwaarden. Het IJsselmeer / Markermeer en de randmeren zitten midden in deze procedure. Voor de randmeren is inmiddels bepaald dat er buiten de locatie Strand Horst ( zoals nu vastgelegd) geen gebieden in aanmerking komen voor kitesurflocaties. men verwacht teveel verstoring betreffende de doelstellingen Natura 2000.

Van Windsurfers verwacht men minder verstoring betreffende de doelstelling Natura 2000. ook is het windsurfen via het BPR niet algemeen verboden.
Verder kun je inderdaad het beste even de zoekfunctie op deze site gebruiken. Ik heb het verhaal nu zo'n duizend keer geschreven , verteld enz enz.
Ik heb overigens je mailadres even uit je bericht gehaald anders krijg je straks weer een hele bak spam in je mailbox.
grtz

Het meest direkte wat jij als kitesurfer kunt doen om mee te helpen de huidige locaties te behouden en in de toekomst eventueel nieuwe te creëren is lid te worden van de NKV.
gecko265

Antwoord #4 Oktober 06, 2009, 21:00:03
edit2Rapporteer  
Zou wel mooi zijn als zeewolde kitespot zou worden.. mijn oom heeft een huisje direct aan t water daar. perfecte uitvalsbais...maar nu zou ik eerst naar de overkant moeten zwemmen en kan ik daar pas mijn kite oppompen... Sad
Snap dat er tijdens drukke zomerdagen trouwens niet gekite mag worden. maar nu er toch geen badgasten meer zijn. Wn ik me afvraag hoeveel meer natuur er wordt verstoord aan de zeewolde kant tov van de horst kant.. WHY NOT KITE?

Maar helaas, we leven in een bekrompen landje met te veel regeltjes.....

ben uiteraard al lid van NKV. Maar hoop van harte dat ze meer succes gaan krijgen. En er meer spots gaan komen in NL...
Je hoort alleen maar in de media dat Kiten de snelst groeiende sport is..waarom hoor ik nooit dat de sport danig wordt dwarsgeboomd door de overheid en natuurorganisaties?  Het gaat alleen maar drukker worden op bestaande spots. en daarmee ook gevaarlijker...
swiss

Geen avatar

Antwoord #5 Oktober 06, 2009, 21:05:44
edit2Rapporteer  
Super bedankt Idefixe. Wel balen dacht dat het me mischien ging lukken, rare is wel de gemeente reageert super positief nadat ik thuis was gekomen had die meneer me gelijk terug gebeld om te vragen naar mijn e-mail adress om allemaal informatie te sturen enzo. Maarja we zien wel wat er van komt, groetjes Ivo
(HJ) MINI-ME

Antwoord #6 Oktober 06, 2009, 22:21:31
edit2Rapporteer  
Swiss..het valt mij nog 100% mee dat ze je te woord hebben gestaan. Volgens mij krijg je de correcte info.
Deze info is al lang bekend en is ook op verschillende sites te vinden.

Ik weet het niet zeker maar maakt een gedeelte van deze kennis geen deel uit van je kitelessen?

Gemeente Zeewolde heeft hun plan bmt het strand helemaal aangepakt en heeft er een soort van kinderspeeltuin van gemaakt. Er staan nu overal borden met de info dat het verboden is voor bijv los lopende honden/vliegeren op het strand /kitesurfen.

Vorig jaar hebben ze ook het clubhuis van de windsurfvereninging verwijderd (verbannnen).

Zeewolde is en blijft  verboden en er is veel toezicht op.

Gevaar bestaat dat als er gasten gaan kiten dat het gevolgen gaat hebben voor de gedoogbeleid van Horst. 

Bijv: Afgelopen weekeinde, tijdens die harde wind van de NK, stonden er ook 2 jongens en een vrouw te kloten met aflandige wind. Ze stonden op het strand en hadden totaal geen idee waar ze mee bezig waren. Ik was net van plan om er heen te lopen maar gelukkig doken ze zelf op hun kite om de lucht er uit te laten lopen.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.